مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

چند میلیون نفر مخاطب «حسینیه معلی» بودند؟

تبلیغات بنری

نشست علمی برنامه «حسینیه معالی» امروز چهارشنبه 3 مردادماه با حضور مدیران شبکه سه، عوامل برنامه و مدیران پژوهشگاه در سالن شهید صفرزاده حوزه هنری برگزار شد. در شرکت رادیو و تلویزیون .

از جمله حاضران در این نشست نجم الدین شریعتی گوینده، بشیر حسینی کارگردان، سعید استودکان تهیه کننده، مهدی بلوکات قائم مقام شبکه سه و محسن شکری نژاد رئیس مرکز پژوهش های صداوسیما بودند.

نجم الدین شریعتی مجری برنامه «حسینیه معالی» که اجرای این نشست را بر عهده داشت، در ابتدا گفت: در این جلسه برنامه را تحلیل علمی می کنیم. آقای فروغی مدیر شبکه سه از همان روزهای اول از برنامه حمایت می کرد.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار مرکز پژوهش های صداوسیما، برنامه حسینیه معالی یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی در سال های اخیر بوده است.

شاکری نژاد رئیس پژوهشگاه افزود: در دوره ای هستیم که وضعیت تماشای تلویزیون خطی در دنیا رو به افول است و صدا و سیما در رقابت جدی با فضای پهن باند مخاطبان خود را از دست داده است.

بیش از 30 میلیون نفر از حسینیه معالی استقبال کردند.
وی با اشاره به آمار مخاطبان حسینی معالی گفت: سال گذشته مخاطبان این برنامه 36 درصد بود و امسال به 43 درصد رسیدیم. ما هر ماه تعداد مخاطبان نمایش های پیشرو را اندازه گیری می کنیم. ملاک ما آمار نظرسنجی های اخیر است. آخرین آمار برای این برنامه در نظر گرفته شده است. برای 13 قسمت، این 43 درصد است، یعنی بیش از 30 میلیون نفر آن را تماشا کرده اند. فصل آخر «دوران جدید» امتیاز 46 درصدی را کسب کرد و یک مسابقه استعدادیابی با فضای سرگرمی است و این برنامه در برنامه و فضای کوتاه خود بسیار به این درصد نزدیک است.

شکری نژاد تصریح کرد: 75 درصد مردم در نظرسنجی به ما گفتند که در دهه اول محرم در هیئت ها شرکت کرده اند و در عین حال مخاطبان این برنامه به 43 درصد رسیده است. اینها بخشی از اتفاقات جامعه ای مانند جامعه ماست که با این حجم از تهاجم فرهنگی مواجه است که هیچ کشور دیگری در جهان با آن مواجه نیست. در چنین فضایی این برنامه رکورد برنامه های مخفی سیما را شکست.

وی به میزان بیننده در آمریکا و انگلیس اشاره کرد و گفت: مشاهده ای در مورد پربیننده ترین برنامه شبکه های تلویزیونی آمریکا داشتم که فاصله زمانی بین مسابقات تا نیمه که خواننده اجرا می کند و این برنامه ها 10 برنامه دارند. درصد از مخاطبان سال گذشته آماری ارائه شد، پربیننده ترین برنامه انگلستان یعنی تاج گذاری چارلز 12 میلیون نفر و 18 درصد مخاطب داشت.

شریعتی در پایان این نشست گفت: بخشی از مخاطبان شبکه سه که کودک و نوجوان هستند را اضافه کردیم و با برنامه ارتباط برقرار کردند.

سید مهدی شریفی، استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران به موفقیت این برنامه اشاره کرد و گفت: برنامه با صفای سازندگان و همراهی افراد خلاق مواجه شد و اگر نکته ای هست که باید روشن شود. ، برای این است که امتیاز برنامه 19 نیم امتیاز بالاتر باشد.

چند نفر از روشنفکران مرفه در این مجلس هستند؟
سپس با طرح پرسش هایی درباره فضای احساسی این برنامه ها توضیح داد: آیا اشکی که همراه با عاطفه خام است ما را با برنامه همراه می کند؟ این اشک قلب را بیشتر می سوزاند.
این استاد دانشگاه به اهمیت دیدگاه دیالکتیکی اشاره کرد و گفت: گاهی بیشتر به ظلم و ستم دشمنان امام توجه می کنیم تا عقلانیت اعمال امام حسین (علیه السلام). مثلاً چند نفر از روشنفکران مرفه در این مجلس هستند؟ چقدر دنبال معارف دینی هستیم؟ من یک ژست خوب برای نشان دادن صداقت در شما و برنامه انجام می دهم.

وی افزود: اگر چنین برنامه هایی می خواهند آتش جهل را خاموش کنند باید نوع اشک ها را تغییر داد. اگر دغدغه جمع آوری مخاطب باشد و هر نوع تعریف و تمجیدی شروع گرم تری به همراه داشته باشد، خیانت است.

الشریفی در پایان سخنان خود گفت: دیدیم در سخنان خبرگان (برنامه) عقل و خرد بیشتر از مداحی بود. اما تبدیل فرآیند فکری به یک احساس به روش صحیح بسیار دشوار است.

شریعتی ادامه داد: هیچ وقت به دنبال جذب افکار عمومی نبودیم. ما از روز اول به دنبال این نبودیم که مخاطب زیادی داشته باشیم و کارمان را انجام دادیم. سعی می کردیم بر این احساسات و عواطف غلبه کنیم و نکاتی را سر میز یادبود بگوییم که مفید باشد.

وی تصریح کرد: امسال برنامه «حسینی معالی» را علاوه بر فارسی به چهار زبان دیگر نیز پخش کردیم و مخاطبان ما در اروپا، آمریکا، لبنان و سوریه توانستند این برنامه را تماشا کنند.

برای ایام محرم بیش از 300 سفر رفتیم
بشیر حسینی در ادامه صحبت های خود درباره تفاوت حسینیه معالی با دیگر برنامه های محرم بیان کرد: گروه هایی که پیش از این برنامه ارائه می کردند صادقانه بودند و شاید تفاوت ما با سایر برنامه ها میزان تلاش عزیزان باشد. برای ایام محرم بیش از 300 سفر رفتیم. این حجم از سفر امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه چندین عامل خود را وقف برنامه کنند.

وی در خصوص همکاری سایر نهادها نیز گفت: گروه های مختلف به ما می گفتند که در مورد آیین ها و اقوام اطلاعاتی وجود دارد اما چیزی در اختیار ما قرار نمی گیرد و چیزهای اندکی که به دست ما می رسد آنقدر غیر واقعی و کلی بوده که بی تاثیر بوده است. یکی از موفقیت های حسینیه معالی این بود که بسیاری از اقوام در مناطق کم بخت دین خود را پنهان یا پنهان کردند و احساس شرم کردند و گفتند که هر بار که دین ما در رسانه ملی بازنمایی می شود به نوعی در رسانه ملی به تمسخر گرفته می شود و این شعائر پرداخته نشده است.

وی درباره دستمزدها در این برنامه توضیح داد: از برندهایی که با قیمت پایین در خدمتشان هستیم دعوت کردیم. ما نرخ حرفه ای سنتی را به کسی ارائه نکردیم و اصلاً (چنین هزینه ای) برای ارائه نداشتیم. میزبانی بیش از 10000 مهمان برای ما سخت بود. «حسینیه معالی» روزی نیست که زیارت عاشورا نداشته باشیم.

الحسینی یادآور شد: اگر همین تیم در موضوعی غیر از سیدالشهدا (علیه السلام) برنامه داشته باشد، آن اشتیاق را ندارد و اگر «الحسینی معالی» رکورد بزند، همین است. به خاطر سیدالشهدا علیه السلام. ). شکی نیست که ما کاری کردیم. مردم اینجا احساس نمی کردند که چیزی به آنها تحمیل شده است، بلکه خودشان، کشورشان و امامشان را می دیدند. ستایشی که از دهکده می آمد شاید زیاد خوب نبود اما پرگولام اهل کشورشان بود. اگر شتر بیاوریم می دانیم که باید هشدار دهنده باشد.

تیم رسانه ای «حسینیه معالی».
وی تاکید کرد: در فصل اول حسین معالی با بسیاری از دوستان به تفصیل مشورت کردیم، اما تهیه چنین برنامه ای به قدری آزاردهنده بود که این برنامه بدون یک ترجمه پخش شد و اطلاع رسانی نشد. این اتفاق به دلیل ترس و تردید در مورد نحوه واکنش مخاطبان خصوصی و عمومی رخ داد و ما این تصور را داشتیم که خدای ناکرده یک طرح واکنشی وجود داشته باشد که به خودی خود تبدیل شود. آن زمان حتی فکر نمی کردیم این برنامه اینقدر طول بکشد. ایجاد حسینیه ریسک بزرگی بود و اینکه این حسینیه به سمت هیئت حرکت کند و یک هیئت رسانه ای باشد. نمونه این برنامه ها مسابقاتی است که دیده شود و در تلویزیون هم چنین مسابقاتی بود، اما دیدیم که اهمیت تیم ها دیده نمی شود و امام باید ببیند، لذا اصرار کردیم که این سفره ذاکران باشد. میز و نه داوران و به همین دلیل ما هیچ جایزه ای نداریم.

سوتجان تهیه کننده برنامه گفت: این برنامه تماما به برکت سیدالشهدا (علیه السلام) است. حرکتی که از سه سال پیش در شبکه سه شروع شد و نگاهی متفاوت به برنامه های آموزشی بود. این تلاش باعث شد پس از «حسینیه معالی» برنامه های آموزشی بزرگتری مانند «محفیل» و حتی برنامه های دیگری در شبکه های دیگر تولید شود.

وی افزود: یک نکته دیگر هم این است که ما در زمانی که یک برنامه تلویزیونی ارائه می کردیم دوست داشتیم حسینیه باشیم و ظاهر خود را در تلویزیون زیر سوال نبریم. قبل از این برنامه ها به سراغ یک تیم هیجانی رفتند و دوربین گذاشتند و از آن تیم فیلمبرداری کردند و چیزی که حسینیه معالی را متمایز می کرد اجرای دستور بود. اینکه ما از تلویزیون بودن یا کارمند بودن کوتاه نیامدیم. آنچه باعث شد حسینی معالی به آنچه هست تبدیل شود، تلاش بچه هاست.

در عین حال دنبال شور و شعور حسینی بودیم
سُتُدیگان تصریح کرد: ما برای تندخویی اشقیاء به شعر و مداحی اکتفا نکردیم، اتفاقاً در اشعار به سراغ حکمت حسینی رفتیم و سفره زکران پر از پند و اندرز بود. اگر نمایش 10 دقیقه باشد، 20 دقیقه به صحبت درباره مفاهیم عاشورایی اختصاص داده می شود تا عاطفه و هوش در برنامه رعایت شود.

تهیه کننده «حسینیه معالی» گفت: ما از «حسینیه معالی» مطمئن هستیم که نمی توانستیم بیشتر تلاش کنیم و این کار را نکردیم. حتی اگر فکر می‌کردیم که کار نخواهد کرد.

وی با تشکر و قدردانی از مرکز تحقیقات صداوسیما خاطرنشان کرد: امیدوارم یک نوع ارزیابی تاثیرگذاری صورت گیرد تا بدانیم خشم آنها چقدر بوده و با چه دل هایی به سفره سیدالشهدا (علیه السلام) بازگشتند. او).

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا