مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

تولد «غزال‌های فناور» در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تولد «غزال‌های فناور» در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تبلیغات بنری



میلاد مقصاد اسپور در گفتگو با خبرنگار مهر در تعریف اولیه غزال گفت: غزال ها شرکت های کوچک و متوسطی هستند که هنوز به بلوغ نرسیده اند. اما خیلی سریع رشد می کند. از آنجایی که اکوسیستم دانش بنیان بر پایه بنگاه های کوچک و متوسط ​​نیز توسعه یافته است، رابطه خوبی بین این دو مقوله وجود دارد.

تولد


غزال ها در توسعه محصولات جدید نوآور هستند

مقصد اسپور در خصوص تاریخچه شرکت های غزل گفت: مفهوم غزل در سال 1981 ابداع شد، محققی به نام دیوید برگ در سیلیکون ولی مطالعه ای بر روی شرکت های با رشد بالا انجام داد که منجر به تعریف این شرکت ها شد. در ایران کار خاصی روی این موضوع انجام نشده است. در دنیا به شرکت هایی که 5-10 سال فعالیت می کنند، شرکت های جوان می گویند. این شرکت هایی که به سرعت در حال رشد هستند، غزال نامیده می شوند. غزال ها نوآور هستند و از نوآوری و فناوری جدید برای توسعه محصولات جدید و حل چالش های نظارتی خود استفاده می کنند.

با بیان اینکه برای توسعه و رشد شرکت ها، ادبیات دانش بومی را به تعاریف جهانی نزدیک کرده ایم تا در طبقه بندی های جهانی قرار گیرند، افزود: دو تعریف در دنیا داریم که به ادبیات دانش برای خود نزدیک است. شرکت های موجود؛ اولی: تعریفی که به اندازه شرکت ها (SME – Small and Medium Enterprises) و تعریف دیگر که به محتوای فناورانه این شرکت ها نگاه می کند (NTBF). شرکت های مبتنی بر فناوری از نظر محتوا مشابه شرکت های دانش بنیان ما هستند و بر نوآوری و فناوری های جدید تمرکز دارند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های غزل از دسته بنگاه های کوچک و متوسط ​​هستند و بین 3 تا 5 درصد از بنگاه های کوچک و متوسط ​​را تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: دولت ها سیاست های تشویقی مختلفی را برای رفاه اجتماعی، اشتغال زایی، بازدهی بالای سرمایه گذاری و منطقه ای در دستور کار خود دارند. توسعه ای که در محل قرار گرفته و عملاً بر روی شرکت هایی به نام شرکت های کوچک و متوسط ​​(SME) متمرکز شده است. این شرکت ها زیربنای اقتصاد ملی و کلید رشد، پویایی و انعطاف پذیری در اقتصادهای مبتنی بر صنعت و بازارهای نوظهور محسوب می شوند.

گوزن ها به روشی شخصی توسعه می یابند

دبیر برنامه ملی توسعه و رشد دانش بنیان معاونت علمی ادامه داد: شرکت های فناوری محور عموما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی و اینترنت فعال هستند. اینترنت اشیا. این بخش همچنین شامل شرکت‌هایی است که در زمینه‌های دارویی، امنیت غذایی، نانومواد، نانوحسگرها، نانوکاتالیست‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و باتری‌های لیتیومی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌های نمونه از نظر محتوا شبیه به شرکت‌های دانش‌بنیان ما هستند، اما از نظر اندازه، شرکت‌های دانش‌بنیان ما به ادبیات SME نزدیک‌تر و از نظر دامنه گسترده‌تر هستند.

مقصد اسپور گفت: ادبیات غزل در دنیا شاخص های اقتصادی هر کشور را رصد می کند و غزل به صورت شخصی توسعه می یابد. ادبیات غزلیات به ادبیات شرکت های دانش بنیان ما نزدیک است و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نظر دارد به عنوان ناظر توسعه اقتصاد دانش بنیان از این غزلیات حمایت کند.

دبیر برنامه ملی توسعه و رشد گوزن های دانش بنیان معاونت علمی با بیان اینکه شرکت های گوزن در دنیا اساساً شرکت هایی هستند که بر اشتغال تخصصی نظارت می کنند، افزود: تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از شرکت های گوزن این است که میانگین رشد اشتغال در این شرکت ها در بازه زمانی 3 ساله معادل 20 درصد بوده و این شرکت ها باید حداقل 10 کارمند متخصص در سال پایه داشته باشند. در حال حاضر هر کشوری با توجه به اقتصاد خود این تعریف را تغییر داده است.

شرکت های الغزال بین 3 تا 5 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​را تشکیل می دهند

وی با اعلام اینکه شرکت های الغزال 3 تا 5 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​را تشکیل می دهند، اما 60 تا 70 درصد مشاغل در دنیا به این شرکت ها مرتبط است، گفت: الغزال از نظر نوآوری، سازماندهی اداری. انسجام در بازاریابی، کار تیمی و ارتباطات تکنولوژیکی در محصولات با سایر شرکت ها متفاوت است.

ماگاد اسپور به تعریف آلمان از غزال اشاره کرد و گفت: آلمان حدود 4000 شرکت غزال شناسایی کرد و این شرکت ها توانستند 2.3 میلیون فرصت شغلی ایجاد کنند و 12.5 درصد از کل تولید در آلمان را تشکیل می دهند و عمدتاً این شرکت ها در زمینه تولید غزال فعالیت می کنند. اطلاعات فناوری، ارتباطات، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی.

دبیر برنامه ملی توسعه و رشد آهوهای دانش بنیان حوزه علمیه گفت: در اقتصاد دانش بنیان کشور شاخص هایی مانند درآمد، اشتغال و صادرات داریم و به دنبال شناسایی و توسعه گوزن هستیم. نایب السلطنه در این فرآیند رشد این شرکت ها در یک بازه زمانی مشخص لحاظ شده و آنها را در رده غزال قرار داده و سیاست های حمایتی خود را اجرا می کنیم.

گوزن دانش بنیان ترین محصولات را به فروش می رساند

وی ضمن اشاره به اینکه شرکت های غزل رشد ارگانیک داشته اند، افزود: تعریف ما از غزل، استارت آپ هایی است که بر سطوح پایین فناوری غلبه کرده و رشد کرده اند. این شرکت ها نه استارت آپ هستند و نه شرکت های بزرگ، اما بیشترین تاثیر را در فروش محصولات دانش بنیان دارند. مدیر علمی با حمایت از گوزن به دنبال تاثیرگذاری بیشتر شاخص های اقتصاد دانش در اقتصاد ملی است.

برای هر گوزن بسته حمایتی ویژه ای انتخاب می شود

مقدم اسپور با اعلام اینکه در حال حاضر در مرحله ارزیابی و شناسایی شرکت های غزال فناوری هستیم، گفت: پس از ارزیابی، بحث حول محور عملیات پشتیبانی می چرخد. برنامه حمایت از غزال به عنوان یک زنجیره پشتیبانی شناخته نمی شود و همه شرکت های غزل از آن بهره می برند. بلکه حمایت را با توجه به حوزه فعالیت و نرخ رشد شرکت ها تعیین می کنیم. به عنوان مثال بسته حمایتی شرکت های فعال در زمینه ماشین آلات و مواد شیمیایی با بسته حمایتی شرکت های فعال در حوزه بیوتکنولوژی متفاوت است و برای هر شرکت غزال یک نسخه پشتیبانی منحصر به فرد خواهیم داشت.

وی افزود: این شرکت‌ها در مرحله اول استارت‌آپ بودند و توانستند بیش از 5 میلیارد دلار بفروشند و به شرکت‌های فناوری تبدیل شدند و سهم دانش‌بنیان خود را افزایش دادند. این شرکت ها عملا به یک شرکت بزرگ دانش بنیان تبدیل شده اند. اما سهم آن در تولید ناخالص داخلی پایین است. ما می خواهیم از شرکت های دانش بنیان که حدود 80 درصد از فروش دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند در راستای رشد اقتصاد دانش بنیان حمایت کنیم.

تعریف و حمایت از 10 شرکت غزل تا پایان سال

به گزارش مقادسپور، غزال ها زاییده دل شرکت های فناور هستند و در واقع این مدل از شرکت های فناور می توانند از شاخص های تبدیل شدن به غزال عبور کنند. اگر بتوانیم از رشد فروش شرکت های فناور که حدود 800 شرکت هستند حمایت کنیم و چالش های آنها را حل کنیم، هم اکنون توانسته ایم به رشد اقتصاد دانش بنیان دست یابیم. ما در معاونت علمی برنامه را از استارتاپ ها تا غزال ها و از غزال ها تا شرکت های بزرگ (یونیکورن) دنبال می کنیم و امیدواریم در چارچوب اجرای این برنامه رشد اقتصاد دانش بنیان محقق شود. هدف گذاری کرده ایم که تا پایان امسال 10 شرکت دانش بنیان در 10 شرکت غزال معرفی شوند.

برنامه حمایت از گوزن; از تسهیلات سرمایه در گردش تا انتشار اوراق صکوک

سردبیر برنامه ملی توسعه و رشد آهوهای علمی وابسته به معاونت علمی در پایان گفت: بسته حمایتی معاونت علمی هنوز تکمیل نشده است اما تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از سرمایه ثابت و انتشار اوراق صکوک برای صندوق نوآوری و شکوفایی، جزو حمایت ها است. شرکت‌های دانش‌بنیان واجد شرایط و بلوغ مالی می‌توانند اوراق صکوک را برای تامین مالی با نرخ سود و سررسید مشخص از طریق بازار سرمایه منتشر کنند.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا