مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟

تبلیغات بنری

به گزارش سایت «یستا» به نقل از سایت «همشهری آنلاین»، وحید وفایی، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری استان البرز می گوید: سرپرستی، سرپرستی و رشد فرزندان بر عهده پدر و مادر هر دو است. در محیطی امن و صمیمی ضمن ارائه مراقبت های لازم. امکانات رفاهی

طبق ماده 1168 قانون مدنی، حمایت و نگهداری از فرزندان حق و وظیفه والدین است.

بر اساس قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، حضانت فرزندان ذکور و دختر تا سن 7 سال به عهده مادر و سپس حضانت فرزندان تا سن بلوغ (دختر 9 ساله) است. یک سال کامل قمری) و یک پسر 15 ساله) با پدر است.

وفایی ادامه می دهد: در صورتی که در این مدت به هر دلیلی پدر اختیار لازم برای حضانت فرزندان را نداشته باشد با تقدیم دادخواست حضانت از پدر سلب می شود.

وی می افزاید: در خصوص سلب حضانت از پدر، طبق ماده 1173 قانون مدنی، به دلیل عدم رسیدگی یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر، سلامت جسمانی یا تربیت اخلاقی، طفل در خطر است، دادگاه می تواند. از بستگان، قیم و رئیس منطقه درخواست کنید. دادگاه هر تصمیمی را که برای حضانت کودک ضروری بداند اتخاذ می کند.

 

سلب حضانت از والدین

اعتیاد مضر به (الکل، مواد مخدر، قمار)

شهرت بداخلاقی و فحشا (مانند اراذل و اوباش، معتادان به مواد مخدر، یا زورگیران)

ابتلا به بیماری روانی با تشخیص پزشکی قانونی

آزار و اذیت کودک یا مجبور کردن او به انجام کارهای غیراخلاقی مانند (فساد، فحشا، تکدی گری و قاچاق)

حمله مکرر فراتر از حد معمول.

 

شرایط درخواست لغو حضانت

درخواست لغو حضانت مستلزم اثبات اتهام کیفری است و قابل پیگیری در دادگاه نیست. همچنین اگر شخصی شاهد تخلف و مراقبت از کودک (مراقبت جسمی، روحی یا عاطفی) باشد، باید با مراجعه به مرجع قضایی، وقوع چنین امر مهمی را به اطلاع قانونگذار برساند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به حضانت کودک

دادگاه خانواده پس از بررسی شرایط والدین، حضانت فرزندان را به یکی از نزدیک ترین و قابل اعتمادترین اعضای خانواده می سپارد و یا در دفاع از حقوق کودک، فرزندان را در مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست می پذیرد. . فرزندان.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا