مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

استعفای نخست‌وزیر فرانسه آماده‌باش فرانسه برای اعتراضات

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از ایسنا، اقدام گابریل اتل در شرایطی صورت گرفت که ائتلاف میانه رو امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نتوانست اکثریت 289 کرسی پارلمان را به دست آورد. بر اساس نتایج، جناح چپ در رتبه اول، اعتدال گرایان در رتبه دوم و راست در رتبه سوم قرار گرفتند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این مقام مستعفی فرانسوی گفت: من می‌دانم که بر اساس نتایج، بسیاری از مردم فرانسه نسبت به آینده احساس تردید می‌کنند، زیرا اکثریت مطلق در پارلمان وجود نداشت: «کشور ما شاهد شرایط سیاسی بی‌سابقه‌ای است».

او که تنها شش ماه پیش توسط مکرون منصوب شد، گفت تا زمانی که در صورت درخواست رئیس جمهور فرانسه، دولت جدید تشکیل شود، در سمت خود باقی خواهد ماند.

اما با توجه به نتایج انتخابات روز یکشنبه، مشخص نیست که تشکیل دولت چقدر طول می کشد. برای اداره مؤثر دولت فرانسه، مکرون باید ائتلاف هایی تشکیل دهد، اگرچه او گفته است که با رهبر چپ ژان لوک ملانشون، که حزبش اول پیروز شد، مذاکره نخواهد کرد.

با این حال، در بیانیه کاخ الیزه آمده است که “رئیس جمهور به عنوان ضامن نهادهای ما، به انتخاب مردم فرانسه احترام خواهد گذاشت.” به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ملنشون، به نوبه خود، نتایج را «منبع آرامش بزرگ برای اکثر مردم کشورمان» توصیف کرد.

برای شورش آماده شوید
شورش ها، درگیری ها و غارت ها در سراسر فرانسه با انتشار تصویری از نتایج انتخابات شامگاه یکشنبه به وقوع پیوست و حامیان چپ به خیابان ها آمدند تا پیروزی ائتلاف جدید جبهه مردمی را بر جناح راست افراطی و راست میانه امانوئل ماکرون جشن بگیرند. گردهمایی ملی. . برای جشن

بیش از 30000 افسر پلیس ضد شورش، از جمله 5000 نفر تنها در پاریس، در سراسر فرانسه مستقر شده اند تا از خشونت جلوگیری کنند، زیرا تنش های سیاسی بین راست و چپ به شدت افزایش می یابد.

اندکی پس از اعلام نتایج اولیه، شورش هایی در راهپیمایی جبهه مردمی جدید در مرکز شهر پاریس آغاز شد که نانت، لیون، مارسی و رن به سرعت به آن پیوستند. جمعیت در میدان جمهوری تجمع کردند و آتش بازی کردند و شعار دادند: “بچه ها، جبهه ملی را نابود کنید!” پس از تخلیه میدان توسط پلیس، انبوهی از زباله و شیشه های شکسته باقی ماند.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه، فروشگاه های بزرگ در خیابان های شلوغ این کشور، پنجره ها و ویترین های خود را با صفحات بزرگ فلزی و چوبی پوشانده اند تا در صورت تظاهرات آسیبی به آن ها وارد نشود.

فروشگاه‌های بزرگ فرانسوی، مانند برند زارا، در برابر تظاهرات احتمالی با هدف گذشته آماده شدند. یکشنبه گذشته پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات پارلمانی، هزاران نفر در پاریس تجمع کردند و پلیس فرانسه برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد.

در تظاهراتی که پس از پیروزی نسبی جناح راست افراطی فرانسه در دور اول انتخابات صورت گرفت، تجمعات به خشونت تبدیل شد و برخی از شهروندان تندرو با پرتاب فانوس، آتش زدن سطل های زباله و همچنین پلیس را مجبور به مداخله کردند. شکستن موانع پنجره های کافه ها و مغازه ها.

فرانسوی ها امروز یکشنبه برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور پای صندوق های رای رفتند. این انتخابات غیرمنتظره پس از آن برگزار شد که امانوئل ماکرون در پی موفقیت جنبش راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد.

مکرون به امید بازگرداندن اعتبار از دست رفته حزبش وارد این قمار سیاسی شد، اما در دور اول انتخابات، حزب ماکرون نه اول شد و نه حتی دوم.

حزب ماکرون که تا همین اواخر از اکثریت پارلمان منحل شده فرانسه برخوردار بود، در دور اول این انتخابات زودهنگام پس از حزب راست افراطی مجمع ملی و ائتلاف احزاب چپ در جایگاه سوم قرار گرفت.

همچنین انتظار می رفت که تولید وجوه در دور دوم به نفع مکرون نباشد. پیش از این بسیاری از رسانه های فرانسوی گزارش هایی از فضای «پایان دولت» در کاخ الیزه منتشر کرده بودند.

سیستم حکومتی فرانسه یک سیستم «نیمه ریاستی» است که رئیس جمهور باید فردی را به عنوان نخست وزیر کشور منصوب کند و این شخص مسئول تشکیل دولت است. اگرچه طبق قانون اساسی، رئیس جمهور می تواند هر شخصی را که بخواهد به عنوان نخست وزیر انتخاب کند، اما از آنجایی که پارلمان می تواند به نخست وزیر رای عدم اعتماد دهد و دولت را منحل کند، رئیس جمهور باید فردی را برای تشکیل دولت منصوب کند که تأیید رئیس جمهور را داشته باشد. . مجلس.

اگرچه ائتلاف چپ در انتخابات مقام اول را کسب کرد، اما مکرون نمی تواند نخست وزیر مورد نظر را انتخاب کند و در نتیجه نمی تواند به سیاست های خود ادامه دهد. بسیاری از تحلیلگران و حتی اعضای حزب ماکرون معتقدند که او با این اقدام گستاخیانه برای اعلام انتخابات، نه تنها اکثریت مجلس را از دست حزب خود خارج کرد، بلکه آینده حرفه سیاسی خود را در هاله ای از نامشخص قرار داد.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا