مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

مجالست با قرآن، مجالست با خودِ پیامبر(ص) است

تبلیغات بنری

به گزارش سایت یستا ، مقام و منزلت پیامبر اسلام (ص) به حدی است که خداوند متعال در قرآن کریم رسول گرامی خود را رحمت جهانیان قرار داده و صفات مورد نظر او را در آیات آشکار ساخته است. از کلام اهل بیت علیهم السلام، پدران و علمای دین می توان به گوشه هایی از شخصیت حضرت خاتم الانبیاء (ص) پی برد و پی برد.

تسنیم در آستانه رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به بررسی کمال شخصیت ایشان در کلام آیت الله بهجت (رضی الله عنه) پرداخته است.

محتوای این بخش شامل سخنان درس اصول مورخ 14 اردیبهشت 1374 هجری شمسی و همچنین محتوای کتاب در محضر حضرت بهجت (رضی الله عنه) است که به تأیید دفتر معظم له.

مظهر صفت خاص رحمت خداوند
رسول اکرم صلی الله علیه و آله مظهر صفت خاص رحمت حق تعالی و «رحمن المؤمنین» است. به درستی که نسبت به مؤمنان بسیار مهربان و دلسوز است و نور رحمت در درون او و از آن به سوی دیگران می درخشد در حالی که خود آن را نداشتند.

اطراها واسطه برکت در همه نعمت ها محسوب می شدند
در این دنیا انسان باید تلاش کند که تمام اعمال و کردار و گفتارش صراط مستقیم باشد و از آن منحرف نشود. رفتن در صراط مستقیم یعنی قرار دادن پیامبر صلی الله علیه و آله یا جانشین او صلی الله علیه و آله و سلم و تقلید از آنها.

صراط مستقیم دو راهی است که باید رفت: یکی در دنیا و دیگری در آخرت. اگر امروز در صراط مستقیم در دنیا قدم برداریم، فردا از راه آخرت – که در جهنم است – عبور می کنیم.

«کتاب الله و الحسنه» در حدیث ثقلین همان «کتاب الله و السنه» است; زیرا سنت صحیح رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با اهل بیت اوست; پس باید اطرس ها را واسطه برکت در همه نعمت ها بدانیم و به آنها متوسل شویم. و با اهتمام یا تقلید بر اساس دانسته های خود کار می کنیم وگرنه پشیمان می شویم. و به آنچه نمی دانیم عمل نکنیم; در غیر این صورت پشیمان خواهیم شد. بلکه در مواقع شک باید دست برداریم و حتما از خانواده اش بپرسیم. با دقت عمل کردن هیچ پشیمانی ندارد.

ملاقات با قرآن، ملاقات با خود پیامبر است
ملاقات با پیامبران و اولیای الهی که همراه شما هستند [و دوستی] با فرشتگان همه چیز روحانی است. ما نمی توانیم برای آن عذرخواهی کنیم [در میان ما] مگه قرار نیست باهاشون جلسه داشته باشیم؟ [چراکه] کار نهایی آنها [مثل] قرآن ملاقات آنهاست [در بین ما هست]. ملاقات با قرآن، ملاقات با خود پیامبر است.

همین طور آثار اولیاء مانند صحیفه سجادیه و نهج البلاغه طوری است که گویی ما با آنها گفتگو می کنیم و به آنچه می گویند گوش می دهیم.

شاید روزی با این ماشین‌ها و اختراعات و اکتشافات – و نمی‌دانم الان اتفاق افتاده یا نه – بتوان صدای گویندگان و صدادارها را از فضا جمع‌آوری کرد؟

به عنوان مثال، آنها می توانند صدای داویدیان را از فضا منتشر کنند، اما ما نمی توانیم بگوییم که اینطور نیست و نمی توانیم بگوییم غیرممکن است. [اصوات] زنجیر و دستگاه در فضا دارد و نمی توان گفت کاملا مصرفی است. این مقدار مشخصی دارد.

ممکن است یکی از آیات «أَتَرْجَعُوا أَنْسَمْ مِنْ مِنْ قَالْبِ» باشد و تکرار کرده تا از گوینده آمده باشد. [حضرت حق] شنیدم.» پس باشد، یکی از دو صدا ایجاد می شود و دیگری همان صدایی است که در آغاز بعثت ایجاد شد و این صدا را حضرت خلق کرد. [پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم] او می شنید و الهام می گرفت که فقط او می توانست همان صدا را در مقابل خانواده اش بشنود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا