مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

جزئیات دستگیری پاکستانی‌های گروگان‌گیر – جهان نیوز

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از همشهری آنلاین، رسیدگی به این پرونده چندی پیش با شکایت یک شهروند جوان افغانستانی در شعبه نهم بازپرسی دادسرای عمومی و امور جنایی آغاز شد.

این جوان به مدت یک هفته گروگان بود و در نهایت خانواده اش 3000 دلار برای آزادی او پرداخت کردند. او به بازپرس عظیم سهرابی گفت: چند روز پیش در پارکی به دنبال کار نشسته بودم که مردی به سراغم آمد. مردی که فارسی صحبت می‌کرد و می‌گفت پاکستانی است، گفت در یک کارگاه صنعتی در جنوب تهران کار می‌کرد و من را با خود برد.

شاکی ادامه داد: وقتی به آنجا رسیدیم یک کارگاه متروکه و متروکه را دیدم. 3 نفر دیگر نیز پاکستانی بودند. فکر می کردم می روم سر کار، اما ناگهان 4 نفر مرا کتک زدند و در اتاقی حبس کردند.

چند بار من را شکنجه کردند و از این صحنه ها فیلم گرفتند و برای خانواده ام فرستادند. گفتند اگر بخواهم زنده بمانم باید 3000 دلار به آنها بدهم.

من یک هفته این وضعیت را تحمل کردم تا اینکه خانواده ام توانستند 3000 دلار پس انداز کرده و به آدم ربایان تحویل دهند. آنها هم مرا با چشمان بسته در مکانی خلوت رها کردند.

 

شکایت دوم

تحقیقات برای شناسایی آدم ربایان آغاز شد و چند روز بعد یکی دیگر از شهروندان افغانستانی به پولیس رفت و در شکایتی مشابه اعلام کرد که برخی پاکستانی ها او را ربوده و پس از شکنجه در ازای دو هزار دلار آزاد کرده اند. به گفته وی، آدم ربایان پاکستانی بودند و شرایط و اقدامات آنها نشان می داد که آنها آدم ربایان تحت تعقیب هستند.

علیرغم اطلاعاتی که آدم ربایان در اختیار پلیس قرار دادند، اما هیچ یک از آنها هیچ اطلاعی از مخفیگاه آدم ربایان نداشتند و دقیقا نمی دانستند در این مدت در کجا نگهداری می شوند. با این حال ماموران پلیس به تحقیقات خود ادامه دادند.

 

فرار به سوی آزادی

بازرسان پلیس با استفاده از شواهد به دست آمده در حال تحقیق بودند که شاکی سوم به پرونده اضافه شد. او همچنین حدود دو هفته در اسارت ربایندگان پاکستانی بود و برای آزادی او 3000 دلار درخواست کردند. اما او توانست از اسارت فرار کند.

این جوان افغانستانی به ماموران گفت: به بهانه کار مرا ربودند و قصد سیاه نمایی داشتند. دو هفته شکنجه ام کردند و فیلم گرفتند و برای خانواده ام فرستادند.

اما بستگانم نتوانستند پول درخواستی آدم ربایان را تامین کنند و من در اسارت ماندم. شاکی ادامه داد: مرا در اتاقی حبس کردند اما وقتی هیچکدام در آنجا نبودند با میله آهنی قفل را شکستم و از آنجا فرار کردم.

خارج از شهر بود و من موفق شدم راننده ای مرا سوار ماشینم کند و از آنجا به خانه رفتم.

 

آدم ربایان دستگیر می شوند

گروگان سوم توانست مکان گروگان خود را به خاطر بیاورد و به لطف اطلاعاتی که در اختیار ماموران قرار داد، آنها توانستند در یک عملیات ضربتی دو گروگان پاکستانی را دستگیر کنند. آنها همچنین در این عملیات یک جوان دیگر افغان را که در انشا زندانی بود آزاد کردند.

در تحقیقات مشخص شد که صاحب این کارگاه متروکه مدتی پیش نگهبانی را از پاکستان استخدام کرده و کارگاه را به او سپرد اما پس از مدتی کارگاه را به هموطنانش سپرد و به پاکستان بازگشت. متهمان دستگیر شده در زمان بازجویی گفتند که فقط به عنوان نگهبان مشغول به کار هستند و همدستان فراری آنها در حال اجرای نقشه آدم ربایی و زورگیری هستند.

بر اساس این گزارش، متهمان در بازداشت به سر می برند و تلاش برای دستگیری دو تن از متهمان فراری همچنان ادامه دارد.

 

گروگانی به بهانه یافتن کار

پیش از این در موارد متعددی اتباع کشورهای دیگر در ایران ربوده شده بودند. از جمله قضیه جوان افغانی که می گوید دکترای حقوق دارد اما با همدستی چند نفر دیگر همشهریان خود را که جویای کار بودند به گوشه ای انداخت و با گروگان گرفتن آنها شروع به اخاذی از خانواده هایشان کرد.

یکی از قربانیان این مرد پسر جوانی بود که به بهانه یافتن شغل موفق به سرقت از وی شد. متهم خانواده گروگانش را تهدید کرده بود که اگر 300 میلیون تومان به حساب او واریز نکنند، پسرشان را می کشد و جسد او را تکه تکه می کند.

وی با چنین تهدیدهایی موفق به اخاذی از خانواده های بسیاری از جویندگان کار افغانستانی شد اما در نهایت در عملیات پلیسی دستگیر و به چندین مورد گروگان گیری اعتراف کرد.

 

گروگان یک افسر پلیس بود

یکی دیگر از پرونده های گروگان گیری با شهروندان کشورهای دیگر مربوط به گروگان گیری و سرقت خشونت آمیز از آرایشگاه مردانه در تهران است.

در آن روز 4 مرد نقابدار با چاقو و قمه وارد یک آرایشگاه شدند و 10 نفر را گروگان گرفتند. دست و پای آنها را با تهدید بستند و پول و گوشی و هر گونه اشیای قیمتی را که داشتند سرقت کردند و بعد از حدود نیم ساعت متواری شدند.

در همین حال یکی از گروگان ها توانست یکی از گروگان گیران را که نقابش نازک بود شناسایی کند و همین شواهد منجر به دستگیری تمامی اعضای این باند که 4 مرد افغان بودند، شد. سرکرده این باند در اعترافات خود گفت که من در افغانستان پلیس بودم اما پس از مهاجرت به ایران با دوستانم تصمیم به سرقت، باج گیری و گروگان گیری گرفتیم.

 

90000 دلار به گروگان گیران

در یک مورد دیگر، اعضای یک باند تبهکار اتباع افغانستان، همشهریان خود را ربوده و برای آزادی شان سیاه نمایی کردند. در یک مورد برای آزادی یک تاجر جوان تقاضای 90 هزار دلار کردند که در نهایت دستگیر شدند.

این مرد که موفق به فرار از دست گروگانگیران شده بود به پلیس گفت: زنی با فریب من و همکارم را به بهانه بردن ما به شرکتشان سوار ماشین کرد اما وقتی به مقصد رسیدیم چند نفر به ما حمله کردند و ما را کتک زدند.» بالاخره گفتند برای آزادی باید 90 هزار دلار بدهیم.

چند شب در آنجا زندانی بودم تا اینکه یک شب دوستم حواس نگهبان را پرت کرد و توانستم فرار کنم و خود را به پلیس بسپارم. با شکایت این مرد، ماموران موفق شدند گروگان گیران را که همگی تبعه افغانستان بودند، دستگیر و گروگان دوم را نیز آزاد کنند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا