به گزارش یستابا تقدیم پرونده سازش و تناسب به مجلس نمایندگان و قرار گرفتن تناسب و برابری در حقوق مستمری بگیران از کلیه صندوق ها در دستور کار کمیسیون های سه گانه اقتصادی و اجتماعی و بودجه مجلس، به نظر می رسد مراحل نهایی انجام شود. برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است و دوره انتظار بازنشستگان تامین اجتماعی و لشگری باید پس از سال ها بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه تکمیل می شد. اما با وجود این شرایط، احزاب هستند که نشان میدهند قطار تناسب و برابری در حقوق بازنشستگان هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده است. اتفاقات و اظهارنظرهایی در حاشیه تناسب مطرح می شود که نشان می دهد هنوز در خصوص جزئیات اعمال جذب و تناسب در کشور شفاف سازی نشده است.
دعوت از وزیر کار و مدیران عامل کلیه صندوقهای بازنشستگی کشور از سازمان تأمین اجتماعی گرفته تا سایر صندوقهای دولتی و عمومی و مسئولان مرکز پژوهشهای شورا و دفتر محاسبات ملی به شورا و کمیتههای مربوطه با توجه به تناسب حقوق بازنشستگان، نوید توسعه جدی در حوزه مدیریت سازمانی بوده است. با همه این شرایط سازمان تامین اجتماعی که قرار بود از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده منابعی از محل بازپرداخت بدهی های دولت و سایر وجوه دریافت کند تا بتواند حقوق بازنشستگان را تعدیل و یکسان کند. با مشکلات مالی مواجه هستند چرا که این مشکلات منابع منجر به تاخیر در اجرای این پروژه ها شده است.
در آستانه آغاز سال جدید و پس از سانحه ای که برای رئیس جمهور شهید رخ داد، دولت قبل در شرایطی نبود که بتواند این طرح را اجرا کند که باید از ابتدای سال بر اساس دستور العمل اجرا می شد. مجلس نمایندگان . اما در آستانه انتخابات مبالغی را به منظور تناسب به مستمری بگیران پرداخت کرد. اما وظیفه اجرای کامل این طرح بر عهده دولت چهاردهم بود.
البته در این دولت، هیأت ها، مدیران گذشته و حال و سازمان برنامه و بودجه مقاومت می کنند. اما این مقاومت ها بر اساس ادعای کمبود منابع نیست، بلکه بر اساس ادعای کمبود مقررات، کار کارشناسی باقی مانده و زمان بندی اجرای پروژه است.
به ویژه در حوزه مقررات تامین اجتماعی، مدیران می گویند به دلیل عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در سال 1403 کمبود منابع وجود دارد و از اجرای این طرح بی توجهی می کنند.
این در حالی است که احمد فاطمی (عضو کمیسیون اجتماعی شورا) چندی پیش به بازنشستگان خبر خوشی داد و گفت: این روزها همچنان به پرداخت معوقات سه ماهه دوم سال به بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه می دهیم. مشکل اصلی در بحث تامین اعتبار این بود که معاون رئیس جمهور اخیرا دستور تخصیص اعتبار لازم را بر اساس قانون بودجه برای واریز آن به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی صادر کرد واریز اعتبارات لازم از سازمان برنامه و بودجه.
وی افزود: معوقات تسویه حساب تا پایان شهریورماه جاری به بازنشستگان شهروندی واریز شده است. مبالغ مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی باید در اسرع وقت واریز شود و طبق پیگیریها حداکثر تا دو ماه آینده این مبالغ به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.
اما مشخص نیست این مبلغ در قالب سه میلیون تومان مجدد واریز می شود یا تنها 40 درصد تناسب انجام می شود. زیرا فرمول تامین اجتماعی، برابری ملی و ارتش یکی است.
آنچه مشهود است اظهارات خودی ها در صندوق دولتی است که علت تاخیر در تنظیم برنامه و بودجه اجرای طرح تناسب را فقدان دلایل فنی از جمله عدم تکمیل زمان بندی از دستورات مردمی عنوان کرده اند. بهانه ای کاملا غیرقابل قبول برای چنین سازمانی با گذشت هفت ماه از سال جدید، بازنشستگان تامین اجتماعی امیدوارند به سرنوشت مبهم فنی مستمری بگیران کشور دچار نشوند.
این شبهه در بین بازنشستگان تامین اجتماعی که همیشه در انتهای صف توزیع ثروت و حقوق می ایستد همیشه وجود دارد و این بار تاخیر در یکسان سازی حقوق کشوری و لشکری این حس را تشدید کرده است.
یکی از موضوعات حساس این روزها بحث در مورد میزان و شکل اجرای تناسب و جذب است. طبق اعلام اولیه تنها 800 هزار بازنشسته مشمول این طرح می شوند. علاوه بر این، شنیده های مسئولان صندوق و افراد فعال در سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که مستمری بگیران نباید زیاد خوش بین باشند و مبالغ واریزی بازنشستگان زیاد نباشد!
مقامات باید به اصل تناسب متقاعد شوند. فرمول محاسبه را بعداً مشخص کنید …
اما علی دهقان کیا (رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) در این زمینه و با توجه به آخرین تحولات این اقدام می گوید: تا جایی که اطلاع داریم هنوز چیزی به سازمان بازنشستگان ارائه نشده است. کمیته های پارلمانی در موضوع تناسب تامین اجتماعی. اما موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان از محل اعتبارات کشوری و ارتش در برنامه های کمیته ها مطرح شد.
وی افزود: بحث اصلی برنامه هفتم توسعه برای مستمری بگیران سایر سطوح قانونی است. با این حال روز یکشنبه 8 مهرماه با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جلسه ای برگزار کردیم تا موضوع را بررسی کنیم.
دهگانکیا با اشاره به شایعه ای مبنی بر اینکه “میزان پرداختی ناشی از تعدیل تناسبی زیاد نیست و مستمری بگیران کشوری و تامین اجتماعی نباید به این موضوع خرسند باشند” اشاره کرد و گفت: مشکل اینجاست که ابتدا باید مسئولان را متقاعد کنیم که اصل پرداخت متناسب را بپذیرید و بعداً در مورد فرمول و شکل آن صحبت کنیم.
شرکت های دولتی به جای واگذاری به تامین اجتماعی خصوصی می شوند!
البته مهرداد دارانی (کارشناس تامین اجتماعی و عضو شورای اجرایی و کمیته بیمه خانه کارگر) در این خصوص گفت: بازنشستگان باید نسبت به نحوه محاسبه تناسب روشنگری کنند تا موضوع را دقیقا متوجه شوند. موضوع کمبود منابع برای اجرای تناسب به عنوان یک شایعه مطرح شده است. اما موضوع اصلی این است که افزایش یک درصدی ارزش افزوده طبق قانون تنها منبع یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری است و قانون و دولت از تناسب بین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حمایت نکرده اند. . تنها چیزی که مطرح شد این بود که دولت موظف شد بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد تا منابع لازم برای تطبیق را تامین کند!
وی افزود: در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی نیز منبع تناسب در نظر گرفته شد و تنها وصول بخشی از بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی لحاظ شد. اما این منابع درج شده در بودجه 1403 هنوز محقق نشده است. بر اساس قانون بودجه امسال حجم بدهی های معوق بین 90 تا 120 هزار میلیارد تومان است که حتی در نیمه دوم سال نیز پرداخت نشده است. تنها کاری که دولت باید در ماه های باقی مانده برای تامین اجتماعی انجام دهد این است که نقدشوندگی ترین شرکت ها را از محل رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند تا تامین اجتماعی به بورس منتقل و به ریال تبدیل شود. ذخایر و حقوق بازنشستگان برای دستیابی به تناسب افزایش می یابد.
این کارشناس تامین اجتماعی تصریح کرد: فکر می کردیم که فرآیند واگذاری برای دولت زمان ببرد اما بعدا متوجه شدیم که هنوز اراده کافی وجود ندارد. سه ماه زمان زیادی برای اجرای تناسب است. ما از دولت می خواهیم تا زمانی که منابع لازم برای تطبیق جمع آوری شود، پیگیری کند. اما روندی که می بینیم این است که دولت املاک دارد اما آن را به بخش خصوصی می دهد و بدهی را رد نمی کند. به عنوان مثال یکی از معادن خراسان رضوی اخیرا تحت مدیریت ایمدرو و سازمان توسعه و نوسازی بود که قرار بود به جای واگذاری به شستا به دلیل این حجم عظیم بدهی به بخش خصوصی واگذار شود. دقیقا همین اخبار ناامید کننده است. سایر صندوق ها نیز با وجود تامین منابع عقب افتاده اند.
الدرانی در پایان گفت: دولت شرکت ها و املاکی دارد اما نمی خواهد به ما بدهد. این در حالی است که فشار نمایندگان مجلس بر کمیسیون های دولتی چندان موثر نخواهد بود و باید در درون خود دولت عزمی وجود داشته باشد تا رئیس جمهور و معاون اول او شخصاً برای تسویه منابعی که حجم زیاد و کندی در حدود دارد تلاش کنند. 100 هزار میلیارد تومان.
بازنشستگان کم ندارند…
مازیار جیلانژاد (فعال کارگری) در این خصوص با اشاره به اینکه بازنشستگان در صورت عدم تناسب از حقوق خود محروم نمی شوند، گفت: تناسب و اسکان در راستای اجرای اصل 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. . ایران و نیز ماده 41 قانون کار و ماده 96 قانون تامین در کشور پیشنهاد و اجرا می شود و با رعایت اصول 19 و 20 قانون اساسی اگر آن سه قانون و اصل را در نظر بگیریم . این طرح باید برای همه بازنشستگان بخش ملی و خصوصی و همچنین همه آنها اعم از حداقل دستمزد و سایر سطوح اعمال شود.
وی افزود: دولت ها در قانون تناسب گفتند که حقوق مردم باید برابر و متناسب باشد تا درآمد من به عنوان یک بازنشسته بعد از سه سال به 90 درصد درآمد شما به عنوان کارگر برسد. یعنی اگر کارگر ماهر باشم و با حقوق 20 میلیون تومانی سایر سطوح مزدی بگیرم، به عنوان بازنشسته هم رده باید بعد از سال 1405 18 میلیون تومان مستمری بگیرم وظیفه دولت در سال جاری این است که 40 درصد از این مبلغ به حقوق کارمند نزدیک شود در سال های بعد 30 درصد افزایش می یابد. بنابراین بقیه بازی های اعداد برای دولت مناسب نیست.
جیلانژاد در پاسخ به برخی مدیران صندوق ها و دولت ها که میزان حقوق بازنشستگان را کم می دانند و از بازنشستگان می خواهند برای وصول این مبلغ ناچیز تلاش و فشار نکنند، گفت: اگر مبلغ بسیار ناچیز است، دولت نباید مشکلی داشته باشد. در پرداخت آن ضمناً، اگر اجرای قانون برنامه هفتم توسعه منوط به رسیدن مستمری به 90 درصد حقوق یک کارمند هم پایه باشد، مبلغ آن زیاد است.
این فعال حقوق بازنشستگان تأیید کرد: بحث های مطرح شده از سوی دولت از جمله «فقط سایر سطوح را شامل می شود»، «تنها 800 هزار نفر می توانند از تناسب و برابری بهره مند شوند و…» مبنای قانونی ندارد و آیین نامه ساختگی است. . مبنای برابری و تناسب برای همه بازنشستگان است. اگر غیر از این بود، با فلسفه تناسب منافات داشت. زمانی که در سال های اخیر به عنوان بازنشستگان جمع می شدیم و مطالبات را مطرح می کردیم، هدف ما این نبود که بازنشسته ای که سقف 25 یا 30 میلیون تومانی دریافت می کند چند میلیون تومان بیشتر دریافت کند، بلکه هدف ما بهبود معیشت بازنشستگان بود. فرد محدودی که 7 میلیون تومان مستمری گرفت! بدون این ماده 96 قانون تامین اجتماعی، مستمری نمی تواند به حداقل یک زندگی مناسب برسد.
این فعال کارگری بیان کرد: طرح موضوعاتی از جمله محدودیت تعداد افراد مشروط به تناسب بیشتر برای تقسیم بین ردیف مستمری بگیران فعلی است. خود تامین اجتماعی که در بخشی از حوزه های مدیریتی خود از مدیریت مافیایی آسیب دیده است دقیقاً این مشکل را دارد. هیچ کس حق ندارد بازنشستگان را جدا کند و بین حداقل دستمزد و سایر سطوح تقسیم کند.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه کشوری و لشکری گفتند در ازای افزایش یک درصدی سهم ارزش افزوده باید 80 هزار میلیارد تومان هزینه شود. محاسبه کردیم و دیدیم که رقم تجمعی ممکن است بیش از 150 هزار میلیارد تومان باشد. با توجه به حجم معاملات و نقدینگی زیاد، هر فرد چیزی در کشور خریداری می کند که یک درصد آن برای بازنشستگان است. دولت موظف است به طور متناسب از بازنشستگان تامین اجتماعی از یک منبع حمایت کند زیرا این مبلغ از همه ایرانیان اخذ می شود. چون این پول از جیب همه بیرون می آید.
جیلانژاد گفت: از مجلس پیگیری می کنیم و انتظار شفاف سازی داریم: این یک درصد ارزش افزوده کجا بود که پرداخت نشد و چه شد؟ تا تعیین تکلیف حق الناس پیگیری های خود را در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور ادامه خواهیم داد. باید مشخص شود که این پول ها کجا خرج می شود!
منبع: ایلانا
اخبار بازنشستگان را در اینستاگرام تماشا کنید
مطالب مرتبط
افغانستان و ایران تفاهمنامه اتصال شبکههای اینترنت امضا کردند
آیا مدارس اصفهان فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟
خروج نیروهای فرانسوی از جمهوری چاد (یکم دی ۱۴۰۳)