مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

نتانیاهو قصدی برای پایان جنگ ندارد

تبلیغات بنری

به گزارش یستا از مشرق. دکتر اوری سیلبرشاید، کارشناس صهیونیسم و ​​مدرس فلسفه سیاسی و حقوق اساسی در پروژه «امنیت ملی» در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه حیفا، در گزارشی به این موضوع می‌پردازد که در آن سیگنال‌ها و اظهارات بررسی می‌شود. توسط مقامات رژیم صهیونیستی، از جمله نتانیاهو، نشان می دهد که او علاقه مند است که اکنون راهی برای پایان دادن به جنگ وجود ندارد.

در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر تلاش سران رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ شنیده ام. اما این کارشناس صهیونیستی این گمانه زنی ها را رد می کند و می گوید که منافع نتانیاهو در حال حاضر ادامه جنگ و تنش است نه پایان آن. در زیر ترجمه تفصیلی این گزارش آمده است.
Uri Silparscheid در این گزارش نوشت:

نتانیاهو بارها اعلام کرده است: ما تا پیروزی کامل در نوار غزه خواهیم جنگید. در واقع هدف او رسیدن به چنین پیروزی غیرممکن به قول همه صاحبان قدرت نیست، بلکه این است که ما خود را در یک جنگ دائمی، در تعقیب بی پایان یک هدف خیالی قرار دهیم. حتی در شمال در برابر حزب الله، ما در یک جنگ فرسایشی بی پایان خواهیم بود. همه نشانه ها حاکی از آن است که نتانیاهو قصد پایان دادن به جنگ را ندارد.

ما از خبرنگاران نظامی می شنویم که ارتش اسرائیل به عملیات رفح، هدف نهایی در نوار غزه، پایان داده است یا ظرف چند هفته آینده به آن پایان خواهد داد. حتی نتانیاهو نیز با توجه به واقعیت نظامی این موضوع را انکار نمی کند، اما عملاً هیچ اقدام نظامی و سیاسی برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه و شمال انجام نمی دهد. طبقه سیاسی تحت کنترل خود، علیرغم تلاش گالانت برای کاهش این کنترل، هدف یا جدول زمانی مشخصی برای پایان دادن به جنگ تعیین نمی کند.

همه نشانه ها نشان می دهد که نتانیاهو قصد پایان دادن به جنگ را ندارد

در 19 ژوئن، سرتیپ دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، تلاش کرد تا اعتراض ارتش را به صدا درآورد و گفت: “حماس یک ایده است. این واقعیت که حماس می تواند نابود شود و نابود شود، فریب مردم است. اگر چیزی به غزه نیاوریم. ما در نهایت حماس را خواهیم پذیرفت.» هاگری با این سخنان دراماتیک موضع ارتش را بیان کرد: جنگ در غزه باید پایان یابد و منطقه امنیتی ایجاد شود که در آن حملات مؤثر انجام شود.

او چیز دیگری گفت: سطح سیاسی فردای پایان جنگ، طرح نظامی یا مدنی برای نوار غزه تدوین و ترویج نخواهد کرد. این موضع ارتش اسرائیل که نتانیاهو را به چالش می کشد، در نشست 30 ژوئن در فرماندهی جنوب بین مقامات ارشد نظامی و دفاعی و نخست وزیر نیز بیان شد و حتی در مقاله ای در نیویورک تایمز منتشر شد که این موضع را منعکس می کرد. در سرتاسر جهان و حتی قبل از این اعتراض نظامی، تحلیلگران و کارشناسان به رهبری ژنرال های بازنشسته ارتش بارها اعلام کردند که نتانیاهو از شکل گیری و ترویج طرحی برای ایجاد جایگزین نظامی و غیرنظامی برای حماس جلوگیری می کند.

اما فقدان چنین طرحی، برنامه فردای نتانیاهو است. هر تحلیل دیگری به این معناست که نتانیاهو نمی داند چه باید بکند. برنامه بلندمدت نتانیاهو برای ایجاد یک دولت مستبد دست راستی دائمی در اسرائیل، کلید درک اصلاحات قضایی است که برای ایجاد زیرساخت های کافی برای ادامه حکومت او طراحی شده است.
یکی از برنامه های او برای این منظور تولید دشمنان خارجی است. به همین دلیل، نتانیاهو از زمان بازگشت به قدرت در سال 2009، برای تقویت حماس تلاش کرده و تمام تلاش خود را برای حفظ حماس انجام خواهد داد.

حماس باید به عنوان یک دشمن خارجی دائمی وجود داشته باشد. هدف نتانیاهو از تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین، هموار کردن راه برای تقویت قدرت حماس در کرانه باختری است. علاوه بر این، این اقدامی با هدف از بین بردن نیروی اصلی است که می تواند و باید بخشی از یک جایگزین غیر نظامی و نظامی برای حماس در نوار غزه باشد.

حلقه نتانیاهو می ترسد که افکار عمومی نقشه واقعی او را درک کنند. به همین دلیل، همکار نزدیک او یعقوب باردوگو به سرعت به فرمانده ارتش تهمت زد و او را متهم به توطئه برای حفظ حماس به عنوان نیروی اصلی حاکم در نوار غزه کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل بلافاصله برای خنثی کردن این توطئه اقدام کرد: اظهارات باردوگو مبنی بر اینکه رئیس ستاد ارتش از بقای حماس در غزه حمایت می کند کذب محض است و هیچ مبنایی ندارد. بنابراین اطرافیان نتانیاهو با کنایه و نفرت سعی در وارونه جلوه دادن حقیقت دارند.

جنگ در نوار غزه در حال حاضر ادامه دارد. اسرائیل تلاشی برای تشکیل دولت جایگزین حماس نمی کند و عادی سازی احتمالی با عربستان و انعقاد ائتلاف دفاعی با کشورهای میانه رو سنی علیه ایران نیز به تعویق افتاده یا لغو می شود. این دقیقا همان چیزی است که نتانیاهو می خواهد. جنگ در شمال نیز به دنبال همین هدف است.

از آنجایی که توافق آزادی اسرا به جنگ پایان می دهد، این همان چیزی است که اسرائیل نه تنها برای سازماندهی مجدد و احیای صفوف خود، بلکه برای آغاز روندهای ثبات و عادی سازی در منطقه به آن نیاز دارد، اما نتانیاهو با تمام کنایه و ظلم از چنین تبادلی جلوگیری می کند. او در 23 ژوئن گفت: من حاضرم یک معامله کوچک انجام دهم که برخی از مردم ما را بازگرداند، اما ما متعهد هستیم که جنگ را پس از آتش‌بس ادامه دهیم تا هدف نابودی حماس را تکمیل کنیم. من حاضر نیستم آن را رها کنم. “

او با این کار آنچه را که در فکرش بود فاش کرد: به نام هدف واهی نابودی کامل حماس، جنگ ادامه خواهد یافت و بسیاری از اسرا تنها خواهند ماند. تحقیر جان انسان ها همیشه یکی از ویژگی های دولتی بوده است که نتانیاهو آرزوی دستیابی به آن را دارد.

با تصدی پست نخست وزیری نتانیاهو، اعضای فراکسیون لیکود در کنست در برنامه های اقتدارگرایانه و جنگ طلبانه او، یعنی طرح هایی که به امنیت اسرائیل آسیب می زند و آینده آن را به خطر می اندازد، شریک هستند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا