مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

چگونه حکم جلب مزاحم تلفنی را بگیریم؟

تبلیغات بنری

به گزارش یستا حمید شرفکین وکیل اصلی دادگستری می گوید: بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی تداخل تلفن جرم محسوب می شود.

بر اساس این ماده، هرکس از طریق تلفن یا سایر وسایل ارتباطی برای مردم ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر استفاده از سیستم های شرکت مخابرات، به حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می شود. همچنین بر اساس تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت های مخابراتی ایران، خط تلفن هکر برای بار اول به مدت یک هفته، برای بار دوم به مدت 3 ماه و برای بار سوم به طور دائم قطع می شود.

وی می گوید: باید به این نکته اشاره کرد که برای ایجاد مزاحمت تلفنی نیازی به گفتن چیزی یا چیزی نیست و آزار و اذیت منوط به گفتن کلمات یا عباراتی از طرف مرتکب نیست، بلکه در بسیاری از موارد صرفاً بدون رد و بدل کردن کلمه تماس برقرار می کند. موارد مزاحمت تلفنی محسوب می شود. بنابراین رفتارهایی مانند تماس و قطع یا تماس و سکوت به خصوص در ساعاتی مانند نیمه شب می تواند منجر به آگاهی از این جرم شود.

این وکیل دادگستری می گوید: لازم به ذکر است که ابزار ارتکاب این جرم محدود به تلفن ثابت و همراه و سایر وسایل ارتباطی مانند پیجر، رادیو، فکس، ایمیل و رایانه است. بنابراین نیازی به ایجاد مزاحمت با الفاظ رکیک و تهدیدآمیز نیست.

پیگرد آزار و اذیت تلفنی از طریق ارتباطات و دادستان عمومی

شیروکین می گوید: مزاحمت تلفنی چیزی است که می توان از طریق شرکت مخابرات و دادستانی پیگیری کرد. اگر هویت فرد آزاردهنده برای شما مشخص نیست، کلمه “ناشناس” یا “ناشناس” در قسمت شکایت نوشته می شود.

عنوان مجرمانه این شکایت به این شرح است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا پیام تلفنی». در صورت وجود توهین، شاکی نیز می تواند تقاضای «اعاده حیثیت» کند. در مرحله بعد شکایت به شعبه قضایی یا بازپرسی ارجاع می شود. در این مرحله شعبه مذکور برای تکمیل تحقیقات به کلانتری نامه می نویسد.

سپس کلانتری شماره تلفن شکایت را استعلام می کند و نامه مذکور برای ردیابی خط تلفن مورد نظر به اداره حقوقی ارتباطات ارجاع می شود و پس از شناسایی صاحب خط تلفن، فرد نامبرده به دادسرا احضار می شود. دفتر تحقیقات را آغاز می کند.

لازم به ذکر است در صورت عدم حضور فرد در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری برای بار دوم اخطاریه و در نهایت در صورت عدم حضور برای بار سوم در صورت عدم حضور وی. ظاهر شود. در صورتی که شاکی ادله جرم را محکم بداند حکم به او صادر می شود.

اثبات جرم مزاحمت تلفنی

برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر دلایل کلی اثبات جرایم از قبیل: اقرار، شهادت شاهد و … می توان از زبان اماراتی مانند صدای ضبط شده مزاحم استفاده کرد. استفاده از شواهد با کمک وکیل آسان تر خواهد بود.

منبع: الهمشهری آنلاین

تبلیغات بنری