مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

وضعیت مبهم مسکن در نیمه پائیز

تبلیغات بنری

به گزارش یستا; عدم تعادل مسکن به هفت میلیون واحد مسکونی رسیده است. این موضوع امروز از سوی عباس صوفی نماینده مجلس به نقل از وزارت راه و شهرسازی مطرح شد. تا دو سال پیش تصور می شد کشور با کسری پنج میلیون واحد مسکونی مواجه است و به دلیل اینکه تقاضا برای مسکن نوساز سال به سال در حال افزایش است، سالانه یک میلیون واحد مسکونی در 10 یا 10 سال آینده پس از 15 سال ساخته می شود. سال ها، تولید مسکن به نقطه سربه سر خواهد رسید.

با شروع به کار دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن از مرداد 1400 هجری شمسی در برنامه دولت قرار گرفت. طرحی که براساس آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته می شود. همچنین طی چند مرحله از متقاضیان ثبت نام و هفت میلیون خانوار در این طرح ثبت نام شدند. از این هفت میلیون نفر، پنج میلیون نفر در بررسی های اولیه و یک میلیون و 800 هزار نفر در بررسی های نهایی واجد شرایط مسکن حمایتی شناسایی شدند. این در حالی است که پس از بررسی اولیه مدارک متقاضیان در طرح حمایت از مسکن، یک میلیون و 800 هزار نفر از نظر سکونت یا سابقه مالکیت بر اساس مقررات، دستورالعمل ها و قوانین مسکن مورد تایید قرار نگرفتند. در مورد بقیه به دلیل عدم ارجاع به پرونده آنها رسیدگی نشد. بر اساس بررسی های مرکز تحقیقات شورا، عرضه واحدها در مکانی دور از تقاضا، ابهام در پروژه و ناتوانی مردم در تحمل هزینه های آن از مهم ترین عوامل موثر در عدم پذیرش ملی است. طرح نهضت مسکن

اما به نظر می رسد وضعیت تولید مسکن آنطور که انتظار می رفت پیش نرفت. دولت سیزدهم برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال برنامه ریزی کرد و در پایان کار اعلام کرد که زمین را برای 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی آماده کرده و 500 هزار واحد را افتتاح کرده است.

با پایان یافتن دولت سیزدهم، وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم می گوید از آمارگیری دست برداریم. به نظر می رسد هدف این وزارتخانه تامین مسکن برای متقاضیان موثر باشد. فرزانه صدیق – وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش گفت: تعهدی را که در سال های اخیر انجام دادیم و حدود ۷۸۰ هزار نفر واریز وجه کردند را توضیح می دهم که دولت فعلی را موظف می کند این روند را تسریع کند تا مسکن به آنها تعلق گیرد. طول می کشد و باید با توجه به بودجه تخصیص یافته در این زمینه پیش برویم.

کمبود بودجه برای ساخت و ساز مسکن موضوعی است که در سه سال گذشته از سوی کارشناسان، سازندگان، مسئولان و رسانه ها مطرح شده است، اما طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با استقبال زیادی مواجه شده است. موفقیت کم با دو مشکل پیش آمده: قدرت متقاضیان واقعی و کمبود منابع بانکی و این دو مشکل هنوز حل نشده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در خصوص تحویل مسکن به متقاضیان گفت: متاسفانه در شش ماه گذشته منابع مالی به تسهیلاتی که باید در اختیار متقاضیان قرار می گرفت پمپاژ نشده است. متقاضیان مسکن، خانوارها از بهمن ماه سال گذشته گرفتار رکود هستند و این اتفاق در سراسر کشور رخ داده است.

رکودی که صادق از آن صحبت می کند به طرح نهضت ملی مسکن مرتبط است اما بازار مسکن از رکود در امان نمانده است که دلیل آن گرانی مسکن است. رکودی که آمارهای بانک مرکزی و دلالان املاک تایید شده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در مرداد 1403 هجری شمسی متوسط ​​قیمت هر مترمربع خانه در تهران به 88.5 میلیون تومان رسید که نسبت به سال گذشته 16.8 درصد و نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش داشته است. با در نظر گرفتن تورم عمومی حدود 35 درصد می توان گفت که نرخ رشد قیمت مسکن نصف افزایش تورم عمومی است که نشان دهنده کاهش جذابیت بازار مسکن در سال جاری است.

دو روز پیش کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: نرخ اجاره بها در تهران نسبت به سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش یافته است، اما در بخش خرید و فروش در رکود کامل هستیم با نصف شدن قدرت خرید، اتفاق خاصی در سال دوم نمی افتد. طبق برآوردها، 70 تا 80 سال طول می کشد تا خانه دار شوید.

بازار مسکن به شرایطی رسیده است که تنها افراد متمول قادر به خرید و فروش مسکن هستند. مشاوران املاک می گویند حدود 6 سال پیش ارتباط اقشار پایین جامعه با بازار مسکن به طور کامل قطع شد. از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که امکان ساخت مسکن برای اجاره نشینان و خانواده های کم درآمد وجود ندارد.

اما راه حل چیست؟ سازندگان می گویند حاضرند منابع خود را صرف ساخت مسکن برای متقاضیان واقعی و طبقات پایین کنند، مشروط بر اینکه دولت زمین ارزان یا رایگان یا اجاره به مدت 99 سال در اختیار آنها قرار دهد و قراردادهایی را که با سازندگان منعقد می کند تعدیل کند. در این مدل نیمی از واحدها به سازندگان و نیمی دیگر به دولت اختصاص دارد و هر دو طرف می توانند واحدها را در اختیار ارائه دهندگان طرح ملی مسکن قرار دهند.

راهکار دیگر واگذاری زمین به متقاضیان مصرف کننده در گروه های دو تا چهار نفره است تا به تدریج اقدام به ساخت مسکن کنند. مسکن خودمالکی از طریق واگذاری زمین مدل دیگری است که دولت سیزدهم دنبال کرده است. همه این پیشنهادها و همچنین پیشنهادات دیگر می توانند به تدریج ساخت و ساز را در ماه های آینده تقویت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری