مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

معاون دبیرکل سازمان ملل:باید در غزه «آتش‌بس فوری» برقرار شود

تبلیغات بنری

به گزارش یستا جویس میسویا، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری، روز چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل که 15 عضو دارد، گفت: «ما از کل جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که تلاش‌های دیپلماتیک فوری برای کاهش تنش‌ها و تضمین احترام به حقوق بشر انجام دهد. زمان ما بر اهمیت دستیابی به آتش بس فوری در غزه و دستیابی به توافق در مسیر صلح پایدار تاکید می کنیم.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل متحد افزود: ساکنان غزه در نتیجه حملات هوایی اسرائیل متحمل خسارات مختلفی شده اند. تنها در یک هفته، نزدیک به 400 فلسطینی در غزه کشته و حدود 1500 نفر دیگر زخمی شدند. جهان تصاویر بیماران و پناهندگانی را دیده است که در نزدیکی بیمارستان الاقصی پناه گرفته و زنده زنده سوزانده شده اند.

وی توضیح داد: اگر چنین وحشتی احساس انسانی ما را بیدار نکند و ما را به عمل سوق ندهد، چه اتفاقی می افتد؟ حدود 20 خانواده در این آتش سوزی سرپناه و دارایی خود را از دست دادند.

خانم ماسویا ادامه داد: شدت تهاجمات نظامی اسرائیل در شمال تشدید شد. گزارش‌ها از درگیری‌های شدید در جبلیه و اطراف آن، که در محاصره است، و همچنین شلیک موشک‌های بی‌رویه گروه‌های مسلح فلسطینی به سوی اسرائیل ادامه دارد.

معاون امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل متحد تصریح کرد: بر اساس برآوردهای ما، از ابتدای ماه اکتبر تاکنون بیش از 55 هزار نفر از منطقه جبلیه آواره شده اند و برخی دیگر در خانه های خود محبوس شده اند و منابع آب در حال اجرا هستند. بدون غذا

وی گفت: در حال حاضر از هر ده بیمارستان در استان شمالی غزه تنها سه بیمارستان در حال فعالیت هستند. این مراکز با کمبود شدید سوخت، خون، درمان تروما و دارو مواجه هستند. زنان تحت بمباران شدید زایمان می کنند.

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: برای 155 هزار زن باردار و شیرده در غزه این یک تجربه استرس زا و دردناک است، زیرا آنها نمی دانند کجا و چگونه باید زایمان کنند و آیا فرزندشان زنده می ماند یا خیر.

خانم میسویا توضیح داد که هیچ مراقبت قبل از زایمان وجود ندارد. هیچ دارویی وجود ندارد. گرسنگی وجود دارد. حدود 11000 زن باردار از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می برند که نه تنها جان آنها را به خطر می اندازد، بلکه زندگی فرزندانشان را نیز به خطر می اندازد.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه دبیرکل و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل متحد ادامه داد: از 2 تا 15 اکتبر هیچ کمک غذایی وارد شمال غزه نشده است و همه آذوقه های لازم برای زنده ماندن در حال اتمام است. منابع غذایی موجود همچنان بین نیازمندان توزیع می شود، اما این منابع به سرعت در حال کاهش است.

به گفته وی، سازمان جهانی بهداشت گزارش داد که در روزهای 14 و 15 اکتبر، نزدیک به 157 هزار کودک زیر 10 سال واکسن فلج اطفال را دریافت کردند.

ماسویه افزود: این عملیات بار دیگر بر نقش حیاتی آنروا تاکید کرد که تیم های آن 43 درصد کودکان را در روز اول واکسینه کردند.

معاون امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده امداد اضطراری گفت: قوانین بین المللی بشردوستانه باید رعایت شود و این شورا و همه کشورهای عضو باید از تمام نفوذ خود برای تضمین این امر استفاده کنند.

وی تاکید کرد: غیرنظامیان چه کوچ کنند و چه از محل زندگی خود خارج نشوند باید محافظت شوند و نیازهای اولیه آنها تامین شود. غیرنظامیان باید بتوانند با نقل مکان به مکان دیگری جان خود را نجات دهند و حق بازگشت داوطلبانه آنها باید مطابق با قوانین بین المللی تضمین شود.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: مجروحان و بیماران باید مراقبت های لازم را دریافت کنند و از بیمارستان ها و تیم های پزشکی محافظت شود. گروگان ها باید فورا آزاد شوند و کمیته بین المللی صلیب سرخ باید اجازه داشته باشد تا زمانی که آنها در اسارت هستند با آنها ملاقات کند.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده فوریت های سازمان ملل متحد افزود: شلیک بی رویه راکت به سمت اسرائیل باید متوقف شود. دستورات و تصمیمات موقت دیوان بین المللی دادگستری باید رعایت شود. باید پاسخگوی جنایات بین المللی باشد.

منبع: یستا

تبلیغات بنری