مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

هیچ وقت نمی‌شود به خانه‌های کوفه دل بست روایتی از غربت سفیر شهید راه سرخ در کوفه بیانات رهبرانقلاب درباره شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) +بسته عزاداری

هیچ وقت نمی‌شود به خانه‌های کوفه دل بست روایتی از غربت سفیر شهید راه سرخ در کوفه بیانات رهبرانقلاب درباره شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) +بسته عزاداری

تبلیغات بنری



گروه فرهنگی یستا: مسلم اولین شهید واقعه کربلاست. شهادت ایشان اندکی قبل از واقعه کربلا اتفاق افتاد و شب اول ماه محرم به پاس قدردانی از جانفشانی ها و جانفشانی های این شهید سفیر راه سرخ، شب حضرت مسلم بن عقیل نامگذاری شد. مسلمان الگوی محبت و وفاداری است. او عاشق دل شکسته ای بود که تا آخرین لحظه از عشق پاک خود به حسین علیه السلام دست برنداشت و در اوج خیانت کوفیان به مولای خود وفادار ماند.

مسلم بن عقیل بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم برادرزاده علی (علیه السلام) است. مسلمه همسر رقیه بنت علی (علیه السلام) و مادرش کلبیه است. ایشان در سال 60 هجری قمری به شهادت رسیدند و از عجله بنی هاشم بودند و آقای الشهداء او را امین نامیدند. او مردی صاحب نظر و دانش و شجاع بود و در مکه زندگی می کرد. زیرا مردم کوفه اطاعت خود را از امام حسین (علیه السلام) اعلام کردند. حسین بن علی او را به کوفه فرستاد تا از مردم کوفه با او بیعت کند. اما یزید عبیدالله بن زیاد را به فرمانداری کوفه فرستاد و عبیدالله مردم را از بیعت با حسین علیه السلام منع کرد، پس آنان را متفرق کرد و مسلم به شهادت رسید.



مسلم بن عقیل قبل از واقعه عاشورا
طبق منابع تاریخی اهل سنت، مسلم جوانی حدود هجده ساله بود که پدرش عقیل بادرود درگذشت و خانواده پرجمعیت خود را بدون سرپرست گذاشت و پس از آن، ولایت بر عهده مسلم و او افتاد برادران عقیل در زمانی که معاویه خلافت جامعه مسلمانان را به دست گرفت، درگذشت. برخی تاریخ وفات او را سال 50 هجری قمری نوشته اند.

حروف کوفی
هنگامی که 12000 نامه با بیش از 22000 امضا از کوفیان به امام حسین (علیه السلام) رسید، تصمیم گرفت به نامه های آنها پاسخ دهد. از این رو نماینده ای به کوفه فرستاد تا اوضاع را بررسی کند و حال و هوای مردم را بسنجد. به همین منظور نامه ای به آنان نوشت و مسلم بن عقیل پسر عمو و داماد خود را به عنوان سفیر و نماینده به کوفه فرستاد.

مأموریت خاطر مسلم در سفر به کوفه، بررسی آمادگی همه شیوخ و حکمای شهر برای حمایت از امام حسین علیه السلام و عمل به نامه هایی بود که نوشته بودند یا نه. مسلم شبانه وارد کوفه شد و به خانه یکی از شیعیان فداکار رفت. خبر ورود مسلمانی در شهر پیچید و شیعیان نزد او رفت و آمد کردند و با امام (علیه السلام) بیعت کردند. در تاریخ آمده است که دوازده یا هجده یا به قول ابن کثیر چهل هزار نفر با مسلمانی بیعت کردند.

بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شهادت حضرت مسلم بن عقیل:


مسلمان در کوفه
مسلم پس از چهل روز بررسی اوضاع کوفه، نامه ای به امام حسین علیه السلام نوشت: آنچه می گویم حقیقت است، اکثریت قریب به اتفاق مردم کوفه آماده حمایت از شما هستند؛ فوراً به سوی کوفه حرکت کنید. ” امام با آگاهی از احساسات عمیق کوفیان تصمیم گرفت به سمت این شهر حرکت کند.

ورود ابن زیاد به کوفه
ابن زیاد با پانصد نفر از بصره در حالی که جامه های کلاه دار پوشیده و سر و صورت خود را پوشانده بود، وارد کوفه شد. مردمی که شنیدند امام (علیه السلام) به سوی آنها پیش رفته است، عبیدالله را دیدند و گمان کردند که وارد کوفه شده است. بنابراین آنها در اطراف محوطه او جمع شدند و او را با احساسات گرم فراوان پذیرفتند. پسر زیاد جواب نداد و به سمت دارالاماری ادامه داد تا به آنجا رسید. نعمان بن بشیر (صاحب کوفه) که او را امام حسین (علیه السلام) می پنداشت، دستور داد درهای قصر را ببندند و از بالای قصر ندا داد: از اینجا برو. من حکومت را به شما نمی دهم و قصد جنگیدن با شما را ندارم. ابن زیاد پاسخ داد: در را باز کن. در این هنگام مردی از پشت سرش صدای او را شنید و به مردم گفت: این حسین علیه السلام نیست، بلکه ابن مرجان است. نعمان در را باز کرد و عبیدالله به راحتی وارد کاخ کوفه شد و مردم متفرق شدند.

هانی بن عروه
مسلم می دانست که دیر یا زود عبیدالله کوچه به کوچه و خانه به خانه او را جستجو می کند و می خواهد او را دستگیر و بکشد. پس تصمیم گرفت جای خود را عوض کند و به خانه قدرتمندتر در کوفه برود تا از نفوذ و قدرت خود برای ادامه کار و مبارزه با حکومت ظالم استفاده کند. برای این منظور خانه هانی بن عروه را برگزید و هانی نیز او را به سبک سوارکاری اسکان داد. هانی بن عروه از اشراف کوفه و اشراف شیعیان بوده و از اصحاب پیامبر (ص) به شمار می رود.

 



هانی دستگیر می شود
پس از آنکه ابن زیاد از طریق خدمتکار خود مخفیگاه مسلم را کشف کرد، سعی کرد میزبان خود هانی را به زور دستگیر کند و زمینه را برای دستگیری مسلم و شیوخ دیگر کشور فراهم کند. هانی که میزبان مسلم بود می دانست که عبیدالله قصد دستگیری او را دارد. از این رو بیماری را بهانه کرد و از رفتن به مجلس خودداری کرد. پس ابن زیاد گروهی را فراخواند و نزد هانی فرستاد. سرانجام هانی را نزد ابن زیاد بردند. ابن زیاد وقتی هانی را دید به او گفت که در پای او مرده است و از او درباره مسلم پرسید. هانی پناه دادن به یک مسلمان را تکذیب کرد. در این هنگام، عبیدالله سنگر بنده خود را صدا زد و هانی او را دید و دانست که انکار فایده ای ندارد. عبیدالله هانی را بر سر و صورتش شلاق زدند و صورت و صورتش را به خونش آغشته کردند و سپس حکم به حبس او دادند.

سکانس شهادت مسلم بن عقیل در کوفه در فیلم المختار:



انقلاب مسلمانان در کوفه
مسلم که از وضعیت هانی بی خبر بود، یکی از دوستان خود را به دارالاماره فرستاد. به محض اطلاع از ضرب و شتم و زندانی شدنش به واعظ خود گفت که شعار منصور الامه در میان مردم شنیده شود و این شعاری بود که در زمان ها مطرح می شد. از جنگ طولی نکشید که چهار هزار نفر دور خانه هانی جمع شدند. مسعودی در کتاب مروج الذهب خود آورده است که در یک ساعت هجده هزار مرد گرد او جمع شدند. مسلم به سمت قصر ابن زیاد حرکت کرد. وقتی عبیدالله از مسجد برمی گشت، مأموران به او خبر دادند که مسلمانی قیام کرده است. ابن زیاد بلافاصله وارد قصر شد و درها را بست و مسلم ابتدا سعی کرد مردم را جمع کند و آنها را مانند سپاهی سازمان یافته جلوه دهد و از سمت راست و چپ آنها را تزئین کرد. پس در میان آنها جایگاهی گرفت. او هنوز در راه بود و از مردم خواست که به کمک او بشتابند. چیزی نگذشت که انبوهی از مردم در بازار و مسجد جمع شدند. حوصله ابن زیاد سر رفته بود. لذا ناگزیر شخصی را برای احضار شیوخ اهل کوفه فرستاد. اما تعداد کسانی که نزد او می آمدند از پنجاه نفر بیشتر نمی شد. سی نفر محافظان او و بیست نفر از افراد مشهور کوفه و نزدیکانش بودند.

 



کربلا در داخل کوفه
با اینکه مسلم تنها بود، عبیدالله از ترس او و یارانش قصر را ترک نکرد. از این رو به قوم خود دستور داد که همه جای مسجد را جستجو کنند تا مبادا مسلمانی در آنجا پنهان شود. همچنین تمام مسجد را گشتند و مطمئن شدند که مسلمان و یارانش حضور ندارند. سپس عبید الله وارد مسجد شد و شیوخ کوفه را فرا خواند و گفت: هر که در خانه خود مسلمانی باشد و به بلوغ نرسیده باشد، جان و مال او بر دیگری حلال است و هر کس آنها را نزد ما بیاورد مانند آن است. دیه خاکستر تهدید و وسوسه عبید الله به نتیجه رسید و بلال بن طوی صبح زود با ترس و امید به جایزه وارد کاخ شد و مخفیگاه مسلم را کشف کرد عث دستور داد مسلم را به همراه هفتاد نفر دستگیر کنند.

چگونه حضرت مسلم به شهادت رسید
کشتن مسلم به بکر بن حمران الاحمری سپرده شد که با شمشیر مسلم بن عقیل از ناحیه سر و کتف مجروح شد. دستور داد مسلم را به پشت بام دارالا ماره ببرند و سر ببرند و جسدش را به زمین بیاندازند.

مسلم را به بالای خانه سلام بردند که نام خدا بر زبان داشت، پس تکبیر گفت و حمد و ثنای خدا کرد و بر رسول خدا و فرشتگان خدا درود فرستاد و گفت: خدایا! شما بین ما و این کلاهبردارانی که دیگر به ما کمک نمی کنند تصمیم بگیرید!
جمعیت زیادی بیرون کاخ منتظر پایان این برنامه بودند. مسلمانان را با بازار پینه دوز مواجه کردند. با ضربه شمشیر سر را از بدنش جدا کردند و … پیکر خونین این شهید آزاده دلاور را از بالا به پایین پرتاب کردند در حالی که مردم هیاهو و سر و صدا بلند کردند.

 


 


شهادت حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام) تسلیت باد.

آیت الله جوادی آملی روایت مظلومیت حضرت مسلم (علیه السلام) (سخنرانی)

میشام مطیع است/ شباهت مسلم بن عقیل و امام حسین (علیه السلام) در مورد تشنگی (قتل)

حاج منصور ارضی/ فکر می کنم خون سلمان در رگ هایم است… (رزا)

جناب مجید بنی فاطمه/ ای قاتل منو بکش (مجرد)

حاج محمود کریمیحسین میا به کوفی کوفی (شور) وفادار نیست


گردآورنده: حسام الزبیراوی

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا