به گزارش یستا به گفته وی، تمامی ساختارهای این سریال در فصل ایرانی ادامه خواهد داشت و از این رو مبنایی اساسی و مهندسی دارد. محاسبات ساختاری دقیق نیز برای همه این ساختمان ها انجام شد، آزمایش خاک انجام شد و تمام مقررات مهندسی مربوطه برای اطمینان از دوام طولانی مدت ساختمان در نظر گرفته شد.
عباس بلوندی – مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال «سلمان ایرانی» – مروری بر روند طراحی و ساخت دکورهای سریال «سلمان ایرانی» در فصل ایران باستان دارد. او می گوید: فیلمبرداری فصل ایرانی سریال از حدود مرداد ماه سال گذشته آغاز شد. البته ساخت لوکیشن های سریال مدتی قبل از فیلمبرداری فصل جاری آغاز شد. ابتدا در دروازه شرقی شهر تیسفون یک خان سرای بنام «المارمار» ساختیم و ساخت آن حدود چهار ماه و نیم طول کشید. کار فیلمبرداری در این کاروانسرا مدت ها پیش به پایان رسیده است و اکنون فیلمبرداری سریال در «آتش ماربین» و چندین لوکیشن دیگر – عمدتاً مرتبط با شهر جی.
وی می افزاید: بخش عمده محوطه های باستانی ایران در قالب مجموعه ساختمانی به مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع در شهرک سینمایی غزالی در دست ساخت است.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال سلمان فارسی درباره دوام بناهای ساخته شده نیز توضیح می دهد و می گوید: تمام سازه های این مجموعه در فصل ایرانی ماندگار خواهند بود و به همین دلیل پایه و اساس مهندسی دارند. محاسبات سازه ای دقیق برای تمامی این ساختمان ها انجام شده است، آزمایش خاک انجام شده و تمامی مقررات مهندسی مربوطه برای اطمینان از دوام طولانی مدت ساختمان در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره میانگین سنی سازه های سریال می گوید: در شهرک آرایه هایی مانند للهزار داریم که با وجود سازه دربستی و تراش هنوز پابرجاست و از زمان مرحوم علی قابل استفاده است. حاتمی و سریال هزارستان اما سازه های به کار رفته در سریال سلمان پرشین از دوام بیشتری برخوردار بوده و مطمئنا برای مدت زمان بسیار بیشتری قابل استفاده خواهند بود.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال سلمان ایرانی با بیان اینکه بیشتر کاخ ها و صحن های شاهرجی در محل شهرک سینمایی غزالی ساخته شده است، بر لزوم استفاده مجدد از برخی سایت های مورد استفاده در این سریال تاکید می کند. برای اهداف تولید جدید وی گفت: در این راستا قرار است از ساختمان و محوطه کاروانسرای عقیق برای علامت گذاری محوطه های کاخ قباد، خانه ماهان و کاخ ملکه مادر استفاده شود. عقیق خان خانی است در شهر دمشق که روزبه و دیگر کاروانها قبل از رسیدن به دمشق مدتی در آنجا میمانند. تصویربرداری سکانس های کاروانسرای قدیمی (فصل بیزانسی سریال) بیش از دو سال پیش به پایان رسید و اکنون می توان از لوکیشن مذکور مجددا استفاده کرد. این کاروانسرا در منطقه آبسرد دماوند قرار دارد که از مدتی پیش عملیات مرمت و بازسازی آن آغاز شد و از آن زمان تاکنون تغییرات لازم در بنا در حال انجام است.
بلوندی بر لزوم انجام اقداماتی در زمینه محوطه سازی نیز تاکید می کند که از بهار آینده روی آن تمرکز خواهیم کرد.
وی در پاسخ به دلیل ایجاد فضاهای لازم برای فصل ایران و اینکه آیا می توان از اماکن تاریخی کشور استفاده کرد یا دیگر مجموعه های تاریخی، می گوید: اماکن تاریخی چندانی متعلق به سریال نیست. دوره ساسانیان و ایران باستان در کشور و در همین گروه محدود به دلایل تاریخی و معنوی امکان ایجاد تغییرات حتی در محدود بودن وجود ندارد. بقیه فضاهای سری تاریخی دیگر نیز بیشتر در سطح پایه هستند و طبیعتاً نمی توان دوباره از آنها استفاده کرد. همچنین معماری دوره ساسانی تفاوت های عمده ای با معماری دوران اسلامی دارد. به همین دلیل، شیوه کار این است که مکانهای ایران باستان عموماً از ابتدا طراحی و اجرا میشوند. اما در موارد معدودی از لوکیشن های کاری سریال سلمان پرشین با تغییرات و بازسازی استفاده می شود.
بلوندی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید نقشه کلی مکان ها را بدهید، آن را در کدام شهرها ترسیم می کنید، اظهار داشت: تیسفون و گی اصلی ترین آنها هستند. تیسفون چندین قسمت دارد که ما می سازیم. در شهر جی یا اصفهان کنونی، محلههای شهری، خیابانها و میدانها، ارگ حکومتی، آتشکده ماربین و خان داریم. شهر ویه اردشیر را هم داریم که سلمان برای سفر به دمشق می رود و در داستان رفت و آمد به آن مکان داریم.
وی ادامه می دهد: ما قسمت زیادی از فضاهای مربوط به شهر بغداد یا بغداد فعلی را ساختیم که سبک معماری آن کاملا متفاوت است. در بغداد و همچنین در شهر ویه اردشیر اسکله هایی داریم که قایق ها در آن تردد می کنند. این دو اسکله نیز در حال آماده سازی است. در کنار این ها، سایت های دیگری مانند اردوگاه های نظامی بهرام چوبین، خسرو پرویز و خسرو انوشیروان داریم.
بلوندی درباره پشتوانه علمی طرحها و بهویژه تطبیق معماری سایتهای سریال با حقایق و اسناد تاریخی میگوید: برای بخش ایران باستان، نزدیک به یک سال تحقیق دقیق برای دستیابی به درک مؤثر و آگاهانه از تمدن انجام شد. . این دوره مهم تاریخی. دوره ساسانیان دوران شکوفایی معماری ایران است و شهرسازی ما در این دوره رشد کمی و کیفی و بهتر است بگوییم جهش کلی را تجربه کرد. معماری دوران ساسانیان ارزش ها و زیبایی شناسی خاص خود را دارد و تحقیق تنها راه پی بردن به آن است.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال سلمان فارسی می افزاید: معماری بناهای فصل ایران سریال با جزئیات و وسواس بسیار دقیق و در تمامی ابعاد معماری، تزئینات، نوع و ارتفاع انجام شده است. بناها، نوع و ارتفاع ستونها، شکل و طاق گنبدها، رواقها، در و پنجرهها، نقش برجستههای در و دیوار، گچ بری، نوع آجر و استفاده از مصالح مختلف، تا زمان کار به طور کامل بررسی شده است. . باید از هر نظر کامل و قابل اعتماد باشد. به جرات می توان گفت که بناهای ساخته شده مربوط به دوره سریال ایران کاملاً با معماری دوران ساسانی مطابقت دارد و در طراحی و ساخت آنها جنبه های زیبایی شناختی و تجربیات بسیاری لحاظ شده است.
مدیر طراحی ایران باستان در سریال سلمان فارسی درباره روند طراحی و ساخت وسایل و لوازم صحنه می گوید: اگر معماری و ساخت و ساز را که به خودی خود دریایی است و مجموعه ای غنی و دائمی از لوکیشن ها تولید می کند را جزئی بدانیم. از دیگر وظایف کاری، طراحی و اجرای انواع لوازم و المانها است که در مکانها قرار میگیرند و مختصات دراماتیک صحنهها را تکمیل میکنند. عناصر از میز، صندلی، قالیچه و قفسه کتاب گرفته تا پرده، رومیزی، یراق آلات و غیره، هر یک از این اجزا فرآیند طراحی خاص خود را دارند و علاوه بر آن باید با رعایت ملاحظات هنری و فنی اجرا و اجرا شوند. به عبارت دیگر، به همان اندازه که در طراحی و ساخت ساختمان ها باید به جزئیات فنی و فنی توجه کنیم و در طراحی و اجرای لوازم و تجهیزات صحنه، با چنین ضرورتی مواجه هستیم و باید در نظر بگیریم. بسیاری از فرآیندهای عملیاتی و پیچیدگی های فنی.
بلوندی ادامه میدهد: کارگاههای ما در زمینههای نجاری، آهنگری، لولهکشی، عتیقهدوزی، گلدوزی، اسبسازی، قالبسازی و مدلسازی لوازم جانبی، گچسازی و خیاطی فعالیت میکنند و هر کدام دارای گروهی از کارشناسان فنی و تکنسین هستند و در به طور کلی، بهترین در سینما و تلویزیون.
وی با اشاره به نگرانی عوامل سریال در خصوص نگهداری موثر از لوکیشن های «سلمان فارسی» برای استفاده نسل های آینده و گروه های صنعت سینما، می گوید: نگهداری از فضاهای ایجاد شده در سریال باید جای نگرانی باشد. توجه جدی تا آیندگان بتوانند از آن به خوبی استفاده کنند. مجموعه بناهای فصل ایرانی سریال می تواند تا سال ها پاسخگوی نیاز صنعت سینما و سریال های تاریخی در عرصه سینما و تلویزیون در کشور و حتی منطقه باشد و به عنوان یک سرمایه هنری ارزشمند فرهنگی محسوب شود. . و از نسل های آینده حمایت کنیم. با پخش این سریال از تلویزیون، بدون شک لوکیشن های سریال مورد بازدید کارشناسان، هنرمندان و عموم مردم قرار می گیرد و با نگهداری مناسب می تواند سال ها گردشگران را جذب کند.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال سلمان فارسی ادامه می دهد: نگهداری صحیح از بناهای ساخته شده در این مجموعه بسیار دشوارتر از ساخت و نگهداری است و نیاز به یک گروه تخصصی برای نگهداری از آنها دارد تا فرو نریزند. و به مرور زمان نابود شوند.
بلوندی در پایان می گوید: از آقایان میرباقری و طاهری که این فرصت را فراهم کردند و سنگ تمام گذاشتند و همچنین از سازمان و دکتر جبلی که از گروه طراحی تئاتر ایران حمایت و تشویق کردند و به ما اجازه دادند تا با موفقیت این کار را انجام دهیم، تشکر می کنم. ماموریت ما . من انجام می دهم
منبع: خبرگزاری ایسنا
مطالب مرتبط
هیاهوی کاندیدای بدون برنامه در رسانهها| یک مشت اظهارات عوام پسندانه!
در گوگل، اسکویید گیم بازی کنید! + آموزش
آیا اوزوندرمانی ریه مؤثر است؟