ریحان الموسوی یستا; نمایش «بیسکویت های مادر» به نویسندگی و کارگردانی امین بشاش اثری ملودرام و روانشناختی است که این روزها در تماشاخانه شمایل عرضه می شود. این تماشاخانه شامگاه شنبه در هفدهمین شب اجرای خود میزبان اهالی فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه بود و امشب به کار خود پایان می دهد. نشست نقد و بررسی این تئاتر با حضور کارگردان، طراح و آهنگساز اثر، آقای محمد مداح حسینی، استاد دانشگاه و احسان روحی، کارگردان، بازیگر و منتقد تئاتر برگزار شد.
با زبان هنر مسئله طراحی کنید
امین بشاش، دانشجوی سینما که اولین تجربه کارگردانی خود را تجربه می کند، در ابتدای این نشست گفت: در این اثر سعی کردم به سوالات، مسائل و دغدغه هایی که در ذهن من و افراد آن می چرخد بپردازم. . تماس بگیرید. بله، آن را مطرح می کنم تا ببینم مخاطب چه پاسخی برای آنها دارد.
وی افزود: ویرایش متن این اثر حدود سه ماه زمان برد. تشکیل گروه هفت ماه طول کشید و در طول کار با مشکلاتی مواجه شدیم. سه تن از بازیگران سه ماه قبل از نمایش به ما ملحق شدند و علیرغم تمرینات گسترده، بازیگران و عوامل با اشتیاق بی دریغ به کار خود ادامه دادند.
جادوی ترکیب موسیقی و ارائه
بهرام ابرشی طراح و آهنگساز نمایش «بیسکویت مادر» در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تلفیق موسیقی و اجرا برایم همیشه جذاب بوده است، گفت: با کمک امین بشاش کارگردان این نمایش توانستم این کار را انجام دهم. کار دهم حدود 60 درصد از موسیقی در این اثر نوشته شده است و بقیه انتخاب شده است. وی از موسیقی و حرکت به عنوان دو موضوع جالب یاد کرد و افزود: همیشه دوست داشتم اگر روزی در تئاتر حضور پیدا کردم، موسیقی من نه تنها صحنه را تغییر دهد، بلکه نوعی زیبایی در حرکات بازیگران ایجاد شود. در این زمینه تمرینات ریتمیک زیادی با بازیگران انجام دادیم.
لزوم توجه به مفهوم خلاقیت در تئاتر
احسان روحی کارگردان، بازیگر و منتقد تئاتر با بیان مفهوم خلاقیت در کار نمایشی گفت: انجام یک کار ساده تا مرحله ایجاد سبک را می توان خلاقیت تلقی کرد. به همین ترتیب، همه آیتم ها می توانند خلاقیت را در خود داشته باشند. تناسب این موضوع با هنر تئاتر، علاوه بر اندیشه، تفکر، ذهن خلاق، دانش نویسنده، کارگردان و غیره نیازمند الزاماتی است که به شناخت اثر نیز مربوط می شود. روحی رساندن معنای اثر به مخاطب را نتیجه تلفیق همه عناصر در یک اثر دانست و گفت: تلاش کارگردان در ارائه «بیسکویت مادر» این است که به سمت خلاقیت حرکت کند.
اما شکل گیری آن موضوع بحث های زیادی است. در برخی از قسمت های ارائه متوجه مواردی می شویم که در ذهن نویسنده ای می گذرد که می خواهد در ساختار ارائه و ارائه محتوا خلاقیت نشان دهد، اما به نظر من نتوانسته به هارمونی ثابتی در کار دست یابد. .
وی تصریح کرد: پراکندگی شخصیت ها و عدم ثبات آنها در بین مخاطبان باعث می شود که مخاطب نتواند با هیچ یک از آنها ارتباط برقرار کند. این اثر در بخش زبان نیز پلی فونیک است. نمی دانم زبان ارائه و انواع مختلف آن از جمله شاعرانه، محاوره ای و… قرار است کارگردان از چه زبانی استفاده کند.
شکل گیری شخصیت در زمینه تئاتر
سید محمد مداح حسینی، استاد ادبیات نمایشی دانشگاه اقبال در پایان گفت: نام نمایش «بیسکویت های مادر» برای ما نوعی بیگانگی است که در آن شخصیت ما شکل می گیرد.
وی نکته مثبت در این اثر را نگاه متفاوت به سه مرحله رشد شخصیتی «فرویدی» دانست و گفت: کارگردان این نمایش به سه مرحله رشد شخصیت انسان از دریچه رویا، واقعیت و. کابوس ها . این وظیفه هر منتقدی است که سعی کند آنچه را که روی صحنه می بیند درک کند. در مرحله بعد کیفیت آن را قضاوت کنید. کارگردان نمایش تلاش جسورانه ای داشته است تا زمینه های مختلفی از زندگی ما را نشان دهد که بیشتر آنها در ذهن ما وجود دارد.
مداح حسینی ادامه داد: با داستانی مرموز روبرو هستیم که از ابتدا سوالات زیادی را در ذهن ما ایجاد می کند. از طرفی کارگردان با حرکت نورها، بازی بازیگران، طراحی حرکات و برهم زدن منطق دیالوگ مردم سعی کرد تا حدی تخیل ذهنش را منتقل کند، اما به نظر من نمایش شکست خورد. .
این منتقد بزرگ ترین نقطه ضعف نمایش «بیسکویت های مادر» را تکیه کلام آن دانست و توضیح داد: معمولاً بیست دقیقه ابتدایی نمایش لحظاتی است که باید رسالت خود را با مخاطب مشخص کند. یعنی اینکه مخاطب قرار است چه چیزی را ببیند، چگونه می بیند و چه انتظاراتی را باید برای خود طراحی کرد تا در حین ارائه به آنها پاسخ داده شود.
مطالب مرتبط
استعفای معاون رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی (۲۱ دی ۱۴۰۳)
منطقه آزاد سیستان وارد فاز اجرایی شده است
صفحه نخست روزنامههای کشور – پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳