مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

دومین پاتوق ایده و پژوهش باشگاه فیلم رویش (اهل روایت) در مشهد با حضور حبیب‌الله والی‌نژاد برگزار شد + فیلم

تبلیغات بنری

به گزارش یستاهمزمان با هفته دفاع مقدس، باشگاه فیلم رویش دومین نشست ایده و پژوهش خود را برگزار کرد.

مهمان این نشست حبیب الله ولی نژاد تهیه کننده سرشناس سینما در عرصه دفاع مقدس بود که تهیه کنندگی فیلم های معروفی چون ایستاده مهدی در غبار و آسمان دنیا را بر عهده داشت. غرب

حبیب ولی نژاد با اشاره به اهمیت تبادل تجربیات گفت: خوشحالم که در کنار شما هستم. تجربه ما کم است، اما زمانی که برای آن صرف می کنیم ارزشمند است.

گردهمایی ها یک تجربه ارزشمند و یک رویداد بزرگ هستند. هنرمندان نسل جدید بیشتر از نسل های قبلی خود فیلم می بینند و کتاب می خوانند، اما تعداد گردهمایی ها کم است. اگر بخواهم مثال بزنم محمدحسین مهدویان سینما خوانده است اما در همین جاهایی که تجربیات را منتقل می کند بزرگ شده است.

وی افزود: ایده های خوبی در این پاتوق وجود دارد زیرا هر هنرمندی در هر شاخه ای در این محافل حضور دارد و نظرات خود را بیان می کند. کارگردانانی مثل ابراهیم حاتمی کیا که فیلم ایستاده در غبار را دیدند متوجه شدند کارگردانان جوانی در عرصه دفاع مقدس به میدان آمده اند. من معتقدم که انتقاد و بحث بسیار مفید و مؤثر است زیرا منجر به خودسازی می شود.

این تهیه کننده با تاکید بر موضع مهدی در مقوله فیلمسازی خاطرنشان کرد: هنرمندان خود را با فیلم کوتاه مواجه می کنند. باید جایی باشد که استعداد کشف شود. باشگاه فیلم رویش مکانی برای کشف استعدادهایی است که باید گسترش یابد. تداوم و پیگیری در فیلم های بلند دشوار و زمان بر است. با این حال، هر دو فیلم بلند و کوتاه دوران سختی دارند. باید راهی برای ساخت فیلم پیدا کنیم.

وی افزود: ایستادگی در مقابل کار جوانان در پروژه های بزرگ به ویژه در مرحله آماده سازی و تولید بسیار سخت است. فیلمسازی مقوله پرهزینه ای است و هر چه جلوتر می رویم سخت تر می شود. در این شرایط برخی از تهیه کنندگان تنها به گیشه فکر می کنند. گاهی فکر می کنم برای حل این مشکل باید فیلم های ارزان تری ساخت.

ولی نژاد با اشاره به ویژگی های سناریو گفت: در فیلمسازی باید نگاه فرهنگی جایگزین نگاه گیشه شود. مسیر و انگیزه باید مشخص شود. بعضی ها دوست دارند زودتر پول بگیرند و اقتصاد کشور را به هم بزنند. برخی افراد ایده ای دارند که برایشان مهم است و برای رسیدن به آن صبور هستند. هر چقدر هم که فیلمنامه دقیق و درست باشد، ما در هزینه تولید فیلم سهیم خواهیم بود. وقتی زمان تولید بالا می رود، به این معنی است که چیزی در سناریوی ما اشتباه است. قبل از ساختن فیلم، باید فیلمنامه را چکش می‌کردیم.

وی ادامه داد: اگر سناریو درست باشد کمک زیادی به کارگردان، بازیگر و کارگردانی فیلم می کند. اگر فیلمنامه را یک فیلم آماده تصور کنیم، باید جایگاه خود را در فیلمنامه پیدا کنیم. یک متن خوب در واقعیت ثابت نمی ماند و موضوعی که می تواند به آن کمک کند همین مدارهای انتقال تجربه است.

این تهیه کننده در حوزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ملاک یک فیلم خوب رضایت مخاطب است. فیلم های باکس آفیس اصلا فیلمنامه ندارند و مانند سرگرمی و سرگرمی هستند اما اثر هنری متفاوت است و می خواهد مفهومی را به مخاطب منتقل کند.

ذائقه مردم عوض شده، کارگردان باید فیلمی بسازد که مردم دوست داشته باشند. ما باید یک فیلم پرفروش با مفهومی بسازیم که بماند. ما ده بازیگر داریم که از طریق آنها فیلم به فروش می رسد، یعنی اگر بازیگر آن فیلم ستاره باشد، فیلم پرفروش می شود و اگر نه، فیلم نمی فروشد.

تبلیغات بنری