مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

فایده نوشیدن آب گرم چیست؟

تبلیغات بنری

به گزارش سایت یستا به نقل از الف. اهمیت نوشیدن آب گرم از نظر ایجاد آمادگی جسمانی و جلوگیری از پیری زودرس به همان اندازه که بر نوشیدن آب در طول روز تاکید می شود، هر فرد باید هر روز آب گرم بنوشد.

نوشیدن روزانه آب گرم بر سلامت کل بدن تأثیر می گذارد و نوشیدن آب گرم برای افزایش گردش خون بسیار مفید است. برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، نوشیدن 3 تا 5 فنجان آب گرم در طول روز بسیار مفید است. طبق گفته مقامات بهداشتی، فرد می تواند روزانه حدود 2 لیتر آب گرم بنوشد.

عوامل متعددی مانند خوردن غذاهای سرخ شده و چرب و پرخوری می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب گرم با معده خالی می تواند به بهبود هضم کمک کند.

برای مفیدتر کردن نوشیدن آب گرم و دریافت مقداری ویتامین C، می توانید مقداری آب لیمو به آب داغ اضافه کنید.

فواید نوشیدن آب گرم
جلوگیری از پیری زودرس
این اولین فایده نوشیدن آب گرم برای پوست است. مطمئناً هیچ کس دوست ندارد که چین و چروک و پوست کدر داشته باشد که اولین ناحیه پیری در زندگی است، به دلیل وجود مواد سمی در بدن که به پوست آسیب می رساند، سموم را از بدن دفع می کند و پوست را به خوبی پاک می کند خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و سلول های پوست را بازیابی می کند.

رفع گرفتگی بینی
یک فنجان آب داغ بخار تولید می کند. نگه داشتن یک فنجان آب داغ زیر بینی و استنشاق بخار ملایم آن به صورت عمیق می تواند به پاکسازی سینوس های مسدود شده و حتی تسکین سردرد سینوسی کمک کند.

از آنجایی که سطح داخلی سینوس ها و همچنین گلو با غشاهای مخاطی پوشیده شده است، نوشیدن آب گرم این قسمت ها را گرم می کند و می تواند به تسکین درد ناشی از تجمع مخاط، به ویژه در ناحیه گلو، کمک کند.

مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد که نوشیدنی‌های گرم مانند چای می‌توانند سریع و پایدار آبریزش بینی، سرفه و گلودرد و همچنین خستگی را تسکین دهند.

همچنین در این تحقیق مشخص شد که یک نوشیدنی گرم نسبت به همان نوشیدنی در دمای اتاق موثرتر است.

آنزیم های گوارشی را تحریک کنید
آب گرم با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی به هضم راحت تر غذا کمک می کند. این آنزیم ها غذا را به قطعات کوچکتر تجزیه می کنند و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشند.

بهبود عملکرد سیستم عصبی
افرادی که به اندازه کافی آب مصرف نمی کنند با اختلالاتی در عملکرد سیستم عصبی مواجه می شوند که بر خلق و خو و عملکرد مغز آنها تأثیر منفی می گذارد. برای جلوگیری از بروز این اختلالات باید به مقدار کافی آب تهیه کرد و فرقی نمی کند که آب مورد نیاز بدن را با نوشیدن آب سرد یا گرم تامین کنید.

تحقیقات انجام شده در سال 2019 نشان داد که نوشیدن آب علاوه بر کمک به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی، در بهبود خلق و خو نیز موثر است. در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد که فعالیت های نسبتاً سختی را انجام دهند و در طول این فعالیت ها آب بنوشند. پس از اندازه گیری ها مشخص شد که نوشیدن آب در حین انجام فعالیت های دشوار عملکردهای مغز را تقویت کرده و اضطراب را کاهش می دهد.

چربی بسوزانید و وزن کم کنید
نوشیدن آب گرم به کاهش چربی کمک می کند. عادت کنید هر روز صبح آب گرم بنوشید زیرا به کاهش وزن کمک می کند، بنابراین اگر روش های مختلف کاهش وزن را امتحان کرده اید، آب گرم را به لیست اضافه کنید. بهترین زمان برای نوشیدن آب گرم، صبح هنگام بیدار شدن از خواب است. نوشیدن آب داغ در صبح با معده خالی باعث افزایش فعالیت متابولیک در بدن می شود که به سوزاندن کالری بیشتری در طول روز کمک می کند. هنگامی که با مواد دیگری مانند لیمو، عسل، دارچین و غیره ترکیب شود، نتایج شگفت انگیزی می دهد، به خصوص در مورد چربی شکم.

مدیریت استرس
نوشیدن آب گرم می تواند به کاهش سطح استرس و آرامش سیستم عصبی کمک کند که به نوبه خود عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

رفع یبوست
کم آبی بدن یکی از شایع ترین علل یبوست است و در بسیاری از موارد نوشیدن آب راهی موثر برای پیشگیری و رفع یبوست است. تامین آب کافی برای بدن مدفوع را نرم می کند و کمک می کند تا راحت تر از شر آن خلاص شود. نوشیدن آب گرم به طور منظم می تواند به حفظ حرکات منظم روده کمک کند.

بهبود گردش خون
مانند حمام آب گرم، نوشیدن کمی آب گرم برای گردش خون مفید است. هنگامی که خون به درستی در بدن جریان داشته باشد، به مدیریت سطح فشار خون کمک می کند که در نهایت شانس ابتلا به هر نوع اختلال قلبی عروقی را کاهش می دهد. برای افزودن به فواید، نوشیدن آب گرم در شب قبل از خواب به آرامش ذهن و ایجاد خواب خوب کمک می کند.

سموم را از بدن خارج کنید
آب داغ به عنوان یک سم زدایی طبیعی در بدن عمل می کند. نوشیدن آب گرم به دفع سموم بدن کمک می کند و دمای بدن را افزایش می دهد که منجر به افزایش تعریق می شود.

هنگامی که عرق می کنید، بدن شما سموم ناخواسته را از طریق منافذ شما دفع می کند. همچنین منافذ را تمیز کرده و پوست را تمیز می کند.

خواب راحت و آرام
یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب گرم این است که برخی افراد قبل از رفتن به رختخواب آب گرم می نوشند تا به خواب کمک کنند.

کاهش نفخ و گاز معده
نوشیدن آب گرم با شل کردن ماهیچه های دستگاه گوارش به کاهش نفخ و گاز معده کمک می کند و از تجمع گاز در روده ها جلوگیری می کند.

بهبود جذب مواد مغذی
آب گرم به استخراج موثر مواد مغذی از غذا و جذب آنها به جریان خون کمک می کند و می تواند مشکلات گوارشی را کاهش دهد.

نکات مهمی که هنگام نوشیدن آب گرم یا ولرم باید به آنها توجه کرد

  • هنگام نوشیدن آب به جای ایستادن و نوشیدن آب، بنشینید و آب بنوشید زیرا تعادل مایعات بدن را به هم می زند و به مفاصل و استخوان ها آسیب می رساند.

    آب را در یک واحد قورت ندهید، بلکه جرعه جرعه بنوشید، سپس نفس بکشید و سپس به سمت دیگر حرکت کنید.

    مطمئناً نوشیدن آب سرد یا گرم توصیه نمی شود زیرا به فرآیند هضم آسیب می زند و از جریان خون به قسمت هایی از بدن جلوگیری می کند. آب گرم یا با دمای اتاق بنوشید.

    فقط زمانی آب بنوشید که بدن شما علائم تشنگی را نشان می دهد.

    وقتی از خواب بیدار می شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان آب بنوشید تا سموم دفع شود.

    برای فواید بیشتر می توانید برخی مواد مانند لیمو، دانه رازیانه، نعناع، ​​گلبرگ های رز و غیره را به آب اضافه کنید.

    مراقب باشید زیاد آب ننوشید.

آب گرم ننوشید
محدودیت های نوشیدن آب گرم چیست و چه مقدار آب گرم باید در روز بنوشید؟

شکی نیست که نوشیدن آب گرم به شما این فرصت را می دهد که از جهات مختلف به سلامت بدن خود کمک کنید، اما هنوز محدودیت هایی برای تعداد فنجان های آب یا مقدار آبی که باید بنوشید وجود دارد. بنابراین هنگام شروع آب درمانی موارد زیر را به خاطر بسپارید.

  • از نوشیدن آب داغ زیاد خودداری کنید زیرا ممکن است به بافت مری آسیب برساند.

    آب بسیار داغ می تواند به حس چشایی شما آسیب برساند.

    مراقب دمای آبی که می‌خواهید بنوشید، باید به اندازه‌ای گرم باشد که گردن و دهانتان قابل تحمل باشد.

    اگر در آب و هوای گرم کار می کنید، باید از آب گرم اجتناب کنید.

    از نوشیدن آب داغ در حین ورزش خودداری کنید.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا