مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

بانک‌ها به‌دلیل محدودبودن منابع، ناچار به مسدودکردن سپرده‌ها هستند

تبلیغات بنری

به گزارش شهران نیوز: محمدرضا جمشیدی، رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه توقیف سپرده های بانکی برای بازپرداخت تسهیلات مغایر با مقررات بانک مرکزی است و چرا بانک ها با وجود این منع قانونی همچنان به انصراف سپرده ها ادامه می دهند، اظهار داشت: بانک ها به دلیل محدود بودن مجبور به انصراف از سپرده های بانکی هستند. منابع، جزو سپرده‌هایی هستند که به مردم تسهیلات می‌دهند و از سر ناچاری این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه بانک ها منابع لازم برای پرداخت این میزان تسهیلات را ندارند، ادامه داد: تسهیلات قرض الحسنه تمام منابع بانک ها را گرفت. سقف تسهیلات بدهی که بانک ها متعهد به پرداخت آن شده اند از منابع بانک بیشتر است و در صورت عدم بازپرداخت این تسهیلات توسط بانک ها جریمه می شوند. بنابراین بانک ها برای بازپرداخت تسهیلات چاره ای جز درخواست توقف سپرده ها ندارند.

دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک ها برای جلوگیری از پرداخت تسهیلات به مردم راه حل دیگری جز مسدود کردن مبلغ برای مدتی ندارند و دیگر قادر به بازپرداخت وام نخواهند بود. بدون نگهداری سپرده ها

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم بالای تسهیلات اعتباری، اگر بانک ها منابعی برای بازپرداخت تسهیلات ندارند و به ناچار سپرده ها را برای ادامه بازپرداخت وام به مردم نگه می دارند، چرا بانک مرکزی چنین قانونی را صادر کرد؟ وی با بیان اینکه بانک ها اطلاعی ندارند گفت: بانک مرکزی از وضعیت منابع بانک های کشور مطلع است اما به دنبال اجرای سیاست های خود است. بانک ها از بانک مرکزی انتظار حمایت دارند اما کمتر شاهد این حمایت ها هستیم.

جمشیدی افزود: انتظار داشتیم بانک مرکزی در بحث جرایم بانکی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی به بخش مسکن از بانک ها حمایت کند. ابتدا اعلام کردند که هر فرد متقاضی تسهیلات مسکن باید در سایت وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کند و در صورت احراز صلاحیت، متقاضی واجد شرایط را برای تشکیل پرونده و دریافت وام به بانک ها معرفی می کند. اگر این افراد به بانک ها مراجعه کنند و بانک ها به آنها وام ندهند، جریمه خواهند شد. اما سامانه وزارت راه و شهرسازی در سال اول راه اندازی نشد

در نیمه دوم سال بعد در بهمن 1401 هجری قمری وزارت راه و شهرسازی این سایت را راه اندازی کرد. اما در اقدامی عجیب مدعی شدند چون بانک ها در سال اول تسهیلات مسکن را پرداخت نکرده اند باید جریمه شوند.

دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری ادامه داد: در همان زمان وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی درخواست کرد که بیش از یک سال است که وزارت راه و شهرسازی سایت ثبت نام را راه اندازی نکرده است. برای دریافت تسهیلات مسکن، بانک ها چقدر وام را پرداخت کرده اند و بانک مرکزی نیز آمارها را به گونه ای اعلام کرد که بانک هایی که وام را پرداخت نکنند مشمول جریمه (پرداخت مالیات) می شوند. فهرستی از بانک ها برای جریمه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد تا 20 درصد از مبلغ تسهیلات مسکونی را به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: در حالی که وزارت راه و شهرسازی برای اخذ وام به بانک ها مراجعه نکرد، امروز بانک ها به دلیل عدم پرداخت وام چندین هزار میلیارد تومان جریمه شدند. بانک مرکزی در این زمینه از بانک ها حمایت نکرد و به دلیل عدم حمایت لازم از سوی بانک مرکزی، بانک ها در معرض این جرایم قرار گرفتند.

جمشیدی گفت: در حالی که بانک ها مجبور به بازپرداخت تسهیلات اضافه برداشت شدند و منابع بانک ها برای بازپرداخت سایر تسهیلات کاهش یافت، شاهد بدهی در بازپرداخت تسهیلات اضافه برداشت هستیم.

منبع: ایلانا

تبلیغات بنری