مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

ضعف جدی صداوسیما در برگزاری مناظره‌های امسال

تبلیغات بنری

گروه سیاسی جهان نیوز: با توجه به شهادت آیت الله رئیسی، انتخابات زودهنگام و غیرمنتظره چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، وضعیت متفاوت و جدیدی را برای کشور به لحاظ آماده سازی به ارمغان آورد و این امر به ویژه در بحث تبلیغات انتخاباتی نمود پیدا کرد.


در این زمینه فعالیت صداوسیما به عنوان پرمخاطب ترین رسانه کشور در فضای انتخاباتی از حساسیت و وزن بیشتری برخوردار بود و به عنوان پژوهشگر حوزه رسانه انتخاباتی توانست برنامه های انتخاباتی خود را به موقع با جهادی آغاز کند. موضع گیری در این فرصت محدود


در میان برنامه‌های رسانه ملی در زمان انتخابات، مناظره‌ها جذاب‌ترین، پربیننده‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین برنامه‌ها محسوب می‌شوند.


هدف رسانه ملی از برگزاری مناظره افزایش مشارکت و شناخت بیشتر مردم از نامزدهای ریاست جمهوری است.


اما می توان گفت علیرغم حسن نیت صدا و سیما برای مناظره ها، این رسانه ها با توجه به تجربه برگزاری چندین دوره در انتخابات گذشته، در نحوه مدیریت خود پخته عمل نکردند.


پس از برگزاری اولین مناظره، انتقاداتی درباره مدت زمان مناظره، زمان پخش آن، دکور برنامه و جشن های بی مورد پیش از آن مطرح شد.


خوشبختانه انتقادات تا حدودی شنیده شد و در مناظره دوم تغییراتی ایجاد شد که مثبت است.

بیشتر بخوانید:
چند نقد به بحث اول که قابل اصلاح است



اما با وجود تغییرات عمده در مناظره دوم و سوم، همچنان شاهد تغییرات در مناظره چهارم هستیم و گفته شد که در مناظره چهارم از زمان برنامه و سوالات کارشناسی کاسته می شود و در مناظره پنجم که دور آخر زمان پخش تغییر کرد. البته همه این تغییرات خوب و مناسب است اما بحث بر سر این است که چرا از ابتدا به این مسائل بدیهی توجه نکنیم و عرصه آزمون و خطا را پیش نگیریم.


تغییرات پی در پی اگرچه در راستای اصلاحات است، اما نکته منفی ای است که باعث ضعف اجرا می شود.


وقتی صداوسیما به برنامه ای می اندیشد که برای ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری که قسمت اصلی آن مناظره است، تدبیر شود و با در نظر گرفتن تجربیات گذشته، بیش از این که شاهد این همه تغییرات باشیم، بیشتر فکر شده و با پختگی بیشتری اجرا شود.


نکته دیگری که در این دوره از بحث ها با توجه به فرصت های محدود تعجب آور بود، افزایش تعداد بحث ها بود.


در دوره های گذشته معمولاً سه مناظره برگزار می شد، اما در این دوره تعداد مناظره ها به پنج مناظره افزایش یافت که علاوه بر طولانی بودن هر مناظره، برای حضار خسته کننده و فاقد جذابیت بود.


از طرفی بحث زیاد باعث فشار برنامه شد. مناظره دوم و سوم در همان روز برگزار شد. مناظره چهارم و پنجم به فاصله دوازده ساعت برگزار می شود!

علاوه بر زمان نامناسب پخش مناظره ها، روزهای برگزاری آن نیز به خوبی انتخاب نشد. به خصوص که دو مناظره اخیر مصادف با جشن های شبانه روزی عید غدیر خم بود.

نگاه کردن به سه مناظره از همان ابتدا با اسلات پخش شناور، مدت زمان مناسب و بدون تشریفات آسان بود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا