به گزارش یستافناوری اطلاعات در سالهای اخیر نقشی انکارناپذیر و بیبدیل در پیشبرد تمامی برنامههای دولتی در جهان و در نتیجه در کشور ما داشته است.
در دنیایی که دسترسی، استفاده حداکثری و تعمیق هوش مصنوعی به موضوعی مهم و رقابتی برای کشورها تبدیل شده است، سازمانی مانند سازمان فناوری اطلاعات ایران نقش اساسی در فراهم کردن بسترهای حداکثر رشد و پیشرفت در این زمینه و سایر زمینه ها دارد. .
به گفته کارشناسان فناوری اطلاعات به ابزاری مناسب برای سنجش میزان رضایت مردم از خدمات حضوری و آنلاین و امکان مشارکت و نظرخواهی از آنها در مورد موضوعات مختلف تبدیل شده است اقشار جامعه در دسترسی به انواع خدمات دولتی هستند و همه می توانند از آن بهره مند شوند و با توجه به اینکه فناوری اطلاعات ابزار مهمی در توسعه است، شرایط در سراسر کشور یکسان است. عدالت اجتماعی
پنجره ملی خدمات هوشمند دولت یکی از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و رفع نیاز به مبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است. این پنجره خدمات دولتی را به صورت یکپارچه، سریع و آسان در اختیار عموم مردم قرار می دهد و در مرحله آماده سازی و بهره برداری قرار دارد.
راهنماهای اجرایی برای پیوند دستگاه های اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط نظارتی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و دستگاه های اداری و استخدامی کشور تهیه شد. سالهای گذشته و برای تصویب نهایی طبق قانون به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چند میلیون کاربر دارد؟
بر اساس آمار رسمی مسئولان، در 100 روز ابتدایی دولت چهاردهم، بیش از 42 میلیون بازدید از سامانه های دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت انجام شده و مردم توانسته اند خدمات دریافت کنند. به صورت الکترونیکی و اکثریت کاربران سامانه های وزارت آموزش و پرورش بیش از 16 میلیون مراجعه کننده بوده و پس از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از 4 میلیون نفر و اداره کل تامین اجتماعی با بیش از 3 میلیون نفر در رتبه های بعدی قرار دارند. مراجع
محمد محسن صدر – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران – درباره آخرین تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند توضیح داد: بیش از 2 میلیون نفر به کاربران پنجره ملی اضافه شده اند. خدمات دولتی هوشمند که بیش از 54 میلیون و 500 هزار ایرانی از خدمات پنجره ملی برای خدمات دولتی هوشمند استفاده کرده اند.
پیش از این در مهرماه امسال اعلام شد که مجموع تماسهای تلفنی با خدمات مستقیم و سامانههای ملی و منطقهای در این بخش به 5.7 میلیارد نفر رسیده و این سامانه 53 میلیون کاربر دارد که به این معنی است که 77 درصد خدمات دولتی از طریق این بخش قابل دسترسی است. آن را این سامانه آماده شده و در مرحله بعدی تاکنون 14 درصد از کل خدمات در جهت هوشمند شدن گام برداشته است و طبق قانون برنامه هفتم توسعه تعداد سرویس های هوشمند باید برای دستگاه ها باشد. هر سال 20 درصد افزایش می یابد.
لازم به ذکر است که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک درگاه واحد است که دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این سامانه با گرد هم آوردن خدمات مختلف موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در امور اداری شده است. امکان ردیابی آنلاین و مسدود کردن ترافیک غیر ضروری از دیگر مزایای این سیستم است.
منبع: خبرگزاری ایسنا
مطالب مرتبط
هشدار پاوز به کاربران: امتیازات خود را قبل از اسنپ شات برگردانید! + آموزش و تاریخ
همه آنچه باید درباره تجربه دندان درآوردن کودکتان بدانید | چالشهای یک اتفاق دندانی
پایگاه هوایی «نواتیم» ارتش رژیم صهیونیستی مورد حمله موشکی ارتش یمن قرار گرفت (۸ دی ۱۴۰۳)