مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

اقرار وال‌استریت‌ژورنال به توان موشکی ایران | تهران حالا راحت‌تر می‌تواند به زیرساخت‌های اسرائیل حمله کند

تبلیغات بنری

به گزارش یستا; موشک‌های ایرانی که هفته گذشته پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند، توانستند پدافند هوایی این رژیم را در چند نقطه منهدم کنند. این بدان معناست که «هر حمله جدید ایران علیه اسرائیل، اگر زیرساخت‌های غیرنظامی یا مناطق مسکونی پرجمعیت را هدف قرار دهد، می‌تواند عواقب بسیار جدی‌تری داشته باشد».

وال استریت ژورنال با این مقدمه نوشت: این نکته بسیار مهمی است، زیرا اسرائیل در حال بررسی واکنش نظامی خود است و تهران تهدید کرده است که در صورت حمله اسرائیل به خاک ایران در روزهای آینده، به نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت اسرائیل حمله خواهد کرد.

اولریش کان، رئیس تحقیقات کنترل تسلیحات موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی هامبورگ آلمان با اشاره به نوع موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در حمله روز سه‌شنبه خود به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی استفاده کرد، گفت: هر چه موشک سریعتر باشد، رهگیری او دشوارتر بود.» این یک قانون ساده فیزیک است.

وی ادامه داد: قطعا دفاع در برابر موشک های بالستیک سخت است و به خصوص اگر بسیاری از آنها به هدف خاصی برخورد کنند، دفاع در برابر آن ها بسیار سخت خواهد بود زیرا در این صورت توانایی غلبه بر پدافند ضد موشکی را خواهید داشت. این دقیقا همان چیزی است که در اسرائیل اتفاق افتاد.

بر اساس تحلیل جفری لوئیس از موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در مونتری کالیفرنیا، تصاویر ماهواره‌ای از یک هدف در حمله روز سه‌شنبه، پایگاه هوایی نواتم در جنوب سرزمین‌های اشغالی است که جت‌های جنگنده F-35 در آن مستقر هستند. مشخص شد که 32 موشک ایرانی توانسته اند در منطقه پایگاه فرود بیایند.

لوئیس گفت: «32 موشک بسیار زیاد است. ما نظرات اغراق آمیزی در مورد اثربخشی پدافند هوایی داریم. ما یک باور کلی داریم که دفاع موشکی بسیار مؤثرتر یا در دسترس تر از آن چیزی است که باید باشد.

وی افزود: در حالی که اسرائیل از سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته مانند پکان ۲ و پکان ۳ که به طور مشترک با آمریکا تولید می‌شوند، استفاده می‌کند، موشک‌های رهگیر از نظر کمیت محدود و گران‌تر از موشک‌های ایرانی هستند و اغلب برای دفع موشک‌های بالستیک استفاده می‌شوند. چندین ایراد می طلبد.

رسانه های آمریکایی نوشتند که تصاویر با وضوح بالا از پایگاه هوایی تل نوف، یکی از دیگر اهداف اصلی ایران در روز سه شنبه، هنوز در دسترس عموم نیست. فیلم‌های ویدئویی از منطقه انفجارهای ثانویه را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد مهمات یا پدافند هوایی در آنجا مورد اصابت قرار گرفته است. حداقل یک موشک نیز در شمال تل آویو در نزدیکی مقر موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل فرود آمد.

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه مقامات ایرانی تهدید کرده اند در صورت پاسخ رژیم صهیونیستی به زیرساخت های آن حمله خواهند کرد، نوشت: انهدام یک پایگاه هوایی بسته و مستحکم در وسط بیابان، پیچیده تر از حمله به سایت های زیرساختی در مناطق شلوغ است.

جفری لوئیس می گوید که اسرائیلی ها بیشتر به دفاع از تل آویو علاقه دارند تا از ناواتم. از سوی دیگر، در نهایت در آنجا با همین مشکل مواجه خواهند شد و ایرانی‌ها در نهایت می‌توانند بر این رژیم غلبه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری