مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

آیا نان برای سلامتی مضر است؟

آیا نان برای سلامتی مضر است؟

تبلیغات بنری



اگرچه نان اغلب به عنوان یک منبع ناسالم و چاق زا از کربوهیدرات ها در نظر گرفته می شود، اما در بسیاری از کشورها به عنوان یک غذای اصلی باقی مانده است. محتوای غذایی نان بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد.

در طی فرآیند پخت نان تصفیه شده (نان سفید)، مواد مغذی از آن خارج می شود. بنابراین، متخصصان توصیه می‌کنند به گزینه‌های سالمی مانند نان سبوس‌دار روی آورید که می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های مزمن کمک کند. نان بدون گلوتن نیز برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک (یک بیماری خود ایمنی ناشی از حساسیت به گلوتن) انتخاب بهتری است.

Veriwell Health در گزارشی به تاثیر نان بر سلامتی پرداخت.

 

کربوهیدرات موجود در نان خوب است یا بد؟



کربوهیدرات ها مواد مغذی موجود در نان و سایر غذاها هستند که می توانند سطح قند خون را افزایش دهند.

نان سفید حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده است که قند بالایی دارد و می تواند خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی را افزایش دهد.

از طرفی نان سبوس دار یا نان تهیه شده از غلات کامل حاوی کربوهیدرات های پیچیده ای است که برای سلامتی مفید است، زیرا زمان هضم این نان طولانی تر است و تاثیر ناگهانی و فوری روی سطح قند خون ندارد. افراد مبتلا به دیابت باید نان های کم کربوهیدرات را انتخاب کنند، مانند نان سبوس دار، که حاوی 20 گرم کربوهیدرات کمتر در هر وعده است.

اگرچه نان حاوی پروتئین، چربی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است، اما از نظر مواد مغذی نسبتا کم و کربوهیدرات بالایی دارد. برای استفاده از نان به عنوان منبع تغذیه، متخصصان توصیه می‌کنند که نان سبوس‌دار تهیه شده از دانه‌های گندم را انتخاب کنید که فیبر و مواد مغذی مانند آهن، روی و ویتامین‌های B را حفظ می‌کند.

آنها تاکید می کنند که نان غلات کامل یا غلات کامل حاوی مواد معدنی و ویتامین های بیشتری است و از آنجایی که دیرتر از نان تصفیه شده هضم می شود، سطح قند خون را آهسته تر افزایش می دهد که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

نان تهیه شده با آرد تصفیه شده (غلات تصفیه شده) فرآوری شده و بسیاری از مواد مغذی و فیبر را از دست داده است.

البته، برخی از نان های تهیه شده با آرد تصفیه شده دارای برچسب “غنی شده” هستند. به این معنی که مقداری مواد مغذی به آن اضافه شده است، اما نانی که با آرد تصفیه شده تهیه می شود، به هر حال شاخص گلیسمی بالایی دارد و به همین دلیل به سرعت هضم می شود و می تواند منجر به نوسانات ناخواسته قند خون شود.

نان سبوس دار می تواند منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی باشد، اما نان را می توان از انواع غلات کامل یا تصفیه شده تهیه کرد. یک تکه نان سبوس دار حاوی 82 کالری، 1 گرم چربی، 14 گرم کربوهیدرات، 19 گرم فیبر، 1.4 گرم شکر، 4 گرم پروتئین و 144 میلی گرم سدیم است. کارشناسان توصیه می کنند که بیشتر بزرگسالان سالم روزانه دو تا سه وعده غلات کامل مصرف کنند.

 



نان سبوس دار به عنوان منبع کربوهیدرات، منبع انرژی برای بدن است. همچنین مقدار زیادی فیبر را فراهم می کند که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی و حفظ وزن سالم کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که نان سبوس دار می تواند در کنترل سطح قند خون موثر باشد و ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

 

نان سالم را انتخاب کنید



نان سفید یا نان تهیه شده با آرد تصفیه شده سالم نیست زیرا بسیار فرآوری شده است و حاوی مواد افزودنی مانند نمک، شکر و جایگزین های شکر است. برای انتخاب یک نان سالم، نانی را انتخاب کنید که فیبر بالایی داشته باشد و قند، چربی اشباع یا سدیم اضافه شده نداشته باشد یا بسیار کم باشد. همچنین برچسب 100% غلات کامل را بررسی کنید.

 

آیا نان به کاهش وزن کمک می کند؟



کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که کالری هایی که می سوزانید از کالری هایی که می خورید بیشتر باشد. در کنار این عوامل، البته عوامل سلامتی بسیاری نیز دخیل هستند. نان سبوس دار را می توان در وعده های غذایی روزانه گنجاند و به وزن دلخواه رسید.

متخصصان اغلب رژیم مدیترانه ای را توصیه می کنند که بر غذاهای گیاهی، لبنیات در حد اعتدال، روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی و غلات کامل تاکید دارد.

نان سبوس دار به دلیل داشتن فیبر زیاد، احساس سیری را افزایش می دهد و میل به خوردن را کاهش می دهد.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا