مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

چرا عاشورا در نگاه حضرت زینب زیبا بود؟

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از تسنیم، عاشورا در نگاه تاریخ، واقعه ای سرشار از حزن و اندوه است، اما در نزد فرهیختگان مکتب وحی، کلاسی جامع برای آموزش مؤمنان و سالکان به شمار می رود. . برای راه راست گرچه در این نظر جنبه حماسی دارد و عاطفه عاشورا نیز پررنگ است. با این تعریف، عاشورا ترکیبی از عاطفه و هوش است و این دو امر را باید با هم در نظر گرفت و روش عترت نیز همین بود; مثلاً حج عاشورا جنبه عاطفی و شناختی دارد و این رویکرد را در دعاهای دیگر مثل دعای ندبه نیز می بینیم. نام این دعا بر اساس اسکار و اسکار است، اما جنبه شناختی آن برجسته ترین است.

هرگاه از هر یک از این ابعاد، یعنی بعد حسی و شناختی غافل شویم، حق دانستن عاشورا را ادا نکرده ایم. هر کس فقط به تاریخ کربلا بپردازد و از جنبه شناختی آن غافل شود، به حقیقت این واقعه عظیم نمی رسد، همچنان که وقتی فقط به معرفت عاشورا می پردازیم و از جنبه حسی آن غفلت می کنیم، به آنچه می خواهیم نرسیده ایم. . حق دانستن آن؛ به همین دلیل است که روایات ما برای اشک های مصیبت اباعبدالله علیه السلام ثواب بزرگی در نظر گرفته و این اشک ها را دارای ثمرات معنوی دانسته اند که کمترین آن آمرزش گناهان و بالاترین آن همسایگی است. خداوند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در بهشت ​​است. اما در عین حال، معصومین علیهم السلام بر لزوم ادای حق علم امام تأکید دارند وگرنه به مرگ جاهلیت خواهید مرد.

حال باید از این دو منظر به عاشورا بنگریم تا بفهمیم چرا زینب در عاشورا جز زیبایی و شهادت امام حسین(ع) ندید. برای رسیدن به حقیقت شناخت عاشورا، ابتدا باید «نگاهی برنامه ریزی شده» به ماجرای قیام امام حسین (ع) داشت، نقشه ای که از یک سو سناریوی دشمن و دشمن را بر هم زد. از سوی دیگر توطئه جبهه شیطان برای تخریب اسلام باعث رشد عجیب یاران حسین و برنامه ای شد که مسیر آینده بشریت را به سوی ملکوت خدا هموار کرد. در ادامه این مقاله بر اساس این سه محور، معرفی مفصل تری خواهیم داشت.

قیام حسینی و نابودی اسلام اموی
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تا روز قیامت دو اثر از خود برای امت گذاشت که کتاب خدا و اولاد پاکشان است و فرمود تا زمانی که به اینها تمسک جویید. دو، هرگز گمراه نخواهید شد. اما بلافاصله پس از رحلت پیامبر، همان امتی که روز غدیر را به خلیفه امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک گفته بودند، شروع به غصب جایگاه ایشان و بازگرداندن جامعه به ارزش هایش کردند. قبل از اسلام یک نظام کاستى درست کردند، سنت پیامبر، آن را تحریف کردند و شروع به امتیاز دادن به اطرافیان کردند. در نهایت صفوف اول لشکر پیامبر به بیراهه رفتند و در دام کسب حرام افتادند. حقیقت این است که از دین جز نام و از قرآن جز پوسته ای باقی نماند تا این که همان مسلمانانی که راه ارتداد را در پیش گرفتند، امیرالمؤمنین را در محل نمازش کشتند و نیزه را در نماز فرو کردند. محل. پس امام حسن را بگیرید و با توطئه یهودیان، سام را به شهادت رساندند، سپس زمینه را برای توطئه علیه امام حسین فراهم کردند.

در چنین شرایطی امام حسین علیه السلام به خواست خدا قیام کرد و اصلاح احوال امت جدمش پیامبر را سرلوحه خود قرار داد. زیرا فساد بنی امیه به حدی رسید که قصد داشتند خاندان اسلام را ریشه کن کنند و اسلام خود را تثبیت کنند که بر خود تحمیل کردند. اسلام پر از تحریف قرآن و تحریف احادیث پیامبر است. اسلام پر از خشونت و جهل است در یک کلام اسلام منهای عترت است. در این صورت باید خون مبارک ریخته می شد تا فدیه دین مبین اسلام و نیز فدیه تمام پیام های پیشین پیامبران الهی شود و نتیجه آن بازگرداندن راه دین حق در جای خود بود و این دین را تا آخر دنیا ادامه دهید. از این رو در حج عاشورا امام حسین را با لقب «ثارالله» می خوانیم، مفهومی به ظاهر ساده اما با اقیانوسی از معرفت. جالب است که ماجرای کشته شدن امام حسین از ابتدای دوران بشری یعنی ماجرای نبوت حضرت آدم علیه السلام مطرح بوده است و این موضوع در بین پیامبران مطرح بوده است. به پیامبر رسید. او بارها از کربلا و ماجرای رستاخیز امام حسین (ع) یاد کرد تا اینکه اطرافیان و دوستانش در ماجرای عاشورا کاملاً شریف شدند. بنابراین قیام امام حسین علیه السلام در پیشگاه خدا و مردم خوب برنامه مشخصی بود. در حدیثی از امام جواد علیه السلام نیز آمده است که فرمود:ابتدا به سوی قلم شتافتیم تا حسین را بکشیم.«اولین چیزی که با قلم روی لوح نوشته شد، شهادت حسین بود و سرانجام تاریخ نشان می دهد که با شهادت امام حسین، بسیاری از مسلمانان به خود آمدند و گروه های زیادی که به امام پشت کرده بودند، اظهار تأسف کردند. تا جایی که برخی از آنان در همان دوران و حتی بعدها دست به قیام زدند و به بنی امیه حمله کردند تا اینکه زمینه نابودی و انقراض آنان را هموار کردند احیای بدنه جامعه اسلامی و در قرون بعدی اساس گرایش مسلمانان به محبت خانواده قرار گرفت.

قیام حسینی ادامه راه امامت است
ماجرای ولادت امام حسین علیه السلام تا انقلاب و شهادت، دلیلی بر تداوم امامت بقیه اهل بیت وحی بود. زیرا هدف اصلی توطئه جبهه شیطان قطع خط امامت است. امام صادق (علیه السلام) فرمود: جبرئیل بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و گفت: درود بر تو ای محمد من تو را به نوزادی مژده بده که پس از مرگت به دست امت تو کشته خواهد شد. سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «من نیازی به آن ندارم که جبرئیل به آسمان رفت و بار دیگر بر رسول خدا نازل شد». : خداوند در نسل خود دستور داده است، سپس حضرت فرمود: «در این حال پذیرفته شد» (کامل الزیارات، ص 56) و نیز امام باقر در ذیل آیه 28 زخرف.و آن را در پشت سر سخنی ماندگار قرار ده تا باز نگردند.فرمود: این آیه بر ما نازل شد و امامت در فرزند حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام تا روز قیامت وجود دارد. یعنی بقیه را خداوند به معنای واقعی کلمه در نسل امام حسین قرار داد که همان امامت است.

قیام الحسینی، تربیت آسمانی
از منظری دیگر، ماجرای قیام امام حسین(ع) صحنه ای برای تربیت و رشد یاران امام تا سطوح عالی بود. از اصحاب امام حسین، شیعیان پیشرفته ای چون عباس، علی اکبر و زینب سلام الله علیها و نیز افرادی چون حرّ بودند که راه کاروانیان را مسدود کردند. هرکدام به تناسب مقام خود ارتقا یافتند و به درجه ای رسیدند که هر فرد جویای آن مقام آرزوی آن را دارد. زینب سلام الله علیها در مدت 6 ماه شاهد این تمرینات آموزشی فوق العاده بود. سرعت رشد انصار به حدی بود که در تاریخ انبیا و رسولان تا آن زمان مانندی نداشت. حضرت نوح پس از 950 سال توانست تعداد اندکی را که تا 17 نفر می رسید با خود ببرد و در کشتی نجات خود بنشاند، اما کشتی نجات حسین (ع) به حدود 100 نفر گسترش یافت و یاوران را به اوج رشد رساند. . اما این کشتی متوقف نمی شود و سالانه تعداد زیادی از پاکستانی ها را جذب می کند. چه بسیار افرادی که به خاطر عشق به امام حسین (علیه السلام) به ارزش ها روی آوردند و به سمت ارزش ها حرکت کردند. از این رو وقتی دشمن دید که کاروان ها به زمین کشیده شده و خون در می آید، زینب سلام الله علیها زیبایی تربیت خداوند را به دست امام حسین علیه السلام مشاهده کرد.

قیام حسینی، تمدن مهدوی
بین قیام امام حسین و قیام امام زمان رابطه تنگاتنگی وجود دارد به گونه ای که قیام مهدویان در گرو قیام حسینی است. اولین اشاره ایشان تداوم خط امامت از نسل امام حسین (علیه السلام) بود. نقش عنصر محبت در حرکت ملتها به سوی تمدن الهی در آخرالزمان بسیار پررنگ است و این عنصر در وجود امام حسین (علیه السلام) نمود بیشتری دارد. اربعین نمونه بارز این حقیقت در عصر حاضر است. در دهه گذشته شاهد حضور گسترده ده ها کشور از ملیت ها و قومیت های مختلف بوده ایم

قیام حسینی اوج بندگی است
در نظر دیگر امام حسین علیه السلام اوج بندگی بنده را به پروردگارش با قیام خود نشان داد. اگرچه این عنصر در بین سایر افراد خانواده رایج است، اما این قیام به دلیل تأثیر حماسی آن، ظاهری واضح تر و شفاف تر داشت. برای اینکه یک مؤمن در برابر چنین ظلمی قیام کند و در راه خدا در چنین وضعیت وحشتناکی کشته شود و حتی یک لحظه خدا را حمد نکند، بلکه شکر خدا را به خاطر لطفش یا به شدت شکر کند. جنگ، او در اوج اخلاق است و از خانواده تا آخرین لحظات حمایت عاطفی دارد، فقط از یک نفر امام حسین یا امام از طرف خداست. اوج رشد امام، پاک بودن و مطیع بودن در برابر خداست تا بتواند نتیجه تمرینات خود را در میدانی مانند کربلا به نمایش بگذارد.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا