مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

حمله جدید اوکراین به نیروگاه اتمی ژاپوریژیا (۸ مهر ۱۴۰۳)

تبلیغات بنری

به گزارش یستااداره نیروگاه اتمی زاپوریژیا در روسیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نیروهای اوکراینی حمله جدیدی به یک نیروگاه برق در مجاورت این نیروگاه انجام دادند و یک ترانسفورماتور را منهدم کردند.

نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا با شش رآکتور، در اوایل جنگ اوکراین تحت کنترل ارتش روسیه قرار گرفت. در این سال ها مسکو بارها اوکراین را به بمباران این نیروگاه متهم کرد.

مدیریت این نیروگاه در پیامی در شبکه اجتماعی «تلگرام» نوشت: ارتش اوکراین با گلوله های توپ به ترانسفورماتور پست «رادوگا» در شهر اینرودار در جنوب شرق اوکراین حمله کرد.

اداره نیروگاه زاپوریژژیا این حمله را یک حمله تروریستی توصیف کرد و گفت که منبع برق قطع نشده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، پیشتر یک پهپاد در جاده نزدیک این نیروگاه سقوط کرد و اندکی بعد دولت روسیه اوکراین را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، وضعیت ایمنی نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، رو به وخامت است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسی تایید کرد که کارشناسان آژانس بلافاصله از این انفجار مطلع شده و بلافاصله از منطقه بازدید کردند.

وی در سخنرانی خود نگرانی خود را از خطرات امنیتی و هسته ای نیروگاه اعلام کرد.

گروسی گفت: «من عمیقا نگران هستم و درخواست خود را برای حداکثر خویشتن داری از همه طرف ها و پایبندی دقیق به پنج اصل تعیین شده برای حفاظت از گیاهان تکرار می کنم.

منبع: یستا

تبلیغات بنری