مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

۲۰ دقیقه بامداد جمعه؛ آغاز بلندترین روز سال برای ساکنان نیمکره شمالی زمین

۲۰ دقیقه بامداد جمعه؛ آغاز بلندترین روز سال برای ساکنان نیمکره شمالی زمین

تبلیغات بنری



مدیرعامل انجمن نجوم آماتوری ایران از آغاز انقلاب تابستانی از ساعت 20 بامداد جمعه 10 تیر 1403 خبر داد و گفت: در این روز ساکنان نیمکره شمالی طولانی ترین روز سال را تجربه می کنند. و پس از آن کوتاه ترین شب سال.

مهندس مسعود عتیجی در گفت وگو با ایسنا. وی بیان کرد: با گذشت اولین روز از نوروز و اعتدال بهاری که طول شبانه روز در سراسر کره زمین به جز قطب ها برابر است، به تدریج بر طول روز و طول ماه افزوده می شود. . شب کم می شود، به طوری که در پایان بهار با کوتاه ترین روز، با شبی مواجه می شویم که به دنبال آن طولانی ترین روز سال است. هنگامی که خورشید عمود بر مدار سرطان طلوع می کند و در عرض جغرافیایی 23.5 درجه شمالی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در علم نجوم طولانی ترین روز سال و کوتاه ترین شب را انقلاب تابستانی می گویند، اظهار داشت: علت استفاده از کلمه انقلاب در این نام این است که استوای آسمان دایره ای است که کره زمین را تقسیم می کند. آسمان به دو نیمکره مساوی از زمین تقسیم شده است.

نمایی از استوای سماوی، دایره البروج و محل انقلاب تابستانی بر روی آن

العتیگی خاطرنشان کرد: از آنجایی که خورشید در انقلاب تابستانی به حداکثر طول یا فاصله از استوای سماوی و حداکثر تمایل خود می رسد، به آن انقلاب تابستانی می گویند.

مدیرعامل انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: از منظر نجومی، زمان رسیدن خورشید به انقلاب تابستانی معمولاً به مدت 3 سال در اولین روز تیرماه رخ می دهد و هر چهار سال یک بار در آخرین روز خرداد رخ می دهد. .

وی تایید کرد: ساعت 20 بامداد روز جمعه 10 تیر 1403 خورشید به انقلاب تابستانی می رسد و تابستان گرم در نیمکره شمالی زمین آغاز می شود.

العتیگی تاکید کرد: همانطور که بارها اشاره کرده ایم در این زمان ساکنان نیمکره جنوبی طولانی ترین شب های سال و کوتاه ترین روزها را در آستانه زمستان سرد تجربه می کنند.

مدیرعامل انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: ایرانیان که همواره رویکرد مثبتی به پدیده‌های زیستی داشته‌اند، هزاران سال است که با برگزاری جشن‌های مختلف از جمله جشن کودکان کوچک که برای بزرگداشت آب برگزار می‌شود، به استقبال فصل تابستان رفته‌اند یک راه، اهمیت موضوع برای ساکنان زمین یک یادآوری است. البته در روزهای خاص هر ماه از فصل تابستان، جشن های مختلفی مانند تیرگان، امردوغان و شهریورگان برگزار می شود که با آب بازی ها و آداب و رسوم مختلف جشن گرفته می شود.

20 دقیقه صبح جمعه؛  آغاز طولانی ترین روز سال برای ساکنان نیمکره شمالی

شرطقی نصر کاشان

وی تاکید کرد: قدیمی ها در سراسر دنیا در گذشته های دور بناهای زیادی می ساختند تا بتوانند ماه ها و فصل ها را با دقت بالایی تعیین کنند. چنین ساختمان هایی در غرب و در آمریکای مرکزی و جنوبی به عنوان میراث تمدن مایاها و آزتک ها و همچنین استون هنج در انگلستان دیده می شوند. در شرق و در برخی کشورها از جمله کشور ما ایران انجام این مطالعات با تهیه نمودار رایج شده است.

20 دقیقه صبح جمعه؛  آغاز طولانی ترین روز سال برای ساکنان نیمکره شمالی

نمایی از استون هنج در انگلستان

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا