مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

صدا پیشه و بازیگر معروف هالیوودی درگذشت

تبلیغات بنری

به گزارش یستا به نقل از ورایتی، جیمز ارل جونز، بازیگر پرکار سینما، تلویزیون و تئاتر که صدای پرطنین و منحصر به فردش صدای شخصیت شرور دارث ویدر در مجموعه فیلم های جنگ ستارگان بود، در خانه اش در نیویورک درگذشت. او 93 سال داشت.
جونز یکی از بازیگران سیاه‌پوست برجسته نسل خود، نقش‌های نمادینی از جمله صدای پادشاه موفاسا را ​​در فیلم انیمیشن دیزنی به نام شیر شاه در سال 1994 بازی کرد.

در میان بیش از 80 نقش سینمایی او، از دیگر فیلم های شاخص او می توان به فیلم «دکتر استرنج عشق» محصول 1964 استنلی کوبریک اشاره کرد که اولین فیلم بلند او نیز بود.

جونز که یک بازیگر صحنه نیز بود، نامزد چهار جایزه تونی شد که در سال 1969 برای بازی در نقش بوکسور جک جانسون در “امید بزرگ سفید” و در سال 1987 برای نقش اصلی تروی ماکسون در درام آگوست ویلسون برنده جایزه شد. نرده ها.” او برنده جایزه پولیتزر شد.

او نقش جک جانسون را در نسخه سینمایی 1970 تکرار کرد و تنها نامزدی جایزه اسکار خود را به دست آورد.
او 8 بار نامزد دریافت جایزه پرایم تایم امی شد و دو بار در سال 1991 برای نقش مکمل در مینی سریال «موج گرما» و برای نقش اصلی در سریال درام «آتش گابریل» درباره یک زندانی سابق که مورد ظلم قرار گرفته بود، این جایزه را دریافت کرد. او به زندان افتاد و این اولین بار بود که یک بازیگر در همان سال دو جایزه امی دریافت کرد.

جونز در سال 2002 جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران سینما، یک جایزه اسکار افتخاری 2011 و یک جایزه تونی برای یک عمر دستاورد در سال 2017 را دریافت کرد معتبرترین جوایز، هر. ایگوت.

حضور جذاب و صدای پرمحتوا او را به بازیگر معروف نقش های شکسپیر تبدیل کرد و نقش های فوق العاده ای مانند «مکبث» و «اتللو» را بازی کرد. جونز راوی چندین مستند از جمله «مالکوم ایکس» محصول 1972 و «دیس نیچر» محصول 2007 بوده است.

او در بیش از ۷۰ برنامه تلویزیونی، از جمله فیلم‌ها و مینی سریال‌های متعددی مانند «ریشه‌ها» و «قتل‌های کودکان آتلانتا» و نقش‌های مهمان در برنامه‌هایی مانند «سیمپسون‌ها»، «حصار حصار» و «قانون و نظم» ظاهر شده است. و «فریزر» و «خانه».

جونز برای مشهورترین نقش خود، صداپیشگی دارث ویدر در جنگ ستارگان: امیدی جدید در سال 1977، تنها 7000 دلار دستمزد گرفت و در سال 1983 در فیلم بازگشت جدی، جونز مترادف با یکی از ترسناک ترین شخصیت های شرور تاریخ سینما شد. او دوباره صداپیشگی Vader را در 2005 Episode III: Revenge of the Sith و Rogue One: A Star Wars Story در سال 2005 انجام داد، اما برای Obi-Wan Kenobi در سال 2022، Lucasfilm اجازه داشت از ضبط‌های آرشیو شده و هوش مصنوعی برای بازسازی صدای ویدر استفاده کند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا