به گزارش ایران، اگرچه در روزهای اخیر حجم زیادی از اطلاعات نادرست و گمراه کننده از سوی این رسانه ها منتشر شده است که به نظر می رسد با هدف برهم زدن تمرکز رئیس جمهور منتخب باشد، اما اکنون وزارت امور اقتصادی و دارایی به آن واکنش نشان داده است. و به تفصیل نشان داده شده است که اگر مبلغ بدهی محقق شود… بر اساس تورم، دولت سیزدهم از اوراق بدهی بیشتری برای تامین مالی استفاده نکرد، بلکه این مبلغ به نصف کاهش یافت و همچنین برخلاف دولت دوازدهم که استفاده کرد. این روش تامین مالی بودجه ای که برای پرداخت حقوق استفاده می شد توسط دولت سیزدهم برای تامین مالی پروژه های عمرانی استفاده شد.
واکنش رسمی وزارت اقتصاد
در توضیح تفصیلی وزارت اقتصاد آمده است: در خصوص برخی از متغیرهای اقتصادی مانند نقدینگی، اوراق مالی و سایر متغیرها که از آنها به عنوان «متغیر اسمی» یاد میشود، بیان عدد مطلق آنها در طول سالیان متمادی صحیح نیست. و برای مقایسه با این متغیرها باید از نسبت ها برای کنترل یا واقعی کردن مقدار عددی آنها استفاده کرد زیرا ضریب تورم بر تغییر ارزش ریال برای متغیرهای ذکر شده موثر است.
به عنوان مثال، همانطور که یک میلیون تومان در سال 2019 برابر با یک میلیون تومان در سال 1403 نیست، از نسبت های تعدیلی برای مقایسه و اندازه گیری سایر متغیرهای اسمی در طول زمان استفاده می شود. مهمترین این نسبت ها تعدیل متغیر اسمی با «تولید ناخالص داخلی»، «منابع بودجه عمومی»، «اعداد شاخص قیمت» و … در این گزارش به منظور تشریح وضعیت بازار اوراق مالی در در دولت سیزدهم ابتدا میزان واقعی اوراق بهادار منتشر شده در دولت سیزدهم و دولت دوازدهم را با هم مقایسه می کنیم و سپس با ارائه مروری بر بازپرداخت بدهی های گذشته به تشریح اشتباهات رخ داده در محتوای رسانه ای منتشر شده می پردازیم. روز قبل، و ما آن را ارائه خواهیم کرد.
شکستن رکورد دوازدهم دولت در انتشار اوراق
استفاده منظم و معرفی اوراق بدهی برای تامین مالی بودجه از سال 1393 منجر به افزایش تدریجی حجم اوراق بدهی و نسبت آن به تولید ناخالص داخلی در دولت های یازدهم و دوازدهم شده است. این درصد در سال های 1396 تا پایان سال 1398 افزایش فزاینده ای داشت، به طوری که در سال 1398 دولت دوازدهم با انتشار 202 هزار میلیارد تومان اوراق مالی معادل 5 درصد از تولید ناخالص داخلی (به قیمت روز) را از این بازار تامین مالی کرد. .
اما از سال 1400 با روی کار آمدن دولت سیزدهم و افزایش سهم سایر منابع بودجه عمومی، نسبت اوراق بهادار به تولید ناخالص داخلی علیرغم رشد اقتصادی سیر نزولی را آغاز کرد. در سال های 1400، 1401 و 1402 این درصد به تدریج کاهش یافت و ارقام 2.8 درصد، 2.1 درصد و 2.5 درصد را به ثبت رساند. علاوه بر این، شاخص دیگری که می تواند انتشار واقعی اوراق بدهی را در طی سالیان متمادی مقایسه کند، تعدیل «ارزش اسمی اوراق» با استفاده از «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) است.
بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده ارائه شده توسط مرکز آمار با سال پایه 1400، میزان تعدیل اوراق مالی منتشر شده در سال 1398 برابر با 2840 و میزان تعدیل شده اوراق منتشر شده در سال های 1401 و 1402 به ترتیب برابر با 1498 و 1526 است. . در واقع، در سال 2019، طبق شاخص اصلاح شده، اوراق بهادار تقریباً دو برابر سالهای 2011 و 2012 فروخته شد. در نهایت برای تکمیل موضوع می توان میزان اوراق منتشر شده در هر سال را ارزیابی و با «منابع بودجه عمومی» مقایسه کرد. در واقع این نسبت میزان منابع بودجه عمومی را نشان می دهد که از طریق فروش اوراق تامین مالی شده است.
با نگاهی به عملکرد بودجه سنواتی مشخص می شود که تامین مالی بودجه عمومی با اوراق مالی (عملکرد بودجه) با روندی افزایشی از 16 درصد در سال 1394 به 32 درصد در سال 1398 افزایش یافت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این روند کاهش یافت. . بنابراین در سال 1402 هجری قمری درصد مذکور از 15 درصد بودجه عمومی کشور تجاوز نکرده است.
در خاتمه این بخش باید تاکید کرد که «میزان محقق شده از اوراق بهادار» منتشر شده در دولت سیزدهم نسبت به روند اتخاذ شده در دولت یازدهم و دوازدهم بهویژه در سالهای پایانی دهه 90 رو به کاهش بوده است. و یک روند باثبات.
تسویه بدهی های دولت دوازدهم در دولت شهید رئیسی
علاوه بر بررسی ارزش واقعی انتشار اوراق، باید به این نکته نیز اشاره کرد که کل اوراق مالی منتشر شده در دولت یازدهم و دوازدهم (به ویژه از سال 1395 تا 1399) معادل 530 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است. در دولت سیزدهم اوراق مالی جدید معادل 734 هزار و 318 میلیارد تومان (از 30 مرداد 1400 تا 30 تیر 1403) منتشر شد. لازم به ذکر است 362 هزار و 712 میلیارد تومان (نصف کل اوراق مالی منتشر شده) برای پرداخت اوراق معوق دولت یازدهم و دوازدهم هزینه شد. به همین دلیل و از منظر کلی تر، دولت سیزدهم سعی کرد که اوراق مالی منتشر نکند تا نقش عمده ای در تامین بودجه داشته باشد، البته باید توجه داشت که بیشتر اوراق منتشر شده در دولت سیزدهم صرف تامین مالی ساخت و ساز می شد. هزینه ها از طریق اوراق تسویه خزانه. مثلاً در سال 1402 هجری قمری از 352 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر شده، معادل 132 هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقد (اسناد خزانه اسلامی) و 220 هزار میلیارد تومان به صورت نقد (حراج عمومی) منتشر شده است. اوراق قرضه). .
واریز 352 هزار میلیارد تومان به خزانه معادل 308 هزار میلیارد تومان بوده که 162 هزار میلیارد تومان آن به صورت فروش نقدی اوراق بوده است. علاوه بر این در سال 1402 در مجموع 224 هزار میلیارد تومان به عنوان اصل و سود اوراق گذشته تسویه شد.
بنابراین خالص انتشار اوراق سال 1402 (پس از کسر بازپرداخت اصل اوراق از اوراق نقدی فروخته شده) در صورتی که فقط تامین مالی بودجه عمومی لحاظ شود، 7 هزار میلیارد تومان منفی می شود. در واقع، دولت قصد نداشت از اوراق قرضه وام جدید بزرگی ایجاد کند.
کدام دولت بدهی بیشتری ایجاد کرد؟
به طور خلاصه، شایان ذکر است که مانده بدهی اوراق مالی دولت یازدهم و دوازدهم که در دولت سیزدهم تسویه شده است، بالغ بر 362 هزار و 712 میلیارد تومان معادل 9.1 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. محصول به قیمت روز سال 1398 تعهدات ناشی از فروش اوراق مالی در دولت سیزدهم برای سال های آتی به ارزش اسمی 775 هزار و 900 میلیارد تومان معادل 5.5 درصد تولید ناخالص داخلی به قیمت های جاری است. سال 1402.
برای این منظور می توان ثابت کرد که حجم تعهدات دولت بعدی از محل فروش اوراق بدهی کمتر از اعدادی است که در دولت سیزدهم تسویه شده است و این موضوع مقاله ای است که چند روز پیش منتشر شد که « بدهی هایی که در دولت سیزدهم به وجود آمد تا حد زیادی این را رد می کند.
علاوه بر این در مطلبی که روز گذشته در شبکه های اجتماعی منتشر شد، عدد بدهی (بدهی ۸۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت سیزدهم از محل انتشار اوراق) به اشتباه به اوراق مشارکت شهرداری اضافه شد در حالی که تعهدات دولت تنها ۷۷۵ هزار میلیارد تومان است. در سال های آینده برای بازپرداخت 13 اوراق منتشر شده توسط دولت تسویه خواهد شد. البته 95 هزار میلیارد تومان دیگر تعهداتی است که با توجه به انتشار اوراق توسط دولت دوازدهم باید تا پایان سال 1404 پرداخت شود.
اقدام موثر دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در برنامه هفتم توسعه
اما در پایان باید توجه داشت که توسعه بازار بدهی یکی از ارکان مهم تامین مالی اقتصاد است. دولت ها روش های مختلفی برای تامین بودجه عمومی خود دارند. در دولت سیزدهم علیرغم مسیر قبلی که تامین مالی برای جبران کسری بودجه از سوی بانک مرکزی انجام می شد، اولاً با افزایش منابع با ثبات بودجه، سعی در کاهش نیاز به استفاده از سایر منابع و ثانیاً با انضباط و استفاده از بازار بدهی برای ایجاد انضباط و شفاف سازی دین در دولت.
همانطور که بارها کارشناسان و مسئولان دولت سیزدهم تاکید کرده اند، استفاده از اوراق مالی برای تامین بودجه بسیار بهتر از استقراض از شبکه بانکی و بانک مرکزی است. زیرا در این روش بازپرداخت اصل و سود بدهی دولت تعیین و تضمین می شود، در حالی که مانده بدهی دولت شبکه بانکی در گذشته عمدتاً پرداخت نشده باقی می ماند.
اما به پیشنهاد دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس، مفاد مهمی در برنامه هفتم توسعه گنجانده شد تا بدهی های دولت به شبکه بانکی و سایر مولفه ها به اوراق مالی تبدیل شود و اعتبار آنها در کنار شفافیت تضمین شود. مونتاژ نیز امکان پذیر است.
بنابراین، توسعه بازار اوراق قرضه و بازار بدهی به طور کلی یکی از روشهای تامین مالی اقتصاد (اعم از بخش دولتی یا سایر ارکان اقتصادی) است که در صورت رعایت چارچوبها و ریسکهای ایجاد بدهی (از جمله بهره) نیز در نظر گرفته میشود. نرخ بهره) می تواند مزایای زیادی برای اقتصاد ایران داشته باشد. این موضوع در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفت و بر اساس بند (ب) ماده 10 قانون برنامه هفتم توسعه، دولت موظف است سالانه تا سقف 50 هزار میلیارد تومان از بدهی های بلامانع خود را به اوراق تبدیل کند.
بر این اساس به رسانه های همسو با دولت چهاردهم پیشنهاد می کنیم به جای ایجاد فضای منفی پیرامون توسعه بازار بدهی، دولت بعدی از استفاده بهینه و منضبط از این بازار غافل نشود. زیرا انتشار و تسویه اوراق قرضه مالی در همه کشورهای جهان یک اصل بدیهی است. هر دولتی برای بازپرداخت اوراق قرضه قبلی و همچنین پوشش بخشی از مخارج بودجه، اوراق جدید منتشر می کند.
مهم این است که اولاً بازار اوراق قرضه متناسب با شرایط موجود در اقتصاد توسعه یابد و دوم اینکه منابع حاصل از آن صرف هزینه های عمرانی و عمرانی شود تا دولت های آینده علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، می تواند اوراق قرضه قبلی را از منابع به دست آمده از آن پروژه ها بازپرداخت کند.
متأسفانه در سال های قبل از تشکیل دولت سیزدهم، بیشتر منابع حاصل از انتشار اوراق بدهی صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شد، اما تمام تلاش دولت سیزدهم بر این بود که با افزایش سهم، جلوی اقدام فوق را بگیرد. دولت سیزدهم بودجه ساخت و ساز در هزینه ها. امید است در آینده نیز این مسیر ادامه یابد.
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
افغانستان و ایران تفاهمنامه اتصال شبکههای اینترنت امضا کردند
آیا مدارس اصفهان فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟
خروج نیروهای فرانسوی از جمهوری چاد (یکم دی ۱۴۰۳)