مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

وزیر علوم: تمام بودجه آموزش عالی کم‌تر از سه درصد از بودجه کشور است

تبلیغات بنری

به گزارش یستا; حسین سیمای صراف در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه آنچه امروز کم است، آشتی است، گفت: رئیس جمهور بارها به زبان ساده و قابل فهم گفته است بیانیه ای که جنگ ها پدر مردم را بیرون آورد. بنابراین باید بر سر مشکلات کشور به توافق برسیم.

وی به دو توافق ضروری اشاره کرد و افزود: اما هنوز در مهم ترین و مهم ترین موضوعات و اولویت ها به توافق نرسیده ایم. اجماع دوم این است که ما هنوز بر سر راه حل مشکلات توافق نداریم.

وزیر علوم با بیان اینکه علم و عقل بهترین معیار برای این مشکلات است، ادامه داد: چندین دهه است که شیوخ علم و فرهنگ ما برای اثبات اعتبار عقل و اثبات حجیت عقل تلاش کرده اند. بر آنها غلبه کند. روزنامه ها، اما در مورد اعتبار علم همچنان چالش داریم، هنوز هم معتقد نیستیم که علم تنها راه برون رفت از مشکلات است و به داده های علمی کم توجهی می کنیم.

وی تاکید کرد: من معتقد نیستم علم معصوم است. علم وحی نیست. اما آیا راه حل دیگری داریم؟ علم به تنهایی خوشبختی نمی آورد و علم با بینش اخلاقی بشریت را نجات می دهد.

سیما صراف خاطرنشان کرد: اگر علم در دست زورمندان، مفسدان و بداخلاقی ها باشد، به هلاکت بشریت می انجامد. همانطور که امروز دیدیم، آنها از علم و فناوری برای نابودی یک نسل کامل استفاده می کنند.

وزیر علوم ادامه داد: بشریت بر این باور بود که با منشور سازمان ملل متحد و تأسیس سازمان ملل متحد به صلح می رسد. این تصور اشتباهی نبود، اما دیدیم که امروز بار دیگر بشریت از صلح و امنیت دور شده است. وقتی کشورها در قبال جنایات رژیم صهیونیستی سکوت می کنند و آن را دفاع می نامند، باید منتظر آینده خطرناکی برای خود باشند.

وی با اشاره به انتقاداتی که به دانشگاه وارد می شود، گفت: گاهی دانشگاه به دلیل عقب ماندگی در سطح علمی و یا عدم انجام مسئولیت اجتماعی مورد انتقاد قرار می گیرد. تو فرزند جنگ و جهاد هستی. من دانشگاهیان امروز را با رزمندگان دفاع مقدس مقایسه می کنم.

سیمای الصراف ادامه داد: امکانات رزمندگان ما قابل قیاس با ارتش صدام نبود، اما با شجاعت و ایمان و با پشتیبانی امام، دشمن را زیر سلطه خود درآوردند و امروز هیچ بخشی از خاک ایران را از دست نداده‌اند. امروز هم دانشگاهیان از حمایت مالی و امکانات چندانی برخوردار نیستند، اما چراغ آزمایشگاه و کتابخانه روشن است. وقتی به پارک های علم و فناوری می رویم، احساس امیدواری می کنیم، اما افسوس می خوریم که با این همه پتانسیل، آرزو می کنیم که ای کاش منابع مالی بیشتری داشتیم تا این چراغ بیشتر روشن بماند.

وی به بخش بودجه اشاره کرد و گفت: من از کسری خبر دارم اما باید به این نکته اشاره کنیم که هزینه کرد برای علم و دانشگاه سرمایه گذاری است نه هزینه. من نمی خواهم از کاستی ها و غیبت ها تجلیل کنم. من از رئیس جمهور یاد گرفتم که مردم را ناامید نکنم. اما من به برخی کاستی ها اشاره می کنم.

وزیر علوم با اشاره به بودجه آموزش عالی گفت: کل بودجه آموزش عالی کمتر از سه درصد بودجه کشور است. کل بودجه آموزش عالی، از جمله بودجه دانشگاه و دانشگاه، کمتر از یکی از دانشگاه های بزرگ جهان است.

سیمای الصراف ادامه داد: سهم این بخش در تولید ملی بسیار ناچیز است. با ارز خارجی، 50 درصد بودجه سال 2010 را دریافت خواهیم کرد، اما دانشگاهیان همچنان خوشبین هستند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات امید جدیدی به دانشگاه داد، به رئیس جمهور گفت: اولین نفر پشت سر شما دانشگاهیان هستند. دانشگاهیان در قبال جامعه مسئول هستند. دانشگاهیان از مشکلات جامعه، صنعت و بحران هایی که کشور می گذرد آگاه هستند و سعی می کنند از نوآوری عقب نمانند.

وزیر علوم ادامه داد: کارمندان بدانند که چشم به راه ترمیم معیشت هستیم اما رئیس جمهور گفت تا زمانی که وعده داده نشود نباید وعده داد. ما به دنبال احیای معیشت مناسب برای کارمندان و اساتید هستیم.

سیما الصراف درباره اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه عملیاتی لازم را برای اجرای برنامه هفتم آماده کرده ایم و معتقدیم این برنامه خوب است و اگر منابع مالی آن موجود باشد به رشد علمی و رشد علمی دست خواهیم یافت. یک جهش علمی است و ما می توانیم مهاجرت را متوقف کنیم و زندگی مناسبی را برای کارمندان و اساتید فراهم کنیم.

با اشاره به یاد ماهاتیر محمد؛ معمار مالزی جدید گفت: ماهاتیر محمد پزشکی را رها کرد و برای حل مشکلات جامعه به دنیای سیاست رفت و از این طریق مالزی جدید را پایه گذاری کرد. پزشکیان نیز از پزشکی وارد عرصه سیاست شدند و امیدواریم آینده ای نو و سربلند برای ایران عزیزمان شاهد باشیم.

منبع: مهر

تبلیغات بنری