مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

تشکیل 6600 تعاونی در دولت سیزدهم

تبلیغات بنری

حمید ویس الکرمی در نشست خبری با عنوان «وزارت تعاون، مددکاری اجتماعی و رفاه در دولت مردمی» با تشریح سیزدهمین گزارش عملکرد سه جانبه دولت در حوزه تعاون، گفت: اقتصاد کشور دارای سه رکن است و رکن سوم به تعاونی ها اختصاص دارد. تعاونی ها و تعاونی ها به عنوان یک شرکت در ذهن ما نقش بسته است، اما باید بدانیم که این بخش از همه جهات جامع است.

وی تصریح کرد: تا قبل از این دولت توسعه بخش تعاون کمی و یک جانبه بود اما در دولت سیزدهم و در دو سال گذشته به دنبال توسعه سه بعدی تعاونی ها از جمله توسعه کمی هستیم. عمق اقتصادی و توسعه اجتماعی.


وی افزود: تعاون به دنبال توسعه اقتصاد از طریق مردم است. فناوری همکاری یک نوآوری اجتماعی، راه حل و پاسخی اساسی و اساسی به نیازهای اجتماعی و اقتصادی کشور است و توسعه آن غیرقابل انکار است. برای جریان اصلی اقتصاد، باید به چهار جنبه اساسی توجه کنیم. این چهار اصل مالکیت، مدیریت، نمایندگی و مباشرت است که همگی در بخش تعاونی وجود دارد.


معاون وزیر تعاون خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های بخش تعاونی این است که می توان به این نکته اشاره کرد که دارایی ها و اعتبارات مردم یکپارچه و به سمت تولید هدایت می شود که دارایی های کوچک را به دارایی های بزرگ تبدیل می کند. عدالت در توزیع عادلانه منابع، جلوگیری از انباشت نیرو، کاهش هزینه های تولید، کاهش مخاطرات در فعالیت های اقتصادی و کاهش هزینه های اداره دولت بخشی از آن است.


ویس کرامی در خصوص عملکرد دولت در حوزه تعاون گفت: اکنون 104 هزار تعاونی فعال با 2 میلیون و 700 هزار عضو در کشور داریم. 21 درصد از کل اعضای تعاونی های کشور را زنان تشکیل می دادند که نشان می دهد تعاونی می تواند بستری برای فعالیت اقتصادی زنان باشد.


وی تاکید کرد: این تعاونی ها بیش از 2 میلیون فرصت شغلی را ساماندهی کرده اند و مجموع سرمایه گذاری آنها بالغ بر 339 هزار میلیارد تومان است. 54 درصد تعاونی ها مولد هستند. در طول فعالیت دولت سیزدهم بیش از 6600 شرکت تعاونی تشکیل شد که نسبت به دولت قبل 6.4 درصد رشد را نشان می دهد. 173000 فرصت شغلی جدید ایجاد شد که نشان دهنده رشد 7.8 درصدی نسبت به دولت قبل است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید کرد: در این دولت 206 هزار عضو به تعاونی ها اضافه شد و از نظر افزایش تعداد اعضا نسبت به دولت قبل 8.6 درصد افزایش را تجربه کردیم. یکی از موارد مهم در این دولت ایجاد 1400 شرکت تعاونی در روستاها بود که برای سال 1630 فرصت های شغلی ایجاد کرد و در دوران دولت سیزدهم 1230 تعاونی در حوزه زنان تشکیل شد که فرصت های شغلی ایجاد کرد. برای 19 هزار و 50 نفر تعداد تعاونی های زنان شاهد رشد قابل توجه 22 درصدی بوده است.


خط اعتباری تعاونی ها


ویس کرمی خاطرنشان کرد: در دوره دولت سیزدهم یک میلیارد و 124 میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به 960 تعاونی روستایی با نرخ وام پرداخت شد.


وی گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات و تامین منابع بانکی به تعاونی‌های دولتی در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در بخش تولید، تسهیلات بانکی بالغ بر 810 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک‌ها به تعاونی‌های دولتی پرداخت شد. از این محل حدود 13 هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری ویژه از محل منابع بانک توسعه تعاون برای تعاونی ها به تعاونی ها اختصاص دادیم که در دولت قبل بی سابقه بوده و این خدمت در دولت سیزدهم به تعاونی ها ارائه شد. از این تعداد هشت هزار میلیارد تومان مربوط به سال جاری است که نسبت به سال گذشته 166 درصد رشد داشته است.


وس کرامی گفت: برای اولین بار امسال از همین ردیف اعتباری هشت همت 2 هزار میلیارد تومان برای توسعه مسکن کارگری اختصاص دادیم و چشم انتظار استفاده از این تسهیلات برای تسریع در ساخت مسکن کارگری هستیم. .


وی با بیان اینکه سرمایه بانک توسعه تعاون با افزایش 138 درصدی سرمایه این بانک به 2.6 همات رسید، اکنون به 6.2 همات رسیده است، اعلام کرد: در مدیریت صندوق ضمانت سرمایه گذاری در اداره تعاون، این اختیارات ضمانت سرمایه گذاری به میزان 75 درصد صادر شود.


معاون وزیر تعاون گفت: در دولت سیزدهم شاهد رشد 24 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه در دولت قبل بودیم. در دولت قبل 3118 میلیون دلار صادرات داشتیم و در دولت سیزدهم به 3874 میلیون دلار رسید. عمده محصولات صادراتی تعاونی ها در حوزه محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، پوشاک، مصالح ساختمانی و پتروشیمی متمرکز بوده و عمده آن به کشورهای عراق، چین و روسیه صادر می شود.


وی با اشاره به اینکه پس از گذشت حدود 14 سال، برای اولین بار مقدمات محاسبه سهم تعاونی در اقتصاد کشور فراهم شده و مراحل نهایی طی خواهد شد که نشان دهنده برنامه هایی است که باید در دولت آینده دنبال شود. وی گفت: یکی از اصلی ترین برنامه هایی که در حال اجرا و تدوین بودیم واگذاری نهادهای دولتی به بخش تعاون بود. با واگذاری نهادهای دولتی به تعاونی ها به دنبال افزایش مشارکت مردم در مدیریت و مالکیت موسسات، افزایش بهره وری موسسات، هدایت منابع مردم به سمت تولید و کاهش فقر تولید به ویژه در سه دهه اول هستیم.


ویس کرمی افزود: برنامه دیگری نیز در این زمینه تدوین شده و در حال پیگیری است که تشکیل تعاونی های نیروگاهی است که در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و در حوزه انرژی های تجدید ناپذیر در حال اجراست. هدف ما افزایش تولید برق و کاهش 14000 مگاوات عدم تعادل برق و جلوگیری از قطع برق در صنایع با ایجاد مزارع نیروگاهی است. موضوع دیگر علاقه به اقتصاد پایه دریایی است. در این بخش به دنبال تولید محصولات و ترویج کشتیرانی در بخش تعاونی هستیم. ایجاد شهرک های تخصصی بخش تعاون چهارمین برنامه تدوین شده است که باید پیگیری شود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا