مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

خورش ریحان؛ رقیب سرسخت قرمه سبزی

تبلیغات بنری

عناصر

گوشت آب پز: 300 گرم
ریحان تازه: نیم کیلو
پیاز: 1 عدد
بادمجان: 3 عدد
گوجه فرنگی: 3 عدد
– لیمو عمانی: 2 عدد
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
آب: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

نحوه تهیه

برای تهیه این سوپ خوشمزه ابتدا ریحان را تمیز کرده و خرد کنید. در ماهیتابه مقداری روغن بریزید، ریحان را سرخ کنید، سپس آن را کنار بگذارید. در مرحله بعد پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کرده و در قابلمه ای با کمی روغن ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید تا رنگ پیاز روشن و طلایی شود سپس تکه های گوشت را به پیاز اضافه کنید. و روی آن زردچوبه بپاشید. و فلفلش کن گوشت را با پیاز و ادویه دو دقیقه تفت دهید سپس 2 پیمانه آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و یک ساعت بگذارید تا گوشت بپزد. در همین حین بادمجان را سرخ کرده و کنار بگذارید. وقتی گوشت پخت، ریحان سرخ شده، بادمجان سرخ شده و لیمو عمانی را به قابلمه اضافه کنید و 45 دقیقه دیگر سوپ را بگذارید. در آخر ورقه های گوجه فرنگی را روی سوپ قرار دهید و کمی نمک و آب داخل سوپ بریزید و بعد از 20 دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید. در این مرحله غذای خوشمزه شما آماده سرو است و می توانید آن را با کیک زعفرانی میل کنید.

نکات مهم
1- گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین است و بهترین غذا برای تقویت عضلات و قدرت عضلانی بدن محسوب می شود. گوشت قرمز همچنین حاوی مقدار زیادی امگا 3 و منبع غنی آهن است که در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به تولید هموگلوبین در خون کمک می کند و از طرف دیگر فرآیند رساندن اکسیژن به قلب و مغز را تسریع می کند. گوشت قرمز همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین B است که برای بهبود متابولیسم بدن ضروری است.

اگر می خواهید خورش پیک نیک را با گوشت قرمز درست کنید، بهتر است از گوشت بره استفاده کنید. این انتخاب کاملاً خوشمزه است و در صورت تمایل می توانید از گوشت گوساله نیز استفاده کنید که بسیار خوشمزه است. اگر می خواهید این سوپ را با گوشت بره درست کنید، توجه داشته باشید که گوشت بره در حین پخت مایع می شود، پس آن را کمی درشت تر از گوشت گوساله ببرید. سعی کنید گوشت را به همان اندازه برش دهید تا سوپ زیباتر به نظر برسد. اگر از گوشت با استخوان استفاده کنید سوپ خوشمزه تری خواهید داشت.

2- بادمجان مهمترین چیز در این سوپ است، پس باید آن را به گونه ای سرخ کنید که تلخی نداشته باشد. هنگام خرید بادمجان سعی کنید ابتدا از چینی استفاده کنید. زیرا لایه دوم و سوم بادمجان معمولا پر تخم مرغ و تلخ است. همچنین هنگام خرید بادمجان دقت کنید که بادمجان های روشن، کشیده و سنگین را انتخاب کنید. مراقب باشید که بادمجان آسیب نبیند. هنگام خرید بادمجان توجه داشته باشید که هرچه درپوش بادمجان بلندتر باشد طعم آن شیرین تر است. اگر هنگام خرید بادمجان تمام این نکات را رعایت کنید، ممکن است بادمجان انتخابی شما همچنان تلخ باشد. اگر بادمجان تلخ است از روش های زیر برای از بین بردن تلخی بادمجان استفاده کنید.

یک بادمجان با اندازه مناسب انتخاب کنید. برای گرفتن تلخی بادمجان، پوست بادمجان را بگیرید. اما برای اینکه له نشوند، درب آن را نگذارید. آن را تمیز بشویید. سپس آن را به مدت یک ربع تا نیم ساعت در یک کاسه آب نمک، کمی شورتر از حد معمول قرار دهید. سپس آن را از آب نمک خارج کنید. با دست فشار دهید تا آب و نمک اضافی گرفته شود. دیگر نیازی به شستن بادمجان نیست، این کار تلخی بادمجان را از بین می برد و بادمجان در هنگام سرخ کردن روغن کمتری جذب می کند. روش دیگری که می توانید برای از بین بردن تلخی و روغن اضافی بادمجان استفاده کنید این است که بادمجان را ۲ تا ۳ بار بعد از سرخ شدن در آب جوش بگذارید و هر بار ۱ دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را از آب خارج کرده و صاف می کنیم. دوباره آب را عوض کنید، آن را بجوشانید و این کار را انجام دهید.

3- اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین اعضای خانواده پیاز هستند. این پیاز بهترین انتخاب برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام خورد یا در سالاد و دیپ استفاده کرد. این پیازها برای غذاهای مکزیکی نیز بهترین انتخاب هستند. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزیین ظرف غذا استفاده کرد. علاوه بر این، انتخاب خوبی برای باربیکیو، سالاد و ساندویچ است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد. بنابراین از آنها برای پخت و پز استفاده نمی شود.

تبلیغات بنری

khabarfoori به نقل از یستا