مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

افزایش نرخ بیکاری با نیروی کار فاقد مهارت

تبلیغات بنری

به گزارش یستا عدم موفقیت آن دسته از افرادی که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک دانشگاهی نمی توانند وارد بازار کار شوند و در نهایت با خطرات و مشکلات فراوانی مواجه شوند، یکی از دغدغه های اصلی کشور امروز است.

با محاسبه تاخیر چندین ساله برای اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار از زمان شروع تحصیلات عالی تا تاخیر پس از فارغ التحصیلی، یک فرد دارای مدرک لیسانس بین 2 تا 4 سال در جستجوی شغل می باشد که باعث ایجاد مشکل می شود. یک نوع عقب ماندگی در بازار کار این امر به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی صادق است. این موضوع آنقدر به معضل بزرگی تبدیل شده است که به گفته برخی از مقامات دولتی شاهد نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی ده برابر بیشتر از دارای مدرک بوده ایم.

اگر بخواهیم به عوامل مهم بیکاری فارغ التحصیلان اشاره کنیم، عدم توجه دولت ها به ضرورت ساماندهی دوره های دانشگاهی، عدم کنترل حجم اشتغال متقاضیان تحصیلات عالی، ناتوانی در جهت دهی جوانان به سمت فراگیری رشته های تخصصی. مورد نیاز آموزش عالی، کشور و تمایل و تشنگی شدید برای اخذ مدارک عالی دانشگاهی از بعد جامعه و نیز انزوای دانشگاه ها، بدون توجه به لزوم تطبیق تحصیل با نیازهای روزمره کشور، صدها هزار جویندگان کار در کشور کشور به دلیل کمبود توانمندی، مهارت و تجربه مورد نیاز صنعت، موجب طولانی شدن صف فارغ التحصیلان بیکار شده است.

البته اگر نخواهیم هیچ مسئولی را متهم به کار نکردن یا بی پروایی و قضاوت بر اساس واقعیات موجود کنیم، باید اذعان کنیم که مدارک دانشگاهی هیچ گاه با نیازهای بازار کار همخوانی نداشته است و در حال حاضر شاهد بسیاری از فارغ التحصیلان هستیم. علوم انسانی که یا بیکار هستند یا در شغل های جعلی کار می کنند هیچ ربطی به تحصیلاتشان ندارد.

حامد حاج اسماعیلی از فعالان بازار کار با تاکید بر اینکه داشتن مهارت و کسب حرفه برای دستیابی به کار مهم و ضروری است، گفت: باید بازنگری در حوزه قوانین به ویژه در حوزه آموزش و پرورش در سازمان ها صورت گیرد نهادها سازمان‌ها، بررسی‌ها، دوره‌های آموزشی و بازآموزی معمولاً بسته به شرایط، نیازها و تغییرات در محیط کسب‌وکار در همه جا مؤثر هستند.

وی ادامه داد: دولت به طور کلی موظف است بخشی از این آموزش ها را که دولت اجرا کرد در دانشگاه های علمی و کاربردی، در مراکز آموزش عالی و آموزشگاه های کارآفرینی و البته در مراکز فنی و حرفه ای اجرا کند.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه با توجه به انتقادات وارده به قانون کار، این قانون در راستای توسعه آموزش های مورد نیاز بازار کار و تربیت نیروی ماهر از انعطاف لازم برخوردار است، تصریح کرد: اگر نیروی کار بر اساس نیازهای مهارتی باشد. کارگاه است و اگر نتواند مهارت های خود را به روز کند، ممکن است کارفرما از کار با او منصرف شود. به عبارت دیگر در شرایط کار و تولید تخصصی امروزی، حضور کارگر در فضای کار و به روز رسانی مهارت های خود را ضروری می دانند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: نزدیک به دو دهه است که دانشگاه ها از طریق برنامه درسی که امکان اشتغال دانشجویان را در بازار کار پس از فارغ التحصیلی فراهم می کند و حتی دانشکده های متخصص در این زمینه با همکاری موسسات آموزش عالی، جوانان را در حوزه دانش تربیت می کنند. مراکز آموزشی، تولیدی و صنعتی ایجاد شد.

این کارشناس بازار کار گفت: در این مورد بالا بودن نرخ بیکاری با مشکلات دیگری در بازار کار مرتبط است. در واقع طی دهه های گذشته، توسعه بازار کار برای جذب کارگران جوان، به ویژه فارغ التحصیلان، مورد توجه کافی قرار نگرفته است. واردات فناوری‌های جدید و همچنین آموزش مهارت‌های مدرن برای استفاده از این دستگاه‌ها و روش‌های تولید جدید، توجه کافی را به خود جلب نکرده است.

منبع: تسنیم

تبلیغات بنری