مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

آثاری که به عشق امام رضا(ع) ساخته شد

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از مهر، ساخت فیلم و سریال نیاز به بهانه، ترس، پاسخ به پرسش ها، انگیزه نشان دادن آنچه در درون ذهن می گذرد و هزاران «آرزو» دیگر دارد تا کارگردان تصمیم به ساختن بگیرد. در یک تصمیم سینمایی، نویسنده تصمیم می گیرد برای یک موضوع فیلمنامه بسازد و تهیه کننده و سرمایه گذار تشویق می شوند که بخشی از سرمایه خود را برای ساخت یک فیلم یا سریال خرج کنند. دغدغه های مذهبی و یافتن پاسخ بسیاری از سوالات در این زمینه همچنان وجود دارد و باعث می شود هم کارگردانان جوان و هم فیلمسازان باتجربه به آثار مذهبی روی بیاورند، بنابراین چراغ ساخت این گونه فیلم ها و سریال ها همچنان روشن است و برای سبک ها و روش های مختلف تلاش می شود. او می تواند با پرداختن به چنین موضوعاتی رضایت مخاطبان خواستار این روزها را جلب کند.

و آنچه این روزها با اکران فیلم آبی روشن ساخته بابک خواجی پاشا کارگردان سینما در اکران سینما شاهد هستیم. کارگردانی که اولین تجربه فیلمسازی اش مربوط به فیلم «در آگوس ترم» بود و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تجربه جدیدی را با «ابی روشن» به ثبت رساند. اکران فیلم «ابی روشن» محصول مشترک سازمان هنری رسانه ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی، توجیهی برای نقد و بررسی فیلم ها و سریال هایی شد که موضوع آن امام هشتم شیعیان (علیه السلام) است. .

آبی کمرنگ
کارگردان: بابک حاجی پاشا
تهیه کننده: سید محمد حسین میری
نویسنده: امیر آبلی، داود کنجوی

داستان فیلم: فیلم سینمایی «ابی روشن» داستان حاج یونس را به تصویر می‌کشد که مردمی هم‌سان و مرتبط با مشکلات و مسائل روزمره مردم عادی هستند. او قصد دارد سنگ فیروزه خود را به حرم امام رضا (علیه السلام) برساند، اما اتفاقات دیگری می افتد. این فیلم داستانی از زندگی مردم را روایت می کند و مفهوم قناعت را به آموزه های شیعی پیوند می زند. در عین حال در سراسر اثر عشق و علاقه ایرانیان به امام هشتم (علیه السلام) محسوس است و در یک سکانس کرامت امام رضا (علیه السلام) و ماجرای نجات آهو. نمایندگی می شوند.

میزان موفقیت: «ابی روشن» در 5 رشته نامزد دریافت سیمرغ از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شد و دو جایزه نیز از بخش تجلی اراده ملی دریافت کرد. پس از افشای فیلم، رسانه ها از محتوا و ساختار فیلم تمجید کردند. قصه گویی، بازی های قابل قبول، کارگردانی و نیفتادن در دام شعار و… از جمله امتیازاتی است که «ابی روشن» بیان می کند.
مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی تبار، روح الله زمانی، علی اکبر اسانلو و کاظم هژیر آزاد در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

هیچ قرار قبلی وجود ندارد
کارگردان: بهروز الشعیبی
نویسنده: فرهاد توحیدی، مهدی ترابیقی
بازیگران: بیجا آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا، صابر ابر، حامی ترابی و…
داستان فیلم: داستان این فیلم از یکی از داستان های مصطفی مستور الهام گرفته شده است. یاسمن به دلیل مرگ پدرش مجبور می شود به همراه پسر اوتیستیک خود از آلمان به ایران بازگردد. او چیز زیادی از پدرش نمی‌داند و به خاطر میراثی که پدرش از او به جا گذاشته، مجبور می‌شود به مشهد زادگاه پدرش سفر کند و در این بین با داستان‌هایی مواجه می‌شود که باعث تغییراتی در افکار و ذهنش می‌شود. مفاهیم. فیلم با پرداختن به شهر مشهد و روایت داستانی خاص، نقش مهمی در بازنمایی تصویری از تأثیر امام رضا بر مردم این شهر دارد.

میزان موفقیت: بهترین صداپیشگی و بهترین فیلم از نگاه کشوری جوایز سیمرگی را دریافت کرد که فیلم «بدون تاریخ» موفق به کسب این جایزه از چهلمین جشنواره فیلم فجر شد. برگزیده فیلم سال 1401 کمیسیون ملی یونسکو ایران، بهترین فیلم با موضوع شهر در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جایزه بزرگ بهترین فیلم در چهل و چهارمین جشنواره فیلم مسکو و جایزه بهترین فیلم. بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم مسکو از دیگر دستاوردهای این فیلم بود.

شب
کارگردان: رسول الصدر العاملی
نویسنده: کامبوزیا پرتوی
بازیگران: عزت الله تسامی، امین حیایی، خسرو شکیبایی
داستان فیلم : گروهبان باید یک جنایتکار را به مقامات قضایی تحویل دهد و ماجرا به گونه ای پیش می رود که او مجبور است یک شب را در سکانسی در مسافرخانه ای که توسط سیدرضا اداره می شود بگذراند و در این میان با ماجراهایی روبرو می شوند .

میزان موفقیت: «لیلا» سیمرگ امین حیایی بهترین بازیگر مرد جشنواره بیست و ششم فجر شد. این فیلم همچنین نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن شد. «لیلا» اثر موفقی است اما در ارائه عمومی موفق نبود.

هر شب تنها
کارگردان: رسول الصدر العاملی
نویسنده: کامبوزیا پرتوی، رسول صدر العاملی
بازیگران: لیلا حاتمی، حامد بهداد

داستان فیلم: این زن به دلیل بیماری لاعلاج بیش از 4 ماه زنده نخواهد ماند و علیرغم اصرار شوهرش حاضر به عمل جراحی نیست. با هم به زیارت امام رضا (علیه السلام) می روند و زن در آنجا دختر گمشده ای را می بیند که در جستجوی مادرش است و اتفاقات بعدی او را می تواند دوباره به سراغش بیاید قلب امام رضا (علیه السلام) را برگرداند و ارتباط قطع شده او را با او بازگرداند.

میزان موفقیت: این فیلم یکی از سه فیلم صدر العاملی است که حول محور ایمان می چرخد ​​و با اینکه حاوی عناصر مذهبی است، سعی می کند از کلیشه های معمول در فیلم های مذهبی فاصله بگیرد. به نظر می رسد انتخاب لیلا حاتمی برای نقش عطیه، شخصیتی با احساسات متفاوت، انتخاب درستی باشد. فیلم «هر شب» به استثنای سینما بارها از تلویزیون پخش شد و از معدود فیلم هایی است که توانسته مناظر زیبا و طبیعی از حرم امام رضا (علیه السلام) را به ثبت برساند. علاوه بر این، از واکنش های تماشاگران استقبال زیادی شد، البته صدر العاملی درباره زمان نامناسب اکران و فروش نامناسب آن نیز تائید کرد.

در انتظار یک معجزه
کارگردان: رسول الصدر العاملی
نویسنده: رسول الصدر العاملی، کیاریش اسدزاده
بازیگران: حمید فرخ نژاد، بتا فرحی، باریوش تجارتی
داستان فیلم: زن و شوهری بسیار غمگین هستند و بنا به شرایطی مجبورند یک شب همدیگر را تحمل کنند. برای شفای فرزند بیمارشان راهی جز رفتن به درگاه امام رضا (علیه السلام) نمی یابند. اما در نهایت به زیارت حرم نمی روند.

میزان موفقیت: «در انتظار معجزه» قسمت پایانی سه گانه صدر عاملی در سی امین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و باریوش تساری دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد بخش مسابقه بین المللی را دریافت کرد. با همه این تفاسیر، این فیلم مورد انتقاد قرار گرفت و در معرض دید عموم قرار نگرفت.

عاشق تحریم
نویسنده و کارگردان: مهدی فخیم زاده
بازیگران: فاروک نعمتی، محمد صادقی، اکبر زنجانپور، دانیال حکیمی، بیژن مخسیان، فریمه فرجامی و…

داستان سریال: «دولت عشق» سریالی 28 قسمتی است که زندگی امام رضا (علیه السلام) را در زمان حضور امام رضا (ع) روایت می کند. وقتی خلیفه عباسی هارون الرشید درگذشت، مأمون بر تخت نشست و امام رضا (علیه السلام) به سرزمین خراسان رفت.

میزان موفقیت: سریال تاریخی مذهبی «بایکوت عشق» یکی از تولیدات موفقی است که با وجود بازپخش همچنان محبوبیت زیادی دارد. این سریال با عنوان غریب طوس در کشورهای عربی نیز پخش خواهد شد. در این سال ها این سریال در برخی مناسبت ها به صورت فیلم تلویزیونی نیز پخش شد.

دعوت
نویسنده و کارگردان: مهرداد فرید
بازیگران: حمیدرضا آذرنگ، برادر فراهانی، میترا حجار و…
داستان فیلم: داستان در مورد فردی بی پناه ساکن مشهد است که شغل خود را از دست داده و از زائرانی که برای امرار معاش به مشهد می آیند سرقت می کند. اما فیلم به گونه ای پیش می رود که او را از کاری که انجام داده پشیمان می کند و سبک زندگی جدیدی را انتخاب می کند.

میزان موفقیت: فیلم «ندای» در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی نتوانست نظر منتقدان و مخاطبان سینما را راضی کند.

روز 8
کارگردان: مهدی کرم پور
نویسنده: صدیق کرمیار، بازنویسی خسرو نجیبی
بازیگران: انوشیروان ارجمند، علی رضا خمسی، امیرحسین مدرس، فرزاد حسنی، عسل بدیعی و…

داستان فیلم: سه شخصیت شکوهی، رستمی و زنیت شاکل، شخصیت‌های اصلی داستان «روز هشتم» هستند. هر یک از این سه شخصیت به دلایلی به مشهد سفر می کنند و با مشکلاتی مواجه می شوند که در نهایت با توسل به امام هشتم (علیه السلام) حل می شود.

میزان موفقیت: این اثر در قالب یک فیلم تلویزیونی تولید و در تاریخ 17 آبان 1387 از تلویزیون پخش شد و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. اما در سال های بعد آنطور که باید به چشم نیامد و با بازپخش های مردمی مواجه شد.

بیایید در مورد گذشته صحبت کنیم
کارگردان: حمید نعمت الله
بازیگران: ثریا قاسمی، محین شهابی، پوراندخت محیمانه، آزیتا لاشینی، فریده صباح منصور، جمال عجلی، حمیرا رازی و…

داستان فیلم: فیلم تلویزیونی «بیا از گذشته حرف بزنیم» در اولین اپیزود حول محور کاروان حج از تهران به سمت مشهد می چرخد ​​در این میان سه زن مسن در کاروان که شوهرانشان را از دست داده اند با هم دوست می شوند و با یکدیگر همراه می شوند و در این ماجراها برایشان اتفاق می افتد. . این فیلم تا سال 1395 در چند قسمت دیگر با عناوین «مسیر و آداب سفر»، «مولود سی ام»، «به بروجرد»، «دوباره تهران»، «لاله لیر»، «جاده چالوس» حضور دارد. افسانه قشم.» «ساخت و پخش شد.

میزان موفقیت: این فیلم توانست در سال 1387 برنده جایزه بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی پنجمین جشنواره فیلم رضوی به تهیه کنندگی حمید نعمت الله باشد و در بین 36 فیلم تلویزیونی راه یافته به بخش مسابقه فیلم تلویزیونی جشنواره جام جم قرار گرفت. در سال 2013 موفق به کسب عنوان دوم در بخش فیلم های تلویزیونی جام جم شد. همچنین پوراندخت مهیمن در جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی تهران برنده جایزه بازیگری این اثر شد.

ردا رضوان
کارگردان: مجید مجیدی
داستان فیلم: داستان مستند «رضایی رضوان» حول محور خادمان با مشاغل مختلف می‌چرخد که لباس کنیز می‌پوشند و برای زائران امام رضا (علیه‌السلام) کفاش می‌کنند. این مستند روایتی از خادمان خدمت به زائران است و از خدمات بدون مزد آنها به زبان خودشان می گوید.

میزان موفقیت: این مستند یکی از فیلم های زیبا و مذهبی سینمای ایران است که با موضوع خادمان حرم امام رضا (علیه السلام) تولید و به دلایل مختلف در مکان های مختلف پخش شد و با استقبال و استقبال روبه رو شد. .

دو چشم بدون طرف
نویسنده و کارگردان: محسن مخملباف
بازیگران: محمد قصابی، مجید مجیدی، بهزاد بهزادپور، حمید درخشان و…

داستان فیلم: داستان درباره زندگی شخصی به نام مشهدی ایمان است که دو فرزند اسدالله و نورالله دارد. اسدالله بدون اجازه او به جبهه رفت و فلج شد و نورالله نابینا به دنیا آمد. او با اصرار همسر و کشیش روستایشان فرزندش را به مشهد می برد و شفای چشم فرزند نابینا را از امام رضا (علیه السلام) می گیرد.

میزان موفقیت: دو چشم بی طرف در آن زمان مورد توجه قرار گرفت، اما به عنوان یک اثر باقی مانده در نظر گرفته نمی شود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا