به گزارش شهرآرانیوز; بهروزی مفید یکی از کارگردانان معروف تلویزیون در پایان سریال «مهیر عیار» درباره لزوم ساخت مجموعه تلویزیونی که روحیه شطرنج را بالا ببرد، گفت: این سریال جست و جوی گذشته ما بود؛ این سریال جست و جوی گذشته ما بود. فضای غروری که ما می خواستیم و تحویلش دادند.
«مهیور عیار» مقاله ای است که توجه مخاطب را به داستان های چواری جلب می کند.
وی با اعتقاد به اینکه فضای تلویزیون از دیرباز به سریال هایی با موضوعات روز از جمله اجتماعی و پلیسی می پردازد، گفت: این گونه سریال ها تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای ساخته می شود. سریال «مهری عیار» در این فضا توانست نکته ای را بیان کند که قطعا حرف جدیدی نیست و ما همیشه در فضای تاریخی خود داشته ایم اما شاید کمی نادیده گرفته شده باشد. تلویزیون درگیر مجموعهای از داستانها بوده است که ممکن است به جای خود نیاز داشته باشند، اما بیش از حد فضای صفحه نمایش ما را پر کردهاند. از همان ابتدا که پیشنهاد ساخت سریال «مهیار عیار» مطرح شد، چیزی که برای من نوستالژیک بود این بود که در کودکی با پدربزرگ هایمان قصه های رنگارنگ می شنیدیم. شخصیت هایی که از خود گذشتند و به فقرا کمک کردند و همیشه مورد تحسین ما قرار گرفتند.
تهیه کننده «مهیور عیار» از این سریال به عنوان حرکتی یاد کرد که نشان می دهد مخاطب چقدر به داستان های شطرنج بازان علاقه مند است و گفت: مخاطب علاقه مند به شنیدن داستان های شطرنج بازان ایرانی است. وقتی به دوره ای از تاریخ خود می رویم، ایستادن در کنار کسانی که 300 سال پیش به تجارت مشغول بودند و از پیشرفت و صنعت ایران صحبت می کنند، می تواند حس خوبی به ما بدهد. فکر می کنم تلویزیون در این راستا اقداماتی انجام داده است. بر این اساس وی پیشنهاد ساخت فصل جدید این سریال را داده و سریالی مانند «پوریایی ولی» نیز در دست ساخت است. همه اینها به ما کمک می کند تا از گنجینه ای که داریم استفاده کنیم.
مفید گفت: ما باید وارد داستان های ادبیات خود شویم; از مولوی تا سعدی. چون این داستان ها مال ما هستند، متعلق به ما هستند و در ناخودآگاه ما وجود دارند، تاثیرشان می تواند به مراتب بیشتر از آثار خارجی باشد. متأسفانه گاهی اوقات درامهای ما تحت تأثیر فضای طنز یا امنیتی قرار میگیرد و صحنههای پلیسی از دیرباز جزء اصلی درامهای تلویزیونی بوده است. در حالی که نکته اصلی این است که بتوانیم تنوع را به مخاطب خود ارائه دهیم. متأسفانه مدتهاست که صحبت از خلق آثار تاریخی – نه به معنای سیاسی – که البته باید وجود داشته باشد- آثار تاریخی با معنای زندگی، معنای روابط انسانی ما مخالف بوده است و اکنون ما به دنبال آن هستیم. برای شخصیتی مثل پوریا ولی یا اقبال از سریال «مهیار» می روند به همین دلیل به سراغ مسائل تاریخی جاوری رفتیم.
کشور ما مهد تمدن است
این تهیه کننده با اشاره به ویژگی های سریال «مهیر عیار» گفت: این سریال فرصتی بود تا نگاهی به فرهنگ ایرانی-اسلامی خود در گذشته داشته باشیم. در زمانی که ما جزو امپراتوری های بزرگ جهان بودیم. صنعت نساجی و روابط تجاری با دنیا داشتیم. ما شاهد حضور خاورشناسان بودیم و این یادآوری برای نسل جدید ماست که کشور ما مهد تمدن فرهنگی است. در این سریال از شخصیت های تاریخی استفاده کردیم. مثل حکیمی که شاگرد شیخ بهایی بود و نسلی را به یاد آورد که دست اندرکار علم بودند و با مردم بودند. یا جوانی که تمام عمرش در راه راهزنی بوده، اما چه تغییراتی می تواند تحت تاثیر یک مرد عاقل اتفاق بیفتد. مهیار به عنوان قهرمان داستان ما فردی بود که سابقه دفاعی نداشت اما به دلیل تاجر بودن زندگی اش تغییر کرد. چیزی که در بزرگترین و معروف ترین داستان دنیا، «بیچارگان» با آن مواجه شدیم. اینها داستان هایی است که در گذشته زیاد شنیده ایم و خاطره آنها می تواند حس بسیار خوبی را به مخاطب القا کند و مجموعه تلویزیونی «مهیور عیار» در دل مخاطب جای داشت. ترکیبی از این موضوعات
اعلام آمادگی «سیمافیلم» برای ساخت فصل دوم
مفید با بیان اینکه شرکت «سیمافیلم» برای تولید فصل دوم «مهیور عیار» اعلام آمادگی کرده است، همچنین از نگرانی هایی که در مورد تولید فصل دوم این سریال وجود دارد، گفت: تولید فصل دوم سریال «مهیور عیار» از سوی شرکت «سیمافیلم» اعلام آمادگی کرد. ساخت فصل اول همیشه سخت تر از فصل دوم است و در عین حال گفت: تاریخ ما پر از گنج است، من داستان نمی خواهم، اما ما دنبال داستانی برای گفتن هستیم. نسبت به فصل گذشته یک قدم به جلو میرود و تکرار میکند در گذشته نباشیم.
مکان های تکراری به کیفیت آثار تاریخی لطمه زده است
مفید در پایان این گفت و گو با بیان اینکه سریال «مهیور عیار» اولین اثر تاریخی او پس از چندین سری مسائل اجتماعی است، درباره استفاده از فناوری و جلوه های ویژه در تصویرسازی آثار تاریخی و جلوگیری از ایجاد آثار به صورت تکراری عنوان کرد. مکان ها: سریال تاریخی ما باید در Create a studio space باشد. اکنون نیاز مبرمی به امکانات مدرن از جمله بصری داریم در غیر این صورت این کار را در محل انجام خواهیم داد. در سریال «مهیور عیار» نیز صحنه های مربوط به نقش جهان، زاینده رود و… را با ابزار بصری به تصویر کشیدیم اما باید کار زیادی انجام شود. البته شنیدم سریال موسی (ع) با این فناوری در حال تست شدن است که امیدوارم جواب بدهد. به دلیل تکرار فواصل در سریال های ما، گاهی از کیفیت کارها کاسته می شد. تا زمانی که فضای استودیو و همچنین گزینه های بصری برای سریال سازی در دسترس نباشد، تکرار را در ایجاد فضا تجربه خواهیم کرد.
منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
«غانیزان»، دومین عرضهاولیه این هفته | دوشنبه (۲۴ دی ۱۴۰۳)، ۲ عرضه اولیه داریم + جزئیات
صفحه نخست روزنامههای کشور – شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳
سعید مهری استقلالیها را محکوم کرد