مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

سریع‌ترین فناوری برای ذخیره‌سازی کربن ابداع شد

سریع‌ترین فناوری برای ذخیره‌سازی کربن ابداع شد

تبلیغات بنری



محققان آمریکایی فناوری ذخیره‌سازی کربن جدیدی را توسعه داده‌اند که سریع‌ترین نمونه در نوع خود است.

به گزارش ایسنا. روش جدیدی برای ذخیره کربن گرفته شده از جو که توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین (UT Austin) ایجاد شده است، بسیار سریعتر از روش های فعلی بدون شتاب دهنده های شیمیایی مضر عمل می کند.

به گزارش سینماگ، این گروه تحقیقاتی روش جدیدی برای ایجاد هیدرات دی اکسید کربن بسیار سریع ابداع کرده است. این مواد منحصر به فرد یخ مانند می توانند دی اکسید کربن را در اقیانوس دفن کنند و از انتشار آن در جو جلوگیری کنند.

سریعترین فناوری ذخیره کربن اختراع شده است

ویبهاو بهادر، استاد دپارتمان مهندسی مکانیک در دانشگاه تگزاس در آستین و رهبر این تحقیق گفت: “ما با چالش بزرگی روبرو هستیم.” یافتن راهی برای حذف ایمن کربن از جو و هیدرات، راه حلی جهانی برای ذخیره کربن فراهم می کند. برای اینکه این عناصر به یکی از اجزای اصلی ذخیره‌سازی کربن تبدیل شوند، ما به فناوری لازم برای تحویل سریع و در مقیاس آنها نیاز داریم. در این تحقیق نشان داده‌ایم که می‌توانیم هیدرات‌ها را بدون استفاده از مواد شیمیایی که مزایای زیست‌محیطی ترسیب کربن را خنثی می‌کنند، به سرعت رشد دهیم.

دی اکسید کربن رایج ترین گاز گلخانه ای و عامل اصلی تغییرات آب و هوایی است. ترسیب کربن آن را از اتمسفر خارج کرده و برای همیشه ذخیره می کند. این روش همچنین به عنوان یک جنبه حیاتی برای حذف کربن از سیاره ما دیده می شود.

امروزه رایج ترین راه برای ذخیره کربن تزریق دی اکسید کربن به مخازن زیرزمینی است. این روش دو مزیت دارد: جذب کربن و افزایش تولید نفت.

با وجود این مزایا، این روش با مشکلات قابل توجهی از جمله نشت دی اکسید کربن، آلودگی آب های زیرزمینی و خطرات لرزه ای مرتبط با تزریق مواجه است. بسیاری از نقاط جهان نیز فاقد ویژگی های زمین شناسی مناسب برای تزریق مخزن هستند.

بهادر گفت: «هیدرات‌ها نشان‌دهنده نقشه دوم ذخیره‌سازی کربن در مقیاس بزرگ هستند، اما اگر بتوان بر برخی از مشکلات کلیدی غلبه کرد، می‌توانند به نقشه اول تبدیل شوند. فرآیند تشکیل هیدرات های جذب کننده کربن تا کنون کند و انرژی بر بوده است.

محققان در این پروژه به افزایش 6 برابری سرعت تشکیل هیدرات نسبت به روش های قبلی دست یافتند. سرعت همراه با فرآیند بدون مواد شیمیایی، استفاده از این هیدرات ها را برای ذخیره سازی کربن در مقیاس بزرگ آسان می کند.

منیزیم مانند سس مخفی این تحقیق است که به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و نیاز به تقویت کننده های شیمیایی را از بین می برد. منیزیم به جریان بالای حباب دی اکسید کربن کمک می کند تا یک راکتور ویژه تشکیل دهد. این فناوری به خوبی با آب دریا کار می‌کند، که پیاده‌سازی آن آسان است، زیرا برای تولید آب شیرین به فرآیندهای پیچیده نمک‌زدایی متکی نیست.

بهادر گفت: «هیدرات‌ها گزینه‌های جذابی برای ذخیره‌سازی کربن هستند، زیرا بستر دریا شرایط ترمودینامیکی پایداری را فراهم می‌کند که از تجزیه آنها محافظت می‌کند. ما اساساً ذخیره کربن را برای هر کشوری روی کره زمین که خط ساحلی دارد در دسترس قرار می دهیم. این امر ذخیره سازی را در مقیاس جهانی قابل دسترس تر و امکان پذیر می کند و ما را به دستیابی به آینده ای پایدار نزدیک تر می کند.

نتایج این توسعه فراتر از ترسیب کربن است که به آن فرآیند ذخیره کربن از هوا در خاک و گیاهان می گویند. تشکیل هیدرات فوق سریع کاربردهای بالقوه ای در نمک زدایی آب، جداسازی گاز و ذخیره سازی گاز دارد و راه حلی همه کاره برای صنایع مختلف ارائه می دهد.

محققان برای ثبت اختراع این فناوری درخواست داده اند و به دنبال استارت آپ هایی هستند تا یک استارتاپ را برای تجاری سازی انتخاب کنند.

این تحقیق در مجله ACS Sustainable Chemistry and Engineering منتشر شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا