مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

چکار کنیم سنگ کلیه نگیریم؟

تبلیغات بنری

به گزارش جهان نیوز به نقل از سلامت نیوز، دردی عجیب و طاقت فرسا دو طرف بدنش را فرا گرفت و مانند مارگزیدگی به هم پیچید. درد هر لحظه شدیدتر می شود و علائم بالینی نشان دهنده مشکل کلیوی است.

کلیه ها یکی از اندام های داخلی بدن محسوب می شوند و در دفع مواد زائد و حفظ تعادل الکترولیت های خون بسیار مهم هستند. همچنین می تواند هورمون های مهمی تولید کند. ساختمان کلیه به شکل دو اندام لوبیایی شکل است که هر کدام به اندازه یک مشت در دو طرف ستون فقرات در انتهای قفسه سینه قرار دارند. یک کلیه سالم حدود نیم لیتر خون را در دقیقه فیلتر می کند و از مواد زائد و آب اضافی برای تشکیل ادرار استفاده می کند.

اهمیت کلیه ها

کلیه ها مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن خارج می کنند. کلیه‌های شما همچنین اسیدهای تولید شده توسط سلول‌های بدن را حذف می‌کنند تا تعادل سالم و طبیعی آب، املاح و مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم را در خون حفظ کنند. بدون این تعادل، اعصاب، ماهیچه ها و سایر بافت های بدن ممکن است نتوانند به طور طبیعی کار کنند.

همچنین در بدن، کلیه ها هورمون هایی تولید می کنند که به کنترل فشار خون، تولید گلبول های قرمز خون و حفظ سلامت و استحکام استخوان ها کمک می کند.

عوامل متعددی در ایجاد سنگ های مجاری ادراری وجود دارد. اما همه آنها در نهایت به یک چیز منتهی می شوند. – افزایش غلظت مواد معدنی در ادرار و رسوبات آن.

عوامل دخیل در تشکیل سنگ در سیستم ادراری

چاقی: اگر اضافه وزن دارید، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار خواهید گرفت.

بیماری کلیوی: مانند بیماری کلیه پلی کیستیک که در آن گروه هایی از کیست ها مانند کلیه ها رشد می کنند. علاوه بر سنگ کلیه، این بیماران ممکن است عملکرد کلیه را از دست بدهند.

تغذیه: مصرف مقادیر زیاد مواد پروتئینی مانند گوشت و نمک خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. در حالی که مصرف فیبر، سبزیجات و آب فراوان از عوامل بازدارنده هستند.

ویتامین ها: افزایش سطح ویتامین D به دلیل ترشح مقادیر زیادی کلسیم در خون و سپس ادرار، خطر ابتلا به سنگ های مجاری ادراری را افزایش می دهد. ویتامین C همچنین با نوع خاصی از سنگ کلیه به نام سنگ های اگزالاتی مرتبط است. در این میان ویتامین B عامل مفیدی است که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

برخی از بیماری های خاص: مانند بیماری هایی که متابولیسم و ​​عملکرد کلیه را تغییر می دهند. بیماری التهابی روده، پرکاری پاراتیروئید و حتی دیابت می تواند باعث سنگ کلیه و در نهایت عوامل فردی مانند جنسیت مرد، چاقی و افزایش سن شود. سنگ کلیه در مردان حدود 3 برابر بیشتر از زنان است.

علائم سنگ کلیه می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد: درد شدید در پهلوها، معده درد که از بین نمی رود، خون در ادرار، تهوع یا استفراغ، تب و لرز، ادرار با بوی بد یا ابری به نظر می رسد . می رسد.

تشخیص سنگ کلیه

روش های مختلفی برای تشخیص سنگ های مجاری ادراری استفاده می شود. مهمترین عامل در تشخیص سنگ کلیه علائمی است که فرد دارد. درد در پهلوها که تا اندام تناسلی گسترش می یابد، یک علامت تشخیصی بسیار مفید در تشخیص سنگ کلیه است.

تشخیص استاندارد، نهایی و اصلی سنگ کلیه با سی تی اسکن است که در آن سنگ و محل قرارگیری سنگ تشخیص داده می شود. تصویربرداری اشعه ایکس همچنین می تواند وجود سنگ را در بسیاری از موارد تشخیص دهد.

البته برخی از سنگ های مجاری ادراری به دلیل جنسیت در تصویربرداری شناسایی نمی شوند و برخی آزمایشات و سونوگرافی نیز به تشخیص سنگ های مجاری ادراری کمک می کند.

دفع سنگ کلیه

سنگ های کوچک وارد حالب می شوند و اگر خیلی بزرگ نباشند، سنگ کلیه ایجاد می شود و از طریق ادرار دفع می شود. برای از بین بردن سنگ کلیه در چنین شرایطی بیمار باید مایعات زیادی دریافت کند.

فکر می کنم سنگ کلیه دارم، چه کار کنم؟

در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ممکن است از شما خواسته شود که مایعات بیشتری بنوشید تا سنگ ها از ادرار شما خارج شوند. اگر ادرار را فشار می دهید و می توانید یک تکه سنگ را که از بین رفته است نجات دهید، آن را نزد پزشک ببرید. یا ممکن است سنگ نیاز به جراحی داشته باشد.

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

اگرچه سنگ کلیه بسیار شایع است. با این حال با انجام کارهای ساده می توانید از ایجاد سنگ کلیه پیشگیری کنید. چند توصیه ساده برای پیشگیری از سنگ کلیه:
همیشه آب کافی بنوشید.

برخلاف تصور بسیاری از مردم، کلسیم پایین باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. بنابراین توصیه می شود نه تنها برای جلوگیری از پوکی استخوان، بلکه برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید.

نمک کمتر بخورید

مصرف غذاهای حاوی اگزالات را محدود کنید. موادی مانند: اسفناج، شکلات، سیب زمینی شیرین، قهوه و محصولات سویا

در مصرف مکمل های ویتامین C زیاده روی نکنید. مصرف پروتئین های حیوانی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا