مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

درمان آسیب نخاعی با یک برچسب

درمان آسیب نخاعی با یک برچسب

تبلیغات بنری



محققان چینی برچسبی ساخته اند که پالس های الکتریکی را به سلول های بنیادی می فرستد تا به رشد آنها کمک کند، که در نهایت می تواند به درمان آسیب نخاعی کمک کند.

به گزارش ایسنا. گام جدیدی در جهت ارائه درمان برای نخاع آسیب دیده برداشته شده است.

به گزارش اخبار علم پیشرفته. یک درمان جدید برای ترمیم بافت آسیب دیده نخاع از یک برچسب بی سیم استفاده می کند که پالس های الکتریکی را به سلول های بنیادی می رساند. این فناوری می تواند بر برخی از بزرگترین موانع در توسعه درمانی برای فلج غلبه کند.

جیکوان کیو، استاد دانشگاه شاندونگ گفت: در حال حاضر، هیچ درمان موثری وجود ندارد که بتواند آسیب نخاعی را درمان یا معکوس کند، زیرا نورون‌های نخاع بزرگسالان قابل ترمیم نیستند.

سلول های بنیادی به دلیل توانایی آنها در تبدیل به انواع سلول ها، نوید پیشرفت در زمینه پزشکی بازساختی را می دهند. از این فرآیند طبیعی می توان برای جایگزینی سلول های مرده یا آسیب دیده با سلول های جدید و کاربردی استفاده کرد.

هنگامی که نوبت به درمان آسیب های نخاعی می شود، می توان از سلول های بنیادی پیوند شده به اعصاب آسیب دیده برای تبدیل آنها به نورون های فعال استفاده کرد. با این حال، تبدیل سلول های بنیادی عصبی در بدن بسیار دشوارتر از آزمایشگاهی است زیرا ترکیب پیچیده مولکول های احاطه کننده سلول های بنیادی در محل آسیب می تواند توانایی آنها را برای تبدیل مناسب محدود کند.

شوک برای ترویج بهبودی

یکی از موثرترین راه‌ها برای بهبود توانایی سلول‌های بنیادی برای تبدیل، ارسال پالس‌های الکتریکی به آن‌ها است. این روش نه تنها به تبدیل سلول ها کمک می کند، بلکه سیناپس ها یا اتصالاتی بین نورون ها ایجاد می کند که می تواند بقای آنها را افزایش دهد.

علیرغم وعده این روش، یک چالش بزرگ در انتقال تکانه های الکتریکی به سلول های بنیادی در نخاع وجود دارد. کیوگ گفت: «تحریک الکتریکی سنتی معمولاً شامل سیم و الکترود است که نیاز به جراحی دارد. سیم ها، الکترودها و جراحی ممکن است منجر به آسیب ثانویه، التهاب، درد و عفونت شوند.

برای غلبه بر این مشکل، محققان به دنبال ایجاد یک جایگزین بی سیم برای تقویت تلاش های سلول های بنیادی در ترمیم نخاع بودند.

درمان آسیب نخاعی با علامت

تحریک سلول های بنیادی از راه دور

برچسب الکترومغناطیسی ساخته شده توسط چیو و همکارانش می تواند پالس های الکتریکی را به سلول های بنیادی قرار داده شده روی برچسب برساند. اگرچه این برچسب نیاز به کاشت جراحی دارد، اما ماهیت بی سیم آن و استفاده از مواد زیست سازگار می تواند از آسیب بیشتر به بافت نخاع جلوگیری کند و خطر عفونت و سایر عوارض جانبی ناخواسته را کاهش دهد.

این برچسب از نانو ورق های گرافیتی ساخته شده است که رسانای الکتریکی بوده و برای سلول ها سمی نیستند. هنگامی که برچسب در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرد، سیگنال های الکتریکی تولید می کند که می تواند از خارج بدن با استفاده از یک آهنربای چرخان تولید شود.

با تغییر سرعت چرخش آهنربا، محققان توانستند قدرت و فرکانس سیگنال الکتریکی ارسال شده به سلول های بنیادی روی برچسب را تنظیم کنند.

آزمایشات روی موش ها نشان داد که این برچسب به طور قابل توجهی روند بهبودی را بهبود می بخشد و حتی به عنوان یک لایه محافظ برای نخاع عمل می کند. همچنین مشخص شد که این علامت حتی 28 روز پس از جراحی منجر به التهاب نمی شود و اگرچه نیاز به تایید در آزمایشات طولانی مدت دارد، محققان معتقدند ممکن است نیازی به برداشتن علامت و کاهش تعداد آن نباشد. جراحی های معمول

پس از بررسی سلول‌های در حال رشد روی برچسب، محققان گزارش دادند که پالس‌های الکتریکی درصد سلول‌های بنیادی را که به نورون‌های بالغ تبدیل می‌شوند از 12.5 درصد به 33.7 درصد افزایش داده است.

این گروه تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که ترکیب درمان با سلول های بنیادی با تحریک الکتریکی می تواند تأثیر بسیار بیشتری در ترمیم بافت عصبی پس از آسیب نخاعی نسبت به استفاده جداگانه این دو روش داشته باشد.

اس گفت: این برچسب الکترومغناطیسی در درمان از راه دور آسیب نخاعی و سایر بیماری های سیستم عصبی مرکزی و محیطی امیدوار کننده است.

قبل از اینکه درمان در یک محیط بالینی گسترده تر مورد استفاده قرار گیرد، آزمایشات بالینی بیشتری مورد نیاز است. مدت زمان استفاده از درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما مطمئناً روزی به درمان این آسیب ناتوان کننده کمک می کند.

این تحقیق در مجله “Advanced Science” منتشر شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا