به گزارش یستا غلامرضا جلالی با اشاره به اینکه بین دین و فلسفه رابطه وجود دارد، گفت: اهمیت تمدن برای فارابی روشن بود و او می دانست تمدن چیست، هرچند از واژه تمدن استفاده نمی کرد. این واژه برای اولین بار در جهان اسلام، تمدن اسلامی و حتی تمدن بشری توسط خواجه نصیرالدین طوسی ابداع شد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس کلام امام رضا (علیه السلام) عدالت و احسان موجب تداوم برکات در جامعه می شود، افزود: در توسعه تمدن چه چیزی می تواند مؤثرتر از عدالت در جامعه باشد. خیرخواهی است به عبارت دیگر مهربانی مهمترین عامل تأثیرگذار بر تمدن است. این محبت با اندیشه های کهن ایرانی نیز آمیخته است.
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اشاره به نام برخی از فیلسوفان جهان در ادوار مختلف تاریخی، عقاید آنها و تغییراتی که فارابی در این فلسفه ایجاد کرد، گفت: تشیع یکی از جریانات است. که از فلسفه ای که با اندیشه اسلامی منطبق شده بود استقبال کرد.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: علم الهی از همه علوم پیشی می گیرد. حقیقت این است که همه علوم موضوعات خود را از معارف الهی می گیرند و به این ترتیب وحدت علوم شکل می گیرد. در عین حال اگر فلسفه قدرت نظارت داشته باشد می تواند جامعه آرمانی بسازد.
جلالی با تاکید بر اهمیت فلسفه ادامه داد: بخش بزرگی از فلسفه فارابی نیز به علم سعادت و چگونگی رسیدن به سعادت اختصاص دارد. بنابراین، اوج خوشبختی، دستیابی به دانشی است که واقعیت پدیده ها را به شما نشان دهد.
وی افزود: به عبارت دیگر اگر با حقیقت پنهان پدیده ها ارتباط برقرار کنید، آنها چند برابر می شوند و شما در دنیا تنها نخواهید بود و دنیا را دنیای آشنای خود می دانید. تفکر فارابی به تفکر ما بسیار نزدیک است. این فیلسوف تمدن باستانی ایرانی و اسلامی را از نزدیک درک کرده است.
مطالب مرتبط
سالانه چهار میلیارد دلار سوخت وارد کشور می شود
ارتقای سیمای رسانهای مشهد یکی از دستاوردهای مهم نشان مشهدالرضا(ع) است
اعضای جدید هیات مدیره استقلال مشخص شدند| نظری جویباری جانشین سمیعی