مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

آخرین گزارش ایسپا از میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها (مهر ۱۴۰۳) + نمودار

تبلیغات بنری



به گزارش شهران نیوز؛ آخرین گزارش ایسپا بار دیگر شکست سیاست فیلترینگ را نشان می دهد. زیرا کاربران ایرانی همچنان پلتفرم های خارجی فیلتر شده را به نمونه های ایرانی ترجیح می دهند. در این نظرسنجی که از 20 تا 24 خرداد 1403 از طریق مصاحبه حضوری با 3990 ایرانی انجام شد، میزان استفاده از اینستاگرام بیشتر از سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بود.

بر اساس نمودار منتشر شده در گزارش ایسپا، روند استفاده از این شبکه اجتماعی در خرداد 1401 که اینستاگرام فیلتر نشده بود، 71 درصد بوده است. در دسامبر 1402 هجری قمری این مقدار 46.5 درصد بوده است. اما در شهریور ماه امسال این درصد به 50.6 درصد رسید.

در این نظرسنجی میزان استفاده کاربران از پلتفرم های مختلف داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینستاگرام، پیام رسان تلگرام با 39.3 درصد بیشترین استفاده را داشت. واتس اپ نیز با نرخ استفاده 3.33 درصد در رتبه سوم این لیست قرار دارد.

حجم استفاده از پلتفرم های ایرانی

در بین پلتفرم های ایرانی، ETA با 28.9 درصد، روبیکا با 5.28 درصد و بله 9.7 درصد استفاده می شود. نمودار روند استفاده از پلتفرم های محلی نشان می دهد که استفاده از ایتا، روبیکا و بله قبل از انحلال (ژوئن 1401) کمتر از 10 درصد بوده است. اما از مارس 1401 هجری قمری رشد استفاده از آن مشاهده شد. در حال حاضر این سه پلتفرم بیشترین استفاده را در طول سال های فعالیت خود دارند.

نموداری از استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی

این نتایج همچنین نشان می دهد که کاربران مرد بیشتر از کاربران زن از تلگرام استفاده می کنند. میزان استفاده از اینستاگرام در بین خانم ها و آقایان برابر است و در رابطه با واتس اپ، خانم ها کمی بیشتر از آقایان از این پیام رسان استفاده می کنند.

در بخش گروه های سنی، نتایج این گزارش نشان داد که گروه سنی 18 تا 29 سال عموماً از برنامه های پیام رسان و شبکه های اجتماعی خارجی بیشتر از گروه سنی 30 تا 49 سال و بالای 50 سال استفاده می کنند. در گروه سنی 18 تا 29 سال، استفاده از تلگرام 57 درصد، اینستاگرام 71.7 درصد و واتس اپ کمی بیش از 39 درصد است.

آخرین گزارش ایسپا از میزان استفاده مردم ایران از شبکه های اجتماعی و پیام رسانی (مهر 1403) + نمودار

علاوه بر این، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از افراد دارای مدرک تحصیلی یا کمتر از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی استفاده می کنند. درصد افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند از اپلیکیشن تلگرام استفاده می کنند حدود ۵۷ درصد و اپلیکیشن واتس اپ ۴۴ درصد است. اینستاگرام در بین این گروه طرفداران بیشتری دارد. بنابراین درصد استفاده از آن در بین این افراد 6.63 درصد است.

افراد ساکن در مراکز استان ها نیز بیشتر از ساکنان شهرها و روستاهای خارج از استان از سکوهای خارجی استفاده می کنند. اما اینستاگرام در بین این افراد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. میزان استفاده از این پلت فرم در بین ساکنان مراکز استانداری 55.7 درصد، در شهرهای خارج از مرکز استانداری 50 درصد و در روستاییان 44 درصد است.

چه کسانی بیشتر از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند؟

پلتفرم های ایرانی در بین خانم ها بیشتر از آقایان استفاده می شود. در حالی که 34 درصد از کاربران زن از آن استفاده می کنند، این میزان در میان کاربران مرد به 24 درصد می رسد. درصد مردانی که از روبیک استفاده می کنند 27 درصد است. اما این درصد در بین زنان 3.30 درصد برآورد شده است. بله نرخ استفاده در میان کاربران زن 6.11% است. اما تنها 8.7 درصد از مردان از این پلت فرم استفاده می کنند.

در بین گروه های سنی مختلف، بیشترین میزان استفاده از ITA برای گروه 30 تا 49 سال و کمترین میزان استفاده برای افراد بالای 50 سال است. افراد 18 تا 29 ساله بیشتر از ETA از روبیکا استفاده کردند. گروه های سنی 18 تا 29 و 30 تا 49 سال تقریباً از پلتفرم های روبیکا و بله استفاده می کنند.

چقدر باید از ایتا، بله و روبیکا استفاده کرد

در میان پلتفرم‌های مختلف محلی، گروه تحصیل‌کرده در دانشگاه پیام‌رسان ITA را بر دو پلتفرم دیگر ترجیح می‌دهند. میزان استفاده از آنها 4.37٪ ETA، 7.7٪ Robica و 14.2٪ بله است. در بین گروه‌های دارای سطوح تحصیلی مختلف، افراد دارای مدرک دیپلم با 4.35 درصد بیشترین میزان استفاده از روبیک را داشتند. افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم نیز بیشتر از روبیکا در پلتفرم های مختلف محلی استفاده می کنند.

افراد ساکن در مراکز استان ها نیز در بین سه پلتفرم ایرانی ذکر شده بیشتر از سرویس ایتا استفاده می کنند. با وجود این، روستاییان روبیکا را ترجیح می دهند و تقریباً 31 درصد از این اپلیکیشن ایرانی استفاده می کنند. میزان استفاده از آنها 20% ایتا و 7% بله است.

منبع: زومیت

تبلیغات بنری