مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

حزب‌الله لبنان شهادت یکی از فرماندهان ارشد خود را تأیید کرد| «ابراهیم عقیل» که بود؟ + سوابق

تبلیغات بنری



برای گزارش دادن یستا حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد که رهبر بزرگ جهادی حاج ابراهیم عقیل (حاج عبدالقادر) پس از شهادت عمر مبارک به صفوف جهاد پیوست و در میان برادران خود، رهبران شهید فداکاری کرد.

ابراهیم عقیل فرمانده یگان عملیات ویژه حزب الله به همراه تعدادی دیگر از سرکردگان یگان «رضوان» در روز جمعه 9 شهریور 1403 در حمله صهیونیست ها به بیروت به شهادت رسید.

ابراهیم عقیل، یکی از رهبران ارشد و کهنه کار حزب الله لبنان، به عنوان فردی با تجربه گسترده در عملیات نظامی و امنیتی شناخته می شود. او نقش محوری در انجام بسیاری از عملیات های حساس حزب الله، به ویژه علیه اسرائیل داشت. یکی از دلایل شهرت بین المللی او این است که نامش در فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا قرار دارد.

در سال 2019، دولت ایالات متحده برای هر گونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مکان یابی ابراهیم عجیل شود، 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرد. این جایزه به دلیل نقش وی در طراحی و اجرای عملیات حزب الله و ارتباط مستقیم با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران انتخاب شد. اکیل به دلیل مشارکت در فعالیت های تروریستی و حملات علیه نیروهای غربی، از جمله عملیات در دهه 1980، به ویژه در طول جنگ داخلی لبنان، تحت تعقیب ایالات متحده بود.

این رهبر شجاع حزب الله همچنین متهم به بمب گذاری سال 1983 بیروت است که در آن بیش از 240 سرباز تروریست آمریکایی کشته شدند. این حمله یکی از مرگبارترین حملات علیه نیروهای آمریکایی در خارج از کشور بود و Agile به عنوان یکی از افراد کلیدی در این عملیات شناسایی شد.

علاوه بر این، وی از نزدیکان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله است و مسئولیت های نظامی و امنیتی زیادی در این گروه دارد. اگرچه جزئیات زندگی شخصی و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های روزانه‌اش محدود و کاملاً محرمانه است، اما تأثیر او بر استراتژی‌های نظامی حزب‌الله و روابط آن با سایر گروه‌های مقاومت منطقه‌ای، از جمله روابط نزدیک با سپاه قدس، واضح است.

حضور ابراهیم عقیل و نقش وی در حزب الله و قرار گرفتن وی در فهرست تحریم های بین المللی به دلیل فعالیت گسترده حزب الله در منطقه و فراتر از آن، او را به یکی از مهمترین چهره های مقاومت در برابر غرب و اسرائیل تبدیل کرد.

العربیه فهرست دیگر رهبران حزب رضوان در حمله روز جمعه صهیونیست ها به حومه بیروت را به شرح زیر اعلام کرد: حاج ابوحسین وهبی، محمد قاسم العطار ابو یاسر، سراج حدرج، حاج مهدی، حسن حسین، مهدی. جمول، مهدی البکس، حمزه الغربیه، حاج نینوا و سامر حلاوی.

تبلیغات بنری