مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

عراقچی: ما تهدیدی برای همسایگان خود در منطقه‌ خلیج فارس و فراتر از آن نیستیم

تبلیغات بنری

به گزارش یستاآقای عباس عراقچی ضمن اعلام اینکه ایران برای حفظ و دفاع از منافع، تمامیت ارضی و مردم خود هیچ محدودیتی قائل نیست، در سفرهای اخیر منطقه ای تاکید کرد که توان دفاع و پاسخگویی ایران به کسانی که قصد حمله به ایران را دارند، خارجی توصیف شده است. احزاب متن این گفتگو به شرح زیر است:

آقای عراقچی! شما در سفرهای اخیر خود به کشورهای منطقه دیدارهای مهمی با سران این کشورها داشتید که مورد تقدیر رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. در این دیدارها چه هشداری درباره احتمال همکاری آنها با رژیم صهیونیستی در تهدید ایران دادید و این هشدارها از نظر شما چه تأثیری بر روند حوادث دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم ترین. ما در این سفرها مواضع جمهوری اسلامی ایران را در مسائل منطقه و دفاع از خود و دفاع از محور مقاومت به صراحت ارائه کردیم و اینکه جمهوری اسلامی ایران در عزم خود و مسیری که در آن قرار دارد جدی است. گرفتن از مردم فلسطین حمایت می کند و به مقابله جدی با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. این نوسانات در چهار دهه گذشته افزایش یافته و هیچ تاثیری بر عزم جمهوری اسلامی ایران ندارد. به همین ترتیب دفاع از خود و انتقام جویی ایران از کسانی که قصد حمله به ایران را دارند نیز به همین ترتیب برای همه اینها تعبیر شد و اینکه بهتر است کسی برای تضعیف اراده و اراده ملت ایران تلاش نکند. . جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود. این پیامی بود که به همه این کشورها فرستاده شد. علاوه بر پیام، نیاز به کاهش تنش و ایجاد روابط حسن همجواری است.

ما به آنها گفتیم همانطور که جمهوری اسلامی ایران مرد جنگ است، در مقابل همسایگان خود نیز مرد صلح است. ما تنش نمی خواهیم ما تهدیدی برای همسایگان خود در منطقه خلیج فارس و فراتر از آن محسوب نمی‌شویم. حساب رژیم صهیونیستی جدا است و حساب قدرت های خارج از منطقه جدا است، اما ما در سیاست همسایگی که از دولت قبلی شهید رئیسی شروع شد کاملا جدی هستیم و به همین دلیل دیپلماسی کاملاً همه جانبه را در این زمینه انجام دادیم. این سفرها که به اعتقاد من نتایج خاص خود را دارد که آن نیز نشان داد.

آقای وزیر! حدود عزم جمهوری اسلامی ایران برای حفظ منافع و تمامیت ارضی کشور چیست؟ آیا برخی زمزمه های ریاکارانه و دعوت به خویشتن داری در ایران تاثیری در کاهش مجازات رژیم متجاوز دارد؟

من فکر می کنم ما ثابت کرده ایم که هیچ محدودیتی برای عزم ما برای دفاع از خود وجود ندارد. ما این را در جنگ هشت ساله با رژیم صدام و در مقابل خصومت آمریکا در سال های گذشته نشان دادیم. در مقابل تحریم های آمریکا و در هر حادثه ای که رخ داد، ثابت کردیم که برای دفاع از مردم خود محدودیتی قائل نیستیم. ما از خاک و میهن خود دفاع خواهیم کرد. ما از آرمان های جمهوری اسلامی دفاع خواهیم کرد و پای همه این آرمان ها خواهیم ایستاد. من فکر می کنم تمام جهان این را دیده است. آخرین نمونه آن عملیات صادق یک و دو است که با قاطعیت انجام شد و جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران با تمام عواقب آن با قدرت مواجه شدند.

– به عنوان آخرین سوال جناب دکتر! عملیات صادق 1 و صادق 2 چه تأثیری در تقویت قدرت دیپلماتیک کشور و پرکردن دست دیپلماتیک دارد؟

ببینید دیپلماسی در درجه اول بر مولفه های قدرت داخلی متکی است. البته خود دیپلماسی می تواند قدرت تولید کند، اما پیشرفت دیپلماسی بستگی به این دارد که این دیپلماسی به کدام مولفه های قدرت در داخل کشور تکیه کند. دیپلمات ها به شدت به آنچه قدرت داخلی نامیده می شود باز می گردند. البته این قدرت داخلی می تواند قدرت نظامی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی یا قدرت بلاغی باشد. گفتمان های تولید شده توسط جمهوری اسلامی یکی از مولفه های قدرت آن است. و البته علاوه بر صنایع دفاعی و سلاح های دفاعی آن; همه اینها همان چیزی است که یک دیپلمات قوی را وارد عرصه می کند و به دیپلماسی برای رسیدن به اهدافش به اصطلاح قدرت می بخشد. البته در جریان حرکت، خود دیپلماسی هم می تواند قدرت تولید کند; یعنی خود می توانست به یکی از مولفه های قدرت در کشور تبدیل شود. عملیات صادق 1 و 2 که جلوه کامل دیگری از اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود بود که به نظر من موتور محرکه سیاست خارجی ما بوده و خواهد بود انشاالله.

منبع: خامنه ای

تبلیغات بنری