مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

هشدار وزارت خارجه به اروپا درباره مداخله تفرقه‌انگیز در منطقه

تبلیغات بنری

به گزارش یستا اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تکرار ادعاهای بی اساس درباره جزایر سه گانه ایرانی را به شدت محکوم کرد. این گواه روشنی بر عدم تعهد کشورهای عضو اتحادیه به اصول و اهداف منشور ملل متحد، به ویژه اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دولت‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک ایران خواهند بود و با استفاده از مفاهیم و گزاره های انحرافی یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه کننده درباره آنها، این بخش مهم از ایران است. جمهوری اسلامی ایران جزایر مذکور را جزء لاینفک خاک ایران می داند و ضمن احترام به اصول منشور ملل متحد و رعایت اصل حسن همجواری خود را اعمال می کند. حاکمیت ملی و اختیارات حاکم بر جزایر ایرانی مورد نظر.

با ابراز تأسف از اینکه برخی از کشورهای منطقه به جای تمرکز بر مبرم ترین موضوع کنونی جهان اسلام، منطقه و جهان که ادامه نسل کشی مردم مظلوم فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی است. لبنان گفت: ادعاهای ارضی دروغین علیه کشور همسایه دارند: انتظار می رفت که کشورهای منطقه از فرصت استفاده کنند و با رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برخی از تامین کنندگان اصلی سلاح هستند، نشستی مشترک برگزار کنند. و تجهیزات حمایت سیاسی از رژیم آپارتاید در اسرائیل – برای پاسخگویی به آنها و توقف نسل کشی و تجاوز اسرائیل، و ترغیب حامیان رژیم اشغالگر به خودداری از تبانی با این رژیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بر اهمیت توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرط اعمال حق ذاتی خود در دفاع مشروع و بازدارندگی در برابر تهدیدها و جاه‌طلبی‌های طرف‌های معاند و متخاصم اشاره کرد. وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران با رویکردی مسئولانه و متعهد به اصول و قواعد حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد، تنها از توان نظامی خود برای حفظ امنیت و ثبات منطقه استفاده کرده است. اهداف دیگر دفاع مشروع

بقایی با اشاره به ماهیت کاملا صلح آمیز فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، زیر سوال بردن برنامه هسته ای ایران را مغرضانه، بی اساس و غیرقابل قبول دانست و به کشورهای اروپایی یادآور شد که آنها نیز به دلیل انفعال و انفعال در برابر باج خواهی های ایران، دولت آمریکا در زمان ترامپ و ناتوانی آن در اجرای تعهدات خود، مسئول عدم اجرای برنامه جامع اقدام مشترک است.

سخنگوی رسمی آژانس دیپلماسی با اشاره به شرایط خطرناک منطقه و تهدید جدی صلح و امنیت منطقه از نسل کشی و تجاوزات مداوم در غزه و لبنان، سخنگوی هیئت دیپلماتیک به کشورهای عضو توصیه کرد اولویت فوری و فوری پایان دادن به کشتار مردم بیگناه در فلسطین و لبنان اشغالی و فراموش نکردن تخریب زیرساخت ها و همکاری آنها برای اقدام جمعی و هماهنگ برای توقف تبلیغات جنگی رژیم صهیونیستی است.

بکایی تغییر لحن کشورهای اروپایی در قبال جزایر سه گانه ایرانی را ناشی از سیاست منفی و باج خواهی آنها در قبال رژیم صهیونیستی دانست و به اتحادیه اروپا توصیه کرد که از سقوط به ورطه آداب و رسوم قدیمی از جمله خودداری کند. عرف اجازه دهید کشورهای منطقه هرگونه سوء تفاهم یا نگرانی در مورد هر موضوعی را مستقیماً و در فضایی مثبت از طریق گفتگوی محترمانه حل کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری