مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

WHO کشورها را به استفاده از طب سنتی تشویق کرد

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز ، نفیسه حسینی یکتا امروز در مراسم افتتاحیه نهضت ملی سوادآموزی در حوزه آموزش سلامت در تهران اظهار داشت: نهضت ریشه کنی سوادآموزی در حوزه آموزش سلامت یک حرکت موفق و رو به رشد است. پروژه برای کشور بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جمله کشور ما گرفتار بیماری های غیرواگیر هستند و این بیماری ها حوادث ناگواری را به همراه داشته است. تحقیقات نشان داده است که راهی جز تغییر سبک زندگی وجود ندارد و اصلاح سبک زندگی منوط به رعایت اصول و معیارهای شش گانه زندگی در طب ایرانی است.

وی ادامه داد: قرار است این اصول در قالب طرح ملی نهضت سواد سلامت به معلمان، دانش آموزان و در نتیجه به خانواده ها آموزش داده شود. خانواده ها باید بدانند که خوردن، خوابیدن و بیداری چقدر اهمیت دارد تا سالم بمانند.

حسینی یکتا افزود: در طب ایرانی، پزشکی این گونه تعریف شده است: «پزشکی حرفه ای است که به سلامت مردم اهمیت می دهد و وقتی از بین رفت، با علم و عمل بازیابی می شود». یعنی تعریف پزشکی با حفظ سلامت پیوند خورد، بنابراین طب ایرانی مبتنی بر رویکرد پیشگیری محور است و رویکرد پیشگیری محور در طب ایرانی نیز با طرح نهضت سوادآموزی و آموزش سلامت بسیار منطبق است.

وی تصریح کرد: در دنیا به طب سنتی توجه ویژه ای شده است تا جایی که سازمان جهانی بهداشت واحدی برای استفاده از توانمندی های طب سنتی و مکمل در کل دنیا ایجاد کرد و کشورها را به استفاده از این توانمندی ها تشویق کرد شعار: در این زمینه اعلام شد آنچه حاصل شده این است که سلامت بدون طب سنتی نمی تواند وجود داشته باشد لذا باید از این توانایی استفاده کرد و امیدوار بود که نتایج اجرای نهضت سوادآموزی ملی سلامت موجب کاهش بار غیرنظامیان شود. بیماری های واگیر در کشور

مدیرکل دفتر طب ایرانی و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در بحث سلامت به سفره خانواده و تغذیه که در طب ایرانی نیز مورد توجه است نگاه می کنیم اما وقتی می خواهیم از سبک زندگی صحیح صحبت کنیم. ما در مورد 6 روش صحبت می کنیم، اگر آنها را دنبال کنید، سلامتی را تضمین خواهید کرد

وی با بیان اینکه ما در وزارت بهداشت، توان پیشگیرانه طب ایرانی را با توجه به ادغام طب ایرانی در نظام سلامت در نظر گرفتیم، گفت: طرح ادغام طب ایرانی در نظام سلامت در سطح اول در سال 1396 انجام شد. تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و لذا هرکسی در صورت مراجعه به مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی گواهی سبک زندگی برای او تهیه می شود و آموزش های لازم برای سبک زندگی به او ارائه می شود اما اجرای نهضت سوادآموزی ملی سلامت همچنین آموزش سبک زندگی را به دانش آموزان ارائه خواهد کرد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و وابسته وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مربیان سبک زندگی سالم در قالب این طرح همگی فارغ التحصیلان طب ایرانی خواهند بود که این آموزش ها را به ساده ترین و بهترین شکل در اختیار مربیان قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه در برنامه خود باید به این منافع بی نظیر ملی توجه کرده و با اسناد اولیه متعدد و قوی که در حوزه طب سنتی داریم از ظرفیت های آن بهره برداری کنیم. آیت الله رئیسی نیز بارها بر استفاده از توانمندی طب سنتی تاکید کردند و در سند تحول دولت مردم به تفصیل به این موضوع پرداختند، بنابراین وظیفه ما این است که از توانایی طب سنتی استفاده کنیم.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا