مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

۴ ویژگی عینک آفتابی اصل و خوب

تبلیغات بنری

به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، یافتن عینک آفتابی مناسب تنها به فصل تابستان محدود نمی شود، زیرا این دستگاه از چشم ها در برابر اشعه های مضر UVA و UVB که همیشه از خورشید ساطع می شود محافظت می کند. البته همه عینک های آفتابی این ویژگی محافظتی را ندارند پس باید قبل از خرید در انتخاب نوع مناسب و کسب اطلاعات کافی دقت کنیم.

وب سایت تخصصی Varivolt Health در گزارش خود داستان زنی را شرح می دهد که عینک 5 دلاری از آمازون خرید و بعداً در مورد استفاده از عینک آفتابی «ارزان» در یک کلیپ ویدیویی که در شبکه اجتماعی «تیک توک» منتشر کرد هشدار داد. او در این ویدئو اعلام کرد که از بیماری کرم سنجاق رنج می برد. Pingocula ایجاد یک توده زرد غیر سرطانی در قسمت سفید چشم است.

میشل هلمز، پزشک، چشم پزشک و متخصص بینایی می گوید: اگرچه اسپکولوم معمولاً بی ضرر است و در بینایی تداخلی ایجاد نمی کند، اما در مقایسه با سایر ساختارهای چشم، به راحتی تحریک می شود و باعث قرمزی و ناراحتی می شود.

در واقع این داستان اهمیت انتخاب عینک آفتابی مناسب را برجسته می کند و اینکه با انتخاب نوع مناسب می توان از خطرات احتمالی خورشید برای چشم جلوگیری کرد، زیرا همه عینک های آفتابی قابلیت محافظتی ندارند. برای رسیدن به این هدف ابتدا باید بدانیم چرا عینک آفتابی مناسب از چشم ها محافظت می کند.

به گفته هولمز، عینک آفتابی مناسب برای محافظت از چشم در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید و سایر محرک های محیطی مانند باد و گرد و غبار ضروری است. او می گوید که این عینک ها تابش شدید خورشید را کاهش می دهند. به خصوص اگر آنها مجهز به لنزهای رنگی و پلاریزه (مسدود کننده نور خورشید) برای اهداف خاص باشند. همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست یا چین و چروک دور چشم را کاهش می دهد.

به گزارش ایندیپندنت، برایان باکسر واچل، متخصص چشم، می گوید عینک های آفتابی دارای گواهی و مجوز معمولا دارای لایه ها و پوشش هایی هستند که از رسیدن اشعه های UVA و UVB به چشم ها جلوگیری می کند و بیشترین آسیب را ایجاد می کند.

به گفته متخصصان، مردمک چشم پس از قرار دادن آن در پشت شیشه عینک آفتابی به دلیل رنگ تیره لنز منبسط می شود و در صورت استفاده از عینک آفتابی تایید شده برای اشعه ماوراء بنفش مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا شیشه یا عدسی چشم عینک از چشم محافظت می کند

اما در صورت استفاده از عینک آفتابی نامناسب و تقلبی، چشمان شما نسبت به زمانی که عینک آفتابی نمی زنید، نور خورشید بیشتری دریافت می کند، زیرا این نوع عینک های تیره استاندارد لازم برای جلوگیری از ورود نور به چشم را ندارند.

به گفته هولمز، عینک آفتابی که از چشم ها 100 درصد در برابر نور خورشید محافظت می کند، برچسب “UV400” یا “100 درصد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش” دارد. اگر مطمئن نیستید که عینکتان چقدر محافظ است، می‌توانید با استفاده از نورسنج موجود در مطب متخصص چشم خود متوجه شوید که چقدر نور را مسدود می‌کند.

 

در خرید عینک آفتابی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1- محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

مهمترین ویژگی عینک آفتابی توانایی آن در محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر UVA و UVB است. همانطور که گفته شد، این ظرفیت با برچسب “UV 400” و “100% UV Protection” مشخص شده است.

2- لنزهای پلاریزه

یکی دیگر از ویژگی های مهم عینک آفتابی، عدسی پلاریزه آن است. این لنزها نور را از طریق پوشش های شیمیایی به کار رفته در آنها فیلتر می کنند و تابش نور از سطوح بازتابنده را کاهش می دهند.

اگرچه گران تر از عینک های رنگی است و لزوماً اجباری نیست، اما این عینک های پلاریزه امواج نور افقی را مسدود می کنند و فشار چشم را کاهش می دهند که برای مواردی مانند رانندگی، اسکی و قایق سواری موثر است.

 

3- شکل کلی عینک و فریم آنها

عینک آفتابی باید راحت و مطمئن روی چشم ها قرار بگیرد و اگر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، نمی تواند به خوبی از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. هولمز می گوید ضروری است که لنزها به خوبی چشم ها را بپوشانند.

4- کیفیت و دوام

مواردی مانند مواد و کیفیت از دیگر موارد مهم در انتخاب عینک آفتابی هستند. انتخاب عینک های ساخته شده از مواد باکیفیت و ماندگاری بالا مانند عدسی های پلی کربنات یا شیشه و همچنین فریم های حاوی فولاد ضد زنگ بسیار مهم است، زیرا باعث افزایش مقاومت عینک آفتابی در برابر سایش و پارگی روزانه می شود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا