مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

امضای یک تفاهم‌نامه در راستای امنیت شغلی در سینما

تبلیغات بنری

به گزارش شهرآرانیوز; این نشست با حضور فریدون جیرانی، محمدرضا عرب، سامون سالور، دانش اکباشا، مهدی جعفری، اصغر نعیمی و وحید موسائیان از اعضای هیات مدیره کانون کارگردانان سینمای ایران و محمد فقانی، علی نیک بهبودوت، امیر عابدی، حسن شجوعی، اعضای هیئت مدیره انجمن عکاسان سینمای ایران، به منظور بررسی چالش های روش اجرا ایمنی محیط کار و امضای تفاهم نامه در این زمینه در خانه سینما شماره 2 برگزار شد.

محمد فقانی در ابتدای این نشست با اشاره به چالش های سینما و دغدغه انجمن صنفی سینماگران در این زمینه، تاکید کرد: برای ایجاد امنیت بهتر در محیط کار، مدیران سینمای ایران که یکی از ارکان و ارکان هستند. راهنمایان مهم آثار سینمایی و نمایش خانگی، عکاسان حرفه ای از حضور در آثار خود باید حساسیت بیشتری داشته باشند و با دقت و وسواس بیشتری به این موضوع نگاه کنند، زیرا در نهایت خروجی تبلیغاتی آنها که مهمترین بخش است. آن تصویر مستقیماً بر نحوه معرفی محصول تأثیر می گذارد.

امیر عبودی در ادامه با تاکید بر اینکه کارگردان باید روی عکس آثارش حساس باشد، ادامه داد: طبیعی است که فیلم ها در طول سال ها فراموش می شوند اما عکس هایی که در واقع بیانگر شرایط اجتماعی و سیاسی زمانه است. جامعه همیشه باقی خواهد ماند

وی افزود: همچنین باید گفت با احتساب وسایلی که عکاس با خود حمل می کند، عکاسی سینما در مقایسه با دستمزدی که عکاس می گیرد چندان زیاد نیست. اما حضور یک عکاس حرفه ای برگ برنده یک فیلم یا نمایش خانگی محسوب می شود.

علی نیک بهاد همچنین گفت: پیش از این جلسات مختلفی از سوی انجمن کارگردانان سینما با کانون کارگردانان برگزار شده بود که هدف از برگزاری این نشست ها حمایت از مدیران حرفه ای سینما برای حمایت از اعضای کانون کارگردانان است. . باید بدانیم که سینماگران حرفه ای در کار خود می دانند که نتیجه نهایی کارشان برای تهیه کننده و کارگردان راضی کننده است. این بدان معنا نیست که برای کار عکاسان غیرحرفه ای مانع ایجاد کنیم، اما به نظر می رسد از گذشته تا به امروز، عکاسی سینما مجوز ورود کسانی است که دغدغه این حرفه را ندارند و – عکاسان حرفه ای قابل توجه است.

حسنی شجوعی همچنین گفت: نظر کارگردانان سینما برای مخاطب مهم است و از شما می خواهیم در نگاه خود به عکاسی فیلم سخت گیری کنید و از عکاسان حرفه ای و اعضای صنف بیشتر استفاده کنید. این روزها حضور عکاسان غیرحرفه ای در سینما بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. عکاسانی که نمی توانند خواسته های تهیه کننده و کارگردان را در تبلیغات برآورده کنند و به نظرم می توان به این موضوع بسیار مهم توجه ویژه داشت.

در ادامه این نشست فریدون جیرونی گفت: باید بپذیریم که نسل ها عوض می شوند و نسل جدیدی جای آنها را می گیرد. یاد و خاطره حسین ملکی و رضا بانکی. قبل از شما عکاسانی بودند. نسل تغییر کرد و عکاسان دیگر جای آنها را گرفتند. موضوعی که از ابتدا به آن اشاره کردید دو جنبه دارد. کیفیت قطعا مهم است. این بدان معناست که کارگردان از تصویر محافظت می کند. همانطور که در یک فیلم یا سریال باید از فیلمبردار و سایر همکارانش دفاع کند. موضوعی که باید به آن توجه شود اساسا اجازه دادن به نسل جدید برای آزمایش است. حرف شما در مورد حساسیت کارگردان به تصویر بسیار مهم و درست است. طی این جلسات می‌توان به یک چشم‌انداز و راه‌حل مشترک رسید و این موضوع تجاری باید مورد بحث قرار گیرد.

محمدرضا عرب همچنین تاکید کرد که باید بدانیم کمی نسل را عوض کرده ایم و سینما هم از تیراژ خانواده ها گذشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه شما راه را برای عکاسان جدید باز کرده اید که با اجازه انجمن خود قبل از ورود به پروژه شروع به کار کنند. این مسیر باید شکل خودش را پیدا کند. پیشنهاد من برگزاری سمیناری بین کارگردانان و سینماگران است. من فکر می کنم زمانی که یک سکو داریم می توانیم در مورد کیفیت عکس صحبت کنیم.

سامان سالور نیز در بخشی دیگر از این نشست گفت: دغدغه شما را در مجمع مدیران نیز داریم. خیلی وقت ها ما سازندگان آثاری را که روی سکو هستند یا در سینما نمی شناسیم! من شخصا به عکاسی و فیلمبرداری و فریم های زیبا علاقه دارم. بدون شک قاب عکس اغلب می تواند سند تاریخی فیلم یا بهترین بازنمایی فیلم باشد. معتقدم با گذشت زمان نمایشگاه سینما به صفحه نمایش کوچک موبایل منتقل شد. چیزهای زیادی برای این صفحه نمایش کوچک انجام شده است، اما من هنوز اهمیت قاب عکس را درک می کنم. در کارهای اخیر هم احساس کردم گاهی قاب عکس را بیشتر از سکانس فیلمبرداری دوست دارم. ما همیشه سعی کرده ایم روابط ایجاد کنیم و از کسانی که سال ها در این زمینه فعالیت می کنند استفاده کنیم.

سالور در ادامه صحبت های خود بیان کرد: بارها تهیه کننده عکاس را وارد پروژه می کند و شاید کارگردان در میان فعالیت های بی شمارش کمی از چشم او پنهان مانده است. اما موضوع این است که من دغدغه انجمن سینماگران را کاملاً درک می کنم و پیشنهاد می کنم چنین جلساتی با تهیه کنندگان برگزار شود تا این صحبت ها به صورت اجرایی ختم شود و قدرت اجرایی داشته باشد تا عکاسی که نیست. تایید شده توسط اتحادیه شما کار نمی کند نمی دانم قدرت اجرایی این ماجرا چقدر می تواند قانونی و حرفه ای باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: من این بدعت جدید سکوها را متوجه نشدم که غیر از عکاسی که روی صحنه است، چند نفر دیگر برای تبلیغ سریال عکس می گیرند!؟ وقتی بهترین عکس ها را روی صحنه داریم که مقدمه بهتری برای کار است، چرا باید به عکس های تبلیغاتی تکراری سریال داده شود؟ این موضوعی است که باید مورد بحث قرار گیرد.

دانش اکباشا نیر در بخشی دیگر از این نشست گفت: مادر سینما عکاسی است. در دوره ای که فیلم کوتاه می ساختیم یا دستیار کارگردانانی بودم که عکاسی برایشان مهم بود، ارزش و جایگاه اصیل عکاسی بیشتر مشهود بود. اکنون دوره تولید مرکزی نیست. سرمایه محور است. پیشنهاد من به انجمن عکاسان این است که شرایط عضویت را کمی آسانتر کنند.

فوانی در ادامه سخنان عقباشا تاکید کرد که در حال حاضر شرایط عضویت در انجمن سینماگران پیچیده و سخت نیست. اما بسیاری از عکاسانی که صرفاً با داشتن دوربین عکاس فیلم یا سریال می شوند و قوانین حضور در کلاس را رعایت نمی کنند، طبیعتاً در فیلمبرداری و نمایش خانگی خوب عمل نمی کنند.

مهدی جعفری در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به اینکه تامین شغل یک درد مشترک است، ادامه داد: الان همه چیز سرمایه داری است. اگر تهیه‌کننده‌ای انتخاب کند که عکاسی کم‌درآمد انجام دهد، واضح است که عکاسی فیلم را نمی‌فهمد.

وی ادامه داد: من هم فکر می کنم بهتر است با همکاری اتحادیه کارگردانان و اتحادیه عکاسان کارگاه هایی فکر و اجرا شود. به نظر من این یک رویداد موثر و مفید است که پوشش خوبی خواهد داشت. ما باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

اصغر نعیمی همچنین گفت: به نظر من تهیه کننده نباید از عکاس غیرحرفه ای برای صرفه جویی در فیلم استفاده کند. به نظر من دلیل آن تغییر در تبلیغات است. من به شخصه عکاس هستم، حتی وقتی فیلم کوتاه می سازم از یک عکاس حرفه ای خواستم که حضور داشته باشد. به همین دلیل است که می دانم داشتن یک عکاس حرفه ای و آگاه چقدر موثر و مفید است. نکته این است که هنگام ساخت یک فیلم یا سریال باید آنقدر مسائل دیگر را با هم مذاکره کنیم که گاهی تصویر کنار گذاشته می شود. به نظر من بحث اطمینان از کار سینماگران باید در شورای عالی تولید مطرح شود تا با آن دوستان به نتایج روشن و درستی برسیم.

وحید موسیان یکی دیگر از اعضای هیات مدیره همایش نیز گفت: ما در همایش مدیران هم با این مشکل مواجه هستیم که مدیرانی هستند که کار می کنند که ما اصلا نمی شناسیم. اگر فکر کنیم کارگردان می تواند در انتخاب همه بازیگران دخالت کند، رویا است. تا زمانی که صنف، خانه سینما و اتحادیه کارگردان قدرت نداشته باشند، تفاهم نامه به جایی نمی رسد. شاید انجمن عکاسان به جای برگزاری هر سال یک جشنواره، برنامه های مختلفی ترتیب دهد. شما باید جوانان را جذب کنید و آنها را تربیت کنید.

فریدون جیرانی نیز در ادامه گفت: سینمای ایران این روزها با دو قطب بازیگر و سرمایه روبروست که در انتخاب عکاس نیز نقش بسزایی دارند. اما بار دیگر تاکید می کنم که انجمن صنفی باید به دنبال تامین امنیت شغلی باشد.

علی نیک بهبود افزود: خوشبختانه اخباری در مورد ساماندهی نظام صنفی به گوش می رسد که اساساً به این معناست که هرکس تعدادی از سامانه سینما را داشته باشد از مزیت شرکت در پروژه برخوردار است که این اتفاق خوبی است و امیدوارم. در اسرع وقت اجرا خواهد شد.

سامان سالور در پایان افزود: این را هم باید یادآور شوم که کارگردان همچنان می تواند در قالب سینمای مستقل نقش موثری داشته باشد. پول زیادی در این شکل از سینما وجود ندارد. اما می توانید از عکاسان خوب استفاده کنید. در سینمای مستقل همچنان روی کارگردان تمرکز می کنیم. در مورد ایجاد امنیت شغلی برای فیلمسازان فکر می کنم راه زیادی در پیش است و باید این روند برای ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی انجام شود.

تفاهم نامه همکاری متقابل و امنیت شغلی بین انجمن کارگردانان سینمای ایران و انجمن سینماگران امضا شد.

منبع: ایسنا

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews