مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

درمان فشار خون با روش روانشناختی

تبلیغات بنری

به گزارش خبرگزاری جهان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران. قدسیه حکیم زاده کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت با اشاره به روز جهانی فشار خون که مصادف با 27 اردیبهشت ماه است، درباره نحوه مدیریت استرس و فشار خون گفت: سازمان جهانی بهداشت فشار خون را مهمترین عامل افزایش فشار خون می داند. فشار خون. ناتوانی مزمن در جهان که مزمن و پیشرونده است. این بیماری مهم ترین مسئله بهداشت عمومی در جهان و سومین عامل مرگ و میر انسان در سراسر جهان است.

وی افزود: تعداد زیادی از مبتلایان به فشار خون در اثر عوارض بیماری جان خود را از دست می دهند. در واقع فشار خون یکی از بدون علامت ترین عوامل خطر است که همواره به عنوان یک عامل زمینه ای و یا به عنوان یک بیماری مستقل مورد توجه متخصصان بوده است.

افسردگی و اضطراب از عوامل خطر فشار خون بالا هستند

این دکترای روانشناسی بالینی گفت: تحقیقات مختلف عوامل روانشناختی مانند افسردگی و اضطراب را به عنوان عوامل خطر فشار خون معرفی کرده اند. از سوی دیگر، اضطراب با فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک همراه است که می تواند فشار خون و همچنین سفتی شریان را افزایش دهد.

وی افزود: علاوه بر این، افسردگی اغلب با افزایش هورمون های استروئیدی همراه است و این هورمون ها باعث افزایش فشار خون و آسیب به عروق می شود.

فشار خون چگونه درمان می شود؟

حکیم زاده تصریح کرد: روش اصلی درمان فشار خون بالا، داروهاست، اما به مرور زمان بروز عوارض جانبی مضر این داروها و همچنین رشد رویکردهای رفتاری از سوی دیگر، بسیاری از محققان را بر آن داشته تا به جستجوی غیرمعمول ها بپردازند. درمان های دارویی برای درمان اولیه فشار خون.

وی افزود: مداخلات غیردارویی علاوه بر درمان های دارویی موثر است، به ویژه در مورد افرادی که علائم آنها با عوامل عاطفی و روانی تحریک یا تشدید می شود.

روان درمانی برای فشار خون

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: طیف وسیعی از درمان های روانشناختی مانند مدیریت استرس، کنترل خشم، بازسازی شناختی، درمان شناختی رفتاری و بیوفیدبک در بهبود سلامت روان و کنترل فشار خون بیماران موثر است.

وی گفت: درمان های روانشناختی شامل درمان شناختی رفتاری برای مدیریت استرس است. این درمان به گروهی از درمان های مدیریت استرس گفته می شود که بر رویکرد شناختی-رفتاری تمرکز دارند. این برنامه روش شناختی رفتاری نامیده می شود که شامل انواع مختلف آرامش، بازسازی شناختی، آموزش اثربخشی مقابله، مدیریت خشم و آموزش ابراز وجود می باشد.

حکیم زاده گفت: درمان شناختی رفتاری برای مدیریت استرس در درمان اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی موثر بوده است.

وی تصریح کرد: مدیریت استرس توانایی فرد را در کاهش استرس و سازگاری با شرایط استرس زا افزایش می دهد.

تأثیر مدیریت استرس بر کنترل فشار خون

این دکترای روانشناسی بالینی گفت: مطالعات بسیاری نشان داده است که مدیریت استرس، تمرینات آرامش بخشی عضلانی و شناختی و آرام سازی عضلانی در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، کاهش استرس ناشی از بیماری، کاهش مشکلات عاطفی، بهبود خلق و خو و بهبود خلق و خو موثر بوده است. . کیفیت زندگی.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش مدیریت استرس شناختی-رفتاری رویکردی چندوجهی است که در آن از تکنیک هایی مانند تمرین آرام سازی، تنفس دیافراگمی و مدیتیشن، شناسایی خودکار افکار منفی و تحریفات شناختی و بازسازی آنها با جایگزینی افکار منطقی و موثر استفاده می شود. آموزش مقابله و مدیریت خشم به مردم بیان خود آموزش داده می شود.

حکیم زاده تصریح کرد: در جلسات درمانی، استرس به صورت شناختی-رفتاری مدیریت می شود که شامل عوامل استرس زا و پاسخ به استرس، تأثیر استرس، میزان آگاهی افراد از نشانه های جسمانی استرس، ارتباط بین افکار و هیجانات و شناسایی افکار منفی است. تحریفات و رفتارهای شناختی، تعریف مقابله و انواع مقابله مؤثر و غیر مؤثر مورد بحث قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تمرینات آرام سازی پیشرونده عضلانی، تنفس شکمی با تجسم، آموزش قدرت تفکر، آموزش تفاوت گفتار منطقی و غیرمنطقی، آموزش جایگزینی افکار منطقی، خود تحریکی، مراقبه در نور خورشید، گام هایی برای مقابله موثر، تمرین برای روش های مقابله موثر، نرم کننده عوامل استرس زا یکی از مهارت های مدیریت استرس برای کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون است.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: مدیتیشن، تنفس شماری، حل مسئله، برنامه مدیریت استرس شخصی و اندازه گیری مداوم فشار خون از دیگر مهارت های مدیریت استرس برای کاهش فشار خون است.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا