مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

خودمراقبتی؛ نیازمند دو عنصر سواد سلامت و سواد رسانه است

تبلیغات بنری

به گزارش یستادکتر حسن محمودی مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در دنیای امروز خودمراقبتی در گرو فرهنگ سلامت رسانه و فرهنگ سلامت است، گفت: فرهنگ سلامت مهارت ها را توصیف می کند. و شایستگی هایی که افراد را قادر می سازد به اطلاعات بهداشتی دسترسی داشته باشند، درک کنند و از آنها استفاده کنند تا تأثیر مثبتی بر سلامت خود و افراد در محیط های اجتماعی داشته باشند.
وی خودمراقبتی را توانایی افراد در حفظ سلامت و تصمیم گیری آگاهانه در مورد مسائل بهداشتی اعلام کرد و گفت: خودمراقبتی افراد را به عنوان عوامل فعال در حفظ سلامت خود معرفی می کند و این شامل فعالیت های گسترده ای از جمله ارتقای سلامت و ارتقاء سلامت می شود. پیشگیری از بیماری بیماری ها و خودمراقبتی در بیماری های مزمن، مراقبت از افراد وابسته و توانبخشی.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه خودمراقبتی در دنیای امروز به مفاهیم فرهنگ رسانه ای و آموزش سلامت بستگی دارد، گفت: سواد سلامت مهارت ها و شایستگی هایی را توصیف می کند. افراد را قادر می سازد تا به اطلاعات بهداشتی دسترسی داشته باشند، درک کنند و از آنها استفاده کنند تا تأثیر مثبتی بر سلامت خود و افراد در محیط های اجتماعی داشته باشند.
وی ادامه داد: در دنیای دیجیتال امروز، داشتن مهارت هایی مانند سواد دیجیتال، جستجوی اطلاعات موثق در حوزه سلامت، ارزیابی صحت اطلاعات در شبکه های اجتماعی و استفاده بهینه از اپلیکیشن های سلامت، برای دستیابی به اطلاعات سلامت ضروری است. این مهارت ها به افراد کمک می کند تا به اطلاعات دقیق و به روز دسترسی داشته باشند و در مورد سلامتی خود تصمیمات آگاهانه بگیرند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ رسانه ای مهارتی است که به افراد در شناخت، تحلیل و ارزیابی انواع رسانه ها و محتوای آنها کمک می کند، گفت: فرهنگ رسانه ای مانند یک رژیم غذایی هوشمندانه است که به ما کمک می کند اطلاعات مفید و قابل اعتماد را به دست آوریم و آن را از نادرست و گمراه کننده تشخیص دهیم. اطلاعات
محمودی افزود: در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات سلامت به راحتی امکان پذیر شده است، اما توانایی ارزیابی این اطلاعات و تصمیم گیری صحیح نیازمند سواد سلامت و سواد رسانه ای است.
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: خودمراقبتی موفق مستلزم دو مولفه اساسی سواد سلامت است و سواد سلامت به افراد کمک می کند تا اطلاعات درستی از سلامت خود داشته باشند و آگاهانه تصمیم بگیرند. سواد رسانه ای نیز به آنها کمک می کند تا این اطلاعات را از منابع قابل اعتماد و قابل اعتماد به دست آورند.
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: برای ارتقای سطح سلامت مردم، مدیران و برنامه ریزان حوزه سلامت باید بر توانمندسازی مردم در حوزه سواد سلامت و رسانه تمرکز کنند. سواد. دانشگاه ها به عنوان مراکز آموزش عالی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.
محمودی گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان (واحد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت) نیز با آغاز طرح ملی خودمراقبتی، طرح خودمراقبتی را در سطح شهر و روستا در پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت اجرا کرد. وی از سال 2014 به منظور توانمندسازی افراد و خانواده ها در قالب برنامه سفیران سلامت خانواده و داوطلبان سلامت، خودمراقبتی جامعه را در قالب یک برنامه خودمراقبتی سازمانی و اجتماعی اجرا کرد.
وی افزود: خودمراقبتی زیربنای تمامی برنامه های واحدهای مختلف معاونت بهداشت از جمله بیماری ها، سلامت جمعیت و خانواده، سلامت روان و تغذیه و بهداشت دهان و دندان است. با توجه به راهبردهای خاص هر واحد، اقدامات لازم را برای برنامه توانمندسازی و خودمراقبتی خدمت گیرندگان در سطح پیشگیری ارائه می کند.
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از جمله برنامه های خودمراقبتی در مهرماه سال جاری می توان به برنامه هفته سلامت سالمندان، طرح آگاهی از سرطان پستان، خودمراقبتی، روز جهانی قلب و سلامت خانواده.

منبع: خبرگزاری فارس

تبلیغات بنری