مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

علائم اولیه کمبود ید را می‌شناسید؟

تبلیغات بنری

به گزارش جهان نیوز به نقل از سلامت نیوز، ید یک ماده معدنی ضروری است که معمولا در غذاهای دریایی یافت می شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئیدی استفاده می کند که در کنترل رشد، ترمیم سلول های آسیب دیده و حمایت از متابولیسم سالم نقش دارند.

متاسفانه حدود یک سوم جمعیت جهان از کمبود ید رنج می برند. کمبود ید باعث بروز علائمی مانند تورم گردن، مشکلات مربوط به بارداری، افزایش وزن و مشکلات حافظه و یادگیری می شود.

این علائم بسیار شبیه کم کاری تیروئید است. از آنجایی که از ید برای ساخت هورمون های تیروئید استفاده می شود، کمبود ید به این معنی است که بدن نمی تواند به اندازه کافی از این هورمون ها تولید کند که منجر به کم کاری تیروئید می شود.
در زیر به معرفی و توضیح 10 نشانه کمبود ید می پردازیم.

1. تورم در گردن

تورم در جلوی گردن یکی از شایع ترین علائم کمبود ید است. این حالت گواتر نامیده می شود و زمانی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد بزرگ شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئید استفاده می کند. زمانی که بدن دچار کمبود ید باشد، نمی تواند هورمون کافی تولید کند. برای جبران این کمبود، غده تیروئید باید بیشتر کار کند تا هورمون های بیشتری تولید کند. این امر باعث رشد و تکثیر سلول ها در این ناحیه می شود و در نهایت منجر به گواتر می شود.

2. افزایش وزن غیر ارادی

افزایش وزن غیر ارادی یکی دیگر از علائم کمبود ید است. سطوح پایین ید می تواند باعث کند سوخت و ساز بدن شما شود و به جای سوزاندن غذا و تبدیل آن به انرژی، آن را به عنوان چربی ذخیره کند. این مشکل در دراز مدت منجر به افزایش وزن می شود.

افزودن ید بیشتر به رژیم غذایی به بهبود متابولیسم و ​​تولید هورمون تیروئید بیشتر کمک می کند.

3. خستگی و ضعف

خستگی و ضعف نیز از علائم شایع کمبود ید هستند. سطوح پایین ید ممکن است باعث احساس خستگی، تنبلی و ضعف شود. این وضعیت به این دلیل است که بدن برای تولید انرژی به مواد معدنی از جمله ید نیاز دارد.

4. ریزش مو

هورمون های تیروئید به کنترل رشد فولیکول های مو کمک می کنند، اما کمبود ید ممکن است از بازسازی فولیکول های مو جلوگیری کند. خوشبختانه، دریافت ید کافی می تواند به اصلاح ریزش مو که به دلیل کمبود ید رخ می دهد کمک کند.

5. پوست خشک و پوسته پوسته

ید به عنوان یک ماده معدنی به بازسازی سلول های پوست کمک می کند. در نتیجه کمبود ید در بدن، پوست ممکن است پوسته پوسته و خشک شود. ید در بدن به تعریق کمک می کند و سلول های پوست را هیدراته نگه می دارد، بنابراین کمبود ید ممکن است منجر به تعریق کمتر و خشکی پوست شود.

6. احساس سرما

احساس سرما یکی از علائم شایع کمبود ید است. ید به بدن کمک می کند تا گرما تولید کند، بنابراین سطوح پایین ممکن است باعث ایجاد احساس سردی غیرعادی در شما شود. طبق مطالعات، بیش از 80 درصد از افرادی که سطح هورمون تیروئیدشان پایین است، این احساس را دارند.

از آنجایی که هورمون های تیروئید به کنترل میزان متابولیسم کمک می کنند، سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند باعث کند شدن آن شود. متابولیسم کند گرمای کمتری تولید می کند. که ممکن است شما را بسیار سرد کند.

7. تغییرات در ضربان قلب

کمبود ید ممکن است ضربان قلب را کاهش دهد. ضربان قلب تعداد ضربان قلب در دقیقه است. این وضعیت می تواند باعث ضعف، خستگی، سرگیجه و خطر غش شود.

8. مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن

کمبود ید در هر سنی می تواند باعث مشکلاتی در یادگیری و به خاطر سپردن شود. یکی از دلایل احتمالی این امر ممکن است رشد و تکامل ناکافی مغز باشد. هورمون های تیروئید به رشد و تکامل مغز کمک می کنند. به همین دلیل کمبود ید که برای ساخت هورمون های تیروئید لازم است می تواند رشد مغز را کند کند.
مطالعه ای که روی بیش از 1000 بزرگسال انجام شد نشان داد که افرادی که سطح هورمون تیروئیدشان بالاتر است در تست های یادگیری و حافظه بهتر از افراد با سطوح پایین تر هورمون تیروئید عمل کردند.

9. مشکلات دوران بارداری

زنان باردار در معرض خطر بالای ابتلا به کمبود ید هستند. بنابراین دریافت ید کافی برای زنان باردار و شیرده اهمیت ویژه ای دارد. کمبود ید در دوران بارداری عوارض جانبی جدی به خصوص برای کودک ایجاد می کند که از جمله آنها می توان به: توقف رشد فیزیکی و توقف رشد مغز اشاره کرد. علاوه بر این، کمبود شدید ید ممکن است خطر مرده زایی را افزایش دهد.

10. عادت های قاعدگی سنگین یا نامنظم

کمبود ید باعث قاعدگی نامنظم یا خونریزی شدید در زنان می شود. با توجه به اینکه ید برای ساخت هورمون های تیروئید ضروری است، این نیز تا حدی با سطوح پایین هورمون تیروئید مرتبط است. در یک مطالعه، 68 درصد از زنان با سطح هورمون تیروئید پایین، دوره های قاعدگی نامنظم و سنگینی داشتند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا