انتخاب وزیر آموزش و پرورش با توجه به گستردگی مخاطبان این وزارتخانه و نقش کلیدی آن در تربیت نسل آینده کشور همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.
از نگاه اولیا و فعالان عرصه آموزش و پرورش، مهمترین بحث در انتخاب وزیر برای این وزارتخانه، میزان آگاهی وزیر آموزش و پرورش از شرایط و مشکلات موجود، ارائه چشم انداز روشن، به موقع و به موقع است. طرحی قابل ارزیابی برای بهبود وضعیت و ارائه مدارک مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود برای اجرای آن.
با توجه به تغییر دولت سیزدهم و تشکیل دولت چهاردهم، گمانه زنی هایی درباره انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش وجود دارد که در این مقاله مروری داریم بر گزینه های ارائه شده برای این وزارتخانه کلیدی.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش حسن روحانی در دولت دوم. وی در سال 1342 به دنیا آمد. پاتاهای دارای مدرک لیسانس برنامه ریزی آموزشی و فوق لیسانس مدیریت دولتی با تاکید بر مدیریت مالی است.
در دوران پاتحی طرحهای جدیدی در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد و عمدهترین برنامههای تحولآفرین او در حوزه مراقبت از دانشآموزان و حفظ سلامت روان آنها بود.
لغو تکالیف شبانه، لغو آزمون ورودی مدارس سمباد در پایه هفتم و رها کردن آن تنها در پایه دهم و اجرای طرح BOM در مدارس با هدف کاهش زمان تدریس و اختصاص وقت برای انجام فعالیت های آموزشی و مهارتی از جمله طرح هایی که در زمان وزارت آقای محمد بطحایی اجرا شد.
سید جواد حسینی; وی از 28 خرداد 1397 تا 21 شهریور 1397 در دولت دوم حسن روحانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود و مدتی نیز ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی را بر عهده داشت.
الحسینی متولد 1346 و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی از دانشگاه ملی علوم روسیه است.
محمود امانی التهرانیوی دبیرکل فعلی شورای عالی آموزش و پرورش است و مدتی نیز مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی آموزش ابتدایی و متوسطه بود.
وی در خصوص مسائل روز و فوری نظام آموزشی معتقد است که کمبود معلم یکی از نیازهای اساسی آموزش و پرورش است و فرمانداری هایی با کمبود هزاران کارمند در انتظار اولین جهیزیه هستند.
مسائل مبرم دیگر مشکلات مربوط به مسائل جاری آموزش و پرورش مانند سیستم های ارزشیابی، برنامه های درسی، معلمان، الگوهای مشارکت در مدرسه و غیره است.
مهدی نوید ادهم وی متولد 1334، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از سال 1382 تا 1384 و از سال 1387 تا 1400، مدیر طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (طرح توسعه رهبری آموزشی در ایران در افق 1404).
رضامراد صحرایی; وزیر معارف فعلی که از خرداد 1402 هجری قمری این سمت را بر عهده داشت. صحرایی پیش از این ریاست دانشگاه فرهنگیان را بر عهده داشت.
کار یک سال و دو ماهه وی در وزارت آموزش و پرورش دارای نقاط قوت و ضعف بود و یکی از بارزترین مسائل دوران مسئولیت وی نبود برنامه مشخص برای اجرا و پیگیری بود.
به گفته برخی کارشناسان انتخاب رشته به معنای ادامه مسیر فعلی در آموزش و پرورش است و به نظر می رسد تغییری در رویکرد آموزش و پرورش نخواهیم داشت. وزارت صحرایی تاکنون برنامههایی را به نفع دانشآموزان و سلامت روان، مهارتآموزی و ارائه آموزشهای مفید در مدارس در نظر نگرفته است و حتی به گفته برخی کارشناسان آموزشی، برنامههایی از جمله امتحانات پایان ترم را اجرا کرده است. سه سال در دوره دوم متوسطه که سطح سختی سوالات امتحانی را در پایه نهم و دوم متوسطه افزایش داد، این امر باعث سردرگمی و فشار زیادی بر دانش آموزان و خانواده ها شد.
نقاط ضعف و قوت در این زمینه
نکاتی در مورد برگزاری امتحانات پایان ترم در سه سال برای دوره دوم متوسطه ضعف اساسی در حوزه فناوری آموزشی و اختلال در پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش با تاخیر در اعلام مشکلات فراوانی را برای خانواده ها ایجاد کرد. نتایج امتحانات ورودی مدارس سمباد و دولتی و مشکلات مربوط به اخذ کارت امتحانات نهایی، سالن های مطالعه بدون معلم پس از گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته، مشکلات مربوط به ارزشیابی معلمان و الف ضعف آشکار در نظارت بر مدارس که در نتیجه مشکلات مختلفی که مردم در خصوص موضوع ثبت نام در تابستان 1403 هجری قمری با آن مواجه بودند دیدیم که یکی از نقاط ضعف کارنامه میدانی است.
اما عملکرد او در این دوره با نقاط قوتی نیز همراه بود، از جمله تلاش برای جذب معلم و جبران کمبود معلم. به گفته صحرایی؛ در دولت سیزدهم بیش از 200 هزار شغل به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت و یک پنجم معلمان کشور در دو سال گذشته منصوب شدند.
محمد باقر نوبخت وی متولد 1329 و دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی اسکاتلند است. نوبخت در چهار دوره متوالی در دوره های سوم، چهارم، پنجم و ششم شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم رشت در مجلس حضور یافت و پیش از دولت یازدهم به عنوان معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک شورای اسلامی فعالیت می کرد. انجمن قدردانی سودمند و پس از آن رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.
محسن حاجمیرزایی وی متولد 1338 است و در سال 1398 در دولت دوم حسن روحانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.
حضور دو ساله حاجی میرزایی در وزارت آموزش و پرورش، ثبات و آرامش نسبی را برای این وزارتخانه از نظر اداری به ارمغان آورد.
حاج میرزایی در دولت مسعود مازیکیان به عنوان سرپرست دفتر رئیس جمهور منصوب شد.
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی
نتیجه بازی سپهرصدرا و شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال | سند شش دانگ قعر به نام سپهر صدرا
معاون دادستان خراسان رضوی: بیش از ۵۰ درصد طلاقها ناشی از بی حجابی و بی بند و باری است