مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

SearchGPT، موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی شرکت OpenAI، رونمایی شد

تبلیغات بنری



پس از شایعات فراوان، OpenAI امروز به طور رسمی نمونه اولیه موتور جستجوی هوش مصنوعی جدید خود به نام SearchGPT را معرفی کرد.

برای گزارش دادن عزبOpenAI ورود خود را به بازار موتورهای جستجو با SearchGPT اعلام کرده است. این موتور جستجو می تواند پاسخ های جامع و به روزی را به سوالات کاربران ارائه دهد و به منابع مربوطه لینک دهد.

در ماه مه، شایعاتی به صورت آنلاین پخش شد مبنی بر اینکه موتور جستجوی OpenAI در رویداد رسانه ای بهاری خود در 13 می راه اندازی خواهد شد. با این حال، سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI، به سرعت این شایعات را رد کرد. در عوض، رویداد بهاری بر معرفی مدل GPT-4o AI متمرکز شد.

امروز OpenAI به طور رسمی کار بر روی موتور جستجوی اینترنتی خود را اعلام کرد. اما به روشی بسیار کمتر. OpenAI در بیانیه ای گفت SearchGPT از اطلاعات به روز وب برای پاسخگویی سریع و مستقیم به سوالات شما استفاده می کند و در عین حال پیوندهای خاصی را به منابع مربوطه ارائه می دهد.

این موتور جستجو با یک کادر بزرگ شروع می شود که از کاربر می پرسد “چه می خواهید؟” اما به جای ارائه یک لیست ساده از پیوندها، SearchGPT تلاش می کند تا نتایج آن را سازماندهی و درک کند.

در مثالی دیگر، SearchGPT اطلاعاتی در مورد زمان کاشت گوجه فرنگی ارائه می دهد و انواع مختلف این گیاه را تجزیه و تحلیل می کند. پس از ظاهر شدن نتایج، کاربران می توانند سوالات بعدی خود را بپرسند یا روی نوار کناری کلیک کنند تا سایر پیوندهای مرتبط باز شوند. همچنین قابلیتی به نام Visual Responses وجود دارد، اما OpenAI جزئیاتی درباره نحوه عملکرد این ویژگی قبل از انتشار ارائه نکرد.

در مثالی دیگر، SearchGPT اطلاعاتی در مورد زمان کاشت گوجه فرنگی ارائه می دهد و انواع مختلف این گیاه را تجزیه و تحلیل می کند.  پس از ظاهر شدن نتایج، کاربران می توانند سوالات بعدی خود را بپرسند یا روی نوار کناری کلیک کنند تا سایر پیوندهای مرتبط باز شوند.  همچنین یک ویژگی به نام وجود دارد در مثالی دیگر، SearchGPT اطلاعاتی در مورد زمان کاشت گوجه فرنگی ارائه می دهد و انواع مختلف این گیاه را تجزیه و تحلیل می کند.  پس از ظاهر شدن نتایج، کاربران می توانند سؤالات بعدی خود را بپرسند یا روی نوار کناری کلیک کنند تا سایر پیوندهای مرتبط باز شوند.  همچنین یک ویژگی به نام وجود دارد

در مثالی دیگر اطلاعاتی در مورد زمان کاشت گوجه فرنگی ارائه می دهد و انواع مختلف این گیاه را تجزیه و تحلیل می کند. پس از ظاهر شدن نتایج، کاربران می توانند سوالات بعدی خود را بپرسند یا روی نوار کناری کلیک کنند تا سایر پیوندهای مرتبط باز شوند. همچنین ویژگی‌ای به نام «واکنش‌های بصری» وجود دارد، اما OpenAI جزئیات دقیقی درباره نحوه عملکرد این ویژگی قبل از انتشار در اختیار The Verge قرار نداد.

در حال حاضر، فقط به عنوان یک “نمونه اولیه” کار می کند. این سرویس توسط مدل های خانواده GPT-4 پشتیبانی می شود و تنها برای 10000 کاربر آزمایشی در دسترس خواهد بود. کایلا وود، سخنگوی OpenAI گفت

OpenAI با شرکای خارجی کار می کند و از فیدهای محتوای زنده برای تولید نتایج جستجوی خود استفاده می کند. هدف نهایی ادغام ویژگی های جستجو به طور مستقیم در ChatGPT است.

SearchGPT ممکن است به یک تهدید جدی برای گوگل تبدیل شود زیرا گوگل به سرعت در حال افزودن ویژگی های هوش مصنوعی به کل موتور جستجوی خود است. این اقدامات ناشی از ترس از دست دادن کاربران در برابر رقبایی است که قبلاً این ابزارها را ارائه می دهند.

این تحولات همچنین OpenAI را در رقابت مستقیم تری با استارتاپ Perplexity قرار داد که خود را به عنوان موتور پاسخگویی برای هوش مصنوعی قرار داده است. Perplexity اخیراً به دلیل ویژگی خلاصه سازی هوش مصنوعی خود مورد انتقاد قرار گرفته است و ناشران ادعا می کنند که مستقیماً از کارهای آنها کپی می کند.

به نظر می رسد OpenAI به بازخوردهای دریافتی توجه کرده و اعلام کرده است که رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. در یک پست وبلاگی، این شرکت تاکید کرد که SearchGPT با همکاری چندین شریک خبری، از جمله سازمان‌های معتبر مانند صاحبان وال استریت ژورنال، آسوشیتدپرس، و وکس مدیا، شرکت مادر The Verge، توسعه یافته است. این همکاری‌ها نشان‌دهنده تلاش‌های OpenAI برای اطمینان از صحت و قابلیت اطمینان محتوای ارائه‌شده توسط SearchGPT است.

OpenAI می گوید:

شرکای خبری ما بازخورد ارزشمندی ارائه کرده اند و ما همچنان از آنها درخواست کمک می کنیم. این رویکرد به شرکای خبری اجازه می دهد تا در مدیریت نحوه ظاهر شدن آنها در ویژگی های جستجوی OpenAI نقش داشته باشند. آنها می‌توانند از استفاده از محتوایشان برای آموزش مدل‌های OpenAI و نمایش همزمان در نتایج جستجو خودداری کنند. این امکان تضمین می کند که حقوق مالکیت معنوی حفظ می شود و محتوای آنها در دسترس و قابل دسترس باقی می ماند.

در جای دیگری از بیانیه، SearchGPT طراحی شده است تا به ناشران اینترنتی کمک کند تا بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت محتوایی جذب کنند که به عنوان پاسخ به سؤالات با ارجاعات متنی واضح و نامگذاری شده و پیوندهایی به آن منابع ظاهر می شود.

این موتور جستجو همچنین به وب‌سایت‌هایی که از استفاده از محتوای خود برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT جلوگیری می‌کنند، اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را به عنوان منبعی برای SearchGPT در دسترس قرار دهند.

ارائه موتور جستجوی خود به عنوان نمونه اولیه به OpenAI از چندین جهت کمک می کند. اولاً، اگر نتایج SearchGPT به شدت اشتباه باشد، مانند توصیه گوگل به استفاده از چسب روی پیتزا در ارائه مرورهای هوش مصنوعی، ساده‌تر است که بهانه کنید که این فقط یک نمونه اولیه است. ثانیاً، این موضع، احتمال اشتباه در استناد به منابع یا حتی سرقت ادبی آشکار مقالات را کاهش می دهد، همانطور که به سردرگمی متهم شده است.

این محصول جدید ماه ها است که شایعه شده است و نشریاتی مانند The Information در فوریه و بلومبرگ در ماه مه گزارشی از توسعه آن ارائه کرده اند. ما همچنین در همان زمان گزارش دادیم که OpenAI به طور فعال کارمندان Google را برای تشکیل یک تیم تحقیقاتی استخدام می کند. برخی از کاربران X نیز متوجه شدند که OpenAI در حال کار بر روی یک وب سایت جدید است و به این تلاش اشاره کردند.

OpenAI به تدریج ChatGPT را بیشتر به اینترنت متصل می کند. زمانی که GPT-3.5 منتشر شد، مدل هوش مصنوعی ماه ها از داده های جدید در اینترنت عقب بود. سپتامبر گذشته، OpenAI راهی را برای جستجوی اینترنت از طریق ChatGPT راه‌اندازی کرد، به نام Browse with Bing، اما به نظر می‌رسد ابتدایی‌تر از SearchGPT باشد.

پیشرفت سریع OpenAI میلیون ها کاربر را به ChatGPT جذب کرده است، اما هزینه های این شرکت در حال افزایش است. این هفته، The Information گزارش داد که هزینه‌های آموزش هوش مصنوعی و استنباط OpenAI در سال جاری به ۷ میلیارد دلار می‌رسد و میلیون‌ها کاربر نسخه رایگان ChatGPT هزینه‌های محاسباتی را افزایش می‌دهند. SearchGPT در زمان راه اندازی اولیه خود رایگان خواهد بود و از آنجایی که در حال حاضر بدون آگهی به نظر می رسد، واضح است که این شرکت باید به زودی راهی برای کسب درآمد پیدا کند.

افرادی که می خواهند SearchGPT را امتحان کنند می توانند با مراجعه به صفحه رسمی آن در لیست انتظار ثبت نام کنند. اطلاعاتی در مورد اینکه چند نفر برای بررسی موتور جستجو انتخاب خواهند شد وجود ندارد. در نهایت، OpenAI می گوید، ویژگی های آزمایش شده در نمونه اولیه SearchGPT به مدل ChatGPT AI آن اضافه می شود.

SearchGPT یک روز پس از اینکه مایکروسافت اعلام کرد که مدل جدیدی را به ژنراتور هوش مصنوعی برای تعداد محدودی از کاربران موتور جستجوی Bing خود اضافه می‌کند و ماه‌ها پس از آن که گوگل، شرکت پیشرو جستجوی اینترنتی، اعلام کرد که پاسخ‌های کلی درباره هوش مصنوعی به سوالات در موتور جستجو ارائه می کند، منتشر شده است.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا