مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

۷ توصیه‌ برای پیشگیری از تب دنگی

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز ، با اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شبنم تهرانی با اشاره به گزارش مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در خصوص آمار تب دنگی در کشور گفت: تب دنگی در کشور. یکی از مشکلات عمده بهداشتی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان است. این بیماری ویروسی توسط بندپایان منتقل می شود.

وی بیشتر موارد ابتلا به این بیماری را به سفرهای شهروندانش به کشورهای عربی خلیج فارس مرتبط دانست، جایی که تب دنگی به دلیل شرایط آب و هوایی و سیل اخیر شیوع یافت.

تهرانی با اشاره به افزایش موارد ابتلا به تب دنگی در سال‌های اخیر گفت: پیش از این در نقاطی از جهان مانند آمریکا و سنگاپور این بیماری با موفقیت کنترل می‌شد اما اکنون دوباره بازگشته است.

این ویروس پس از ورود به بدن انسان تکثیر می شود و فرد آلوده منبع اصلی انتقال ویروس به پشه های غیر آلوده محسوب می شود.
وی افزود: تب دنگی برای اولین بار در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات، عمان و پاکستان شیوع یافت. در ایران ابتدا در هرمزگان و سپس در سایر استان ها گزارش شده است.

دنگی چگونه منتقل می شود؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه پشه آئدس را عامل اصلی انتقال ویروس دنگی به انسان دانست و افزود: پشه ماده با نیش خود انسان را مبتلا می کند. برخلاف پشه مالاریا، این پشه در طول روز به ویژه در صبح زود و نزدیک عصر قبل از تاریکی هوا، انسان را نیش می زند.

به گفته وی، این ویروس پس از ورود به بدن انسان تکثیر می شود و فرد مبتلا منبع اصلی انتقال ویروس به پشه های غیر آلوده است. فردی که به این ویروس آلوده شده است می تواند چهار تا پنج روز و حداکثر 12 روز پس از بروز علائم، ویروس را به پشه ها منتقل کند.

دوره کمون چند روز است؟
تهرانی با بیان اینکه دوره نهفتگی این بیماری از چهار تا 10 روز است، تصریح کرد: دنگی ممکن است با طیف وسیعی از علائم از عفونت بدون علامت تا بیماری عفونی علامت دار و حالت بدون تب تا موارد شدید از جمله خونریزی و شوک بروز کند.

این بیماری چند مرحله دارد؟
وی با اشاره به اینکه مرحله اول بیماری بین دو تا هفت روز طول می کشد، گفت: در این مرحله به طور ناگهانی بیمار دچار تب شدید بین 39 تا 40 درجه می شود. علائم دیگر عبارتند از سردرد شدید، برافروختگی صورت، برافروختگی پوست، درد گسترده بدن، خستگی، درد چشم، فتوفوبیا، ضایعات پوستی شبیه سرخجه، درد مفاصل و استخوان، از دست دادن اشتها و درد شکم به ویژه در سمت راست پایین شکم. . دنده.

به گفته وی در این مرحله حالت تهوع و استفراغ شایع است. گاهی اوقات سرفه خشک، گلودرد، احتقان حلق و ورم ملتحمه مشاهده می شود.

تهرانی با اشاره به علائم مرحله دوم بیماری که از روز پنجم تا هفتم شروع می شود، اظهار کرد: در این مرحله پس از تب شدید، فرد دچار افزایش نفوذپذیری مویرگ ها می شود. علائم هشدار دهنده، که عمدتاً ناشی از نشت پلاسما است.

به گفته این متخصص، در این مرحله بیمار دچار افت فشار خون، بی خوابی، پوست سرد و لطیف، نبض تند و در نهایت به شکل های شدید دچار شوک می شود.

سمپاشی زیستگاه پشه های Aedes یکی از راه های مقابله با تب دنگی است
وی بیان کرد: در بین افرادی که مرحله بحرانی را پشت سر گذاشتند، حال عمومی بهبود یافت، اشتها برگشت، علائم گوارشی بیمار برطرف شد و در نهایت وضعیت گردش خون بهبود یافت و حجم ادرار افزایش یافت.
تهرانی با اشاره به اینکه علائم بسیاری از بیماری های عفونی و غیرواگیر مشابه تب دنگی است، گفت: پزشکیان باید از ویژگی های اپیدمیولوژیک بیماری های تب دار در منطقه خود آگاه باشند.

پوشیدن لباس های آستین بلند، شلوارهای بلند و جوراب ها هنگام سفر به مناطق آندمیک و استفاده از کرم یا مواد دافع حشرات در قسمت هایی از پوست که پوشیده از لباس نیستند، راه های مقابله با تب دنگی است.
وی تاکید کرد: در بیمارانی که تب با شروع حاد ناگهانی و بدون علت خاص و وجود علائم بالینی و نتایج اپیدمیولوژیک دارند، بررسی تست های ویروسی در تشخیص مفید است.
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، درمان این بیماری بستگی به علائمی دارد که فرد از آن رنج می برد و نحوه درمان علائم آن بستگی دارد.

7 توصیه برای پیشگیری از تب دنگی
دانشیار گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه به مردم توصیه کرد برای پیشگیری از تب دنگی موارد زیر را در نظر بگیرند:

– هنگام سفر به مناطقی که بیماری ها شیوع پیدا می کند، از لباس های آستین بلند، شلوار و جوراب بلند استفاده کنید
– از کرم ها یا دافع حشرات در قسمت هایی از پوست که با لباس پوشانده نشده است استفاده کنید.

– هنگام استراحت در فضای باز از پشه بند استفاده کنید

– نصب توری روی در و پنجره

– تخلیه و نظافت منظم ظروف آب، گلدان های شیشه ای، کاسه های زیر گلدان و ظروف آب برای پرندگان و حیوانات.

– نصب بر روی ظروف حاوی آب مانند مخازن

– جلوگیری از تجمع آب های راکد در زباله ها و زباله های جامد

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا