برگرفته از کتاب “چهل توبی”
اولاً سریال «توبی» یکی از سریالهای اقتباسی به حساب میآید و با الهام از کتاب «چهل توبی» نویسنده سیدمحسن امامیان ساخته شده است. این داستان توسط نویسنده 44 ساله آن در سال 2015 نوشته شده و اکنون پس از گذشت 8 سال، پایلوت آن در حال پخش است. داستان درباره دختری به نام طوبی است که در دهه 1430 به عراق رفت و در آنجا ازدواج کرد.
اتفاقات فراوان ایران و عراق بر زندگی او تأثیر عمیقی می گذارد و در نهایت او راوی فراز و فرودهایش در مراسم پیاده روی اربعین خانواده اش است، داستانی الهام گرفته از واقعیت در فضایی دراماتیک.
اهمیت اقتباس در عرصه نمایش
شکی نیست که اقتباس یکی از قابلیت های بزرگ در عرصه نمایش به شمار می رود و هرگاه سازندگان آثار نمایشی به سمت استفاده از اقتباس گرایش پیدا کنند، نتایج خوبی حاصل می شود که بارزترین آن سریال قشایی مجید به نویسندگی است. هوشنگ مرادی کرمانی به کارگردانی کیومرث پور احمد که در سال 1369 اکران شد ساخته شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد.
نکته مهم در اقتباس از این اثر، علاقه به موضوع روز یعنی راهپیمایی اربعین و اتحاد ملت های ایران و عراق در زیر پرچم عشق به حضرت اباعبدالله الحسین بن علی علیه السلام است. . متأسفانه با وجود ظرفیت بالای راهپیمایی اربعین، تولیدات تئاتری ما در این زمینه بسیار ضعیف و در حد فیلم هایی مانند «الحات» است.
کارگردان و بازیگران
وجه دیگری از سریال «توبی» که باید با حضور کارگردانی کارکشته و با تجربه دید. سعید سلطانی با سه گانه «ستایش» و «پس از باران» نشان داد که مخاطبان تلویزیون به ویژه زنان را می شناسد. او به خوبی می داند که رمز موفقیت سریال، دخالت زن خانه دار است. . نقش زنجیر.
عملکرد بازیگران
حضور شبنم قربانی در سریال توبی چشمگیر است. او سال گذشته در فیلم مجنون نقش کوتاه اما تاثیرگذار همسر شهید زین الدین را ایفا کرد که سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. قربانی در طول مسیر خود با بازی های بی دردسر در سریال ها و فیلم هایی مانند «ملکه گدا» و «تمساح خونین» نشان داده است که چگونه می توان به راحتی و بدون ترس از میمیک صورت و فیزیک بدن برای بیرون ریختن یک نقش از آب استفاده کرد.
در کنار قربانی، حضور بازیگرانی چون رحیم نوروزی، فریبا تشکر، پرویز فلهی پور، هومن برکنورد، امین زنگدانی، فرهاد آئیش، رامین روستاد، مهدی سلوکی و سودابی بیضایی تنظیم جالبی را رقم زد. به گفته طرفداران، هر کدام از این بازیگران گرمای حضور در مقابل دوربین تلویزیون را دارند و مخاطب را به خود جذب می کنند.
طراحی مد
یکی دیگر از صحنه های سریال «طوبی» را می توان در دکور، لوکیشن و طراحی لباس آن جستجو کرد، چرا که برای تکمیل این اثر، دکوری مفصل در شهرک سینمایی غزالی ساخته شد که معماری و حال و هوای ایران و عراق در دهه های گذشته را نشان می دهد. . ایجاد این گروه ها امکانی برای خلق آثار بعدی با محوریت سریال های مشترک با دیگر کشورها خواهد بود، در واقع، مبنای ایجاد گروه های «توبی» راه را برای ساخت سریال های مشترک با عراق و سایر کشورها هموار می کند. . همسایگان عرب
امکان جذب مردم در عراق
چشم انداز دیگر استفاده از ظرفیت عظیم برای جذب مخاطب در همسایه غربی ما عراق است. پس از 15 سال ساخت و پخش «مختارنامه» این شخصیت تاریخی بیش از پیش در میان عراقی ها شهرت یافت و به دلیل این سریال، قبر او در کوفه آباد و رونق گرفت.
ظرفیت های چندوجهی اربعین علاوه بر التیام زخم های جنگ هشت ساله، می تواند محورهای مشترک اصلی دو طرف را فعال کند و جنبه های مشترکات فرهنگی را با توجه به تعریف فرهنگی ایران از نو مهندسی کند. به یاد داشته باشیم که عراق همواره بخشی از ایران بزرگ فرهنگی بوده و هست. وجود تسفون پایتخت هشتصد ساله اشکانیان و ساسانیان در این کشور و نمادهای آن مانند آرامگاه سلمان فارسی دوست ایرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله. عراق را به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تبدیل کرد و از این رو ساخت سریال های مشترک این دیدگاه را تقویت می کند که در راستای استراتژی فرهنگی بین المللی ما به عنوان یکی از این سریال ها تعبیر می شود.
خلاصه
با این دیدگاه های متفاوت، سریال «توبی» با تمام نقاط قوت و ضعفی که مشخصه اصیل اثر هنری است، اثری ارزشمند است که می تواند الگو و نمونه ای برای اقتباس هایی از این دست در بین هر دو مخاطب قرار گیرد. دو کشور و در قالب یک کارگردان و تیم تولید حرفه ای ارائه شده است
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
«غانیزان»، دومین عرضهاولیه این هفته | دوشنبه (۲۴ دی ۱۴۰۳)، ۲ عرضه اولیه داریم + جزئیات
صفحه نخست روزنامههای کشور – شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳
سعید مهری استقلالیها را محکوم کرد